ירון וינצבליט
צילום: PWC

פחות הנפקות, יותר עסקאות כחול לבן: דו"ח האקזיטים לשנת 2022

פירמת ראיית החשבון PwC Israel פרסמה את הדו"ח, שכולל סקירה של עסקאות הרכישה וההנפקות של חברות ישראליות בשנה החולפת. בין הממצאים: ירידה חדה במספר העסקאות ובהיקף הכספי. הסכום: 16.9 מיליארד דולר – ירידה של 80% מהשנה הקודמת

איציק יצחקי | (2)

חברות הטכנולוגיה, שהגיעו לשיא בתקופת הקורונה והיום רחוקות מאוד משיאן, הפכו לשיחת היום בקרב המשקיעים במהלך התקופה האחרונה. בשנה החולפת נראתה ירידה ברורה בהנפקות של חברות חדשות בתחום ובכלל, בנוגע לעסקאות. אז איפה זה תופס אותם ואת החברות הישראליות?

כדי לעשות קצת סדר, פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel פרסמה את דו"ח האקזיטים שלה לשנת 2022. הדו"ח כולל סקירה של עסקאות הרכישה וההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות במהלך השנה. השורה התחתונה לא מפתיעה: ירידה חדה במספר העסקאות ובהיקף הכספי של עסקאות רכישה והנפקות. הסכום: 16.9 מיליארד דולר. נשמע הרבה, אבל זאת ירידה של 80% מהשנה הקודמת.

הדו"ח המלא ל-2021 נמצא כאן

הדו"ח הזה, שמתייחס לאקזיטים של למעלה מ-10 מיליון דולר בלבד, חשוב משום שהוא מסביר במספרים פשוטים מה עבר על חברות הטכנולוגיה בשנה האחרונה. בניגוד לשנה שעברה, אז נרשמה שנה מעולה לחברות הישראליות עם שורה של גיוסים והנפקות בשווי 82.4 מיליון דולר. אז מה קרה השנה? האם הזינוק של חברות הטכנולוגיה בתקופת הקורונה, עד כדי צמיחה של 520% משנה לשנה, נעצר?

הנה המספרים: לפי הדו"ח של החברה, השנה נרשמו 72 עסקאות, זאת בהשוואה לשנה הקודמת בה התרחשו 171 עסקאות בסך הכל. כמות עסקאות המייצגת ירידה של כ- 58%.

בנטרול שנת 2021, ניתן להצביע על כך ששנת 2022 הינה עדיין מציגה מספר עסקאות והיקף כספי בעסקאות רכישה והנפקות גבוהים יותר מהעשור הקודם. כך למשל, בשנת 2020 מספר העסקאות הסתכם ב-60 בהיקף כספי של 15.4 מיליארד דולר ואילו בשנת 2019 מספר העסקאות הסתכם ב-80 אך בהיקף נמוך יותר של כ-9.9 מיליארד דולר.

אם לוקחים בחשבון עסקאות המשך – סך כל האקזיטים (הנפקות, מיזוגים ורכישות), אשר נוטרלו מהדו"ח (כי נכללו בדו"חות החברה עת נעשתה הנפקה או מכירה קודמת), אז סך העסקאות בשנת 2022 הסתכם לסכום כולל של כ-47 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לשנת 2021 בה סך עסקאות ההמשך הסתכמו לכ-99.2 מיליארד דולר.

בשנת 2022, התרחשו 15 עסקאות המשך בשווי כולל של כ-30 מיליארד דולר לעומת שנה קודמת, בה התרחשו 4 עסקאות המשך בשווי כולל של כ-18 מיליארד דולר. בולטת במיוחד הנפקתה של Mobileye בנאסד"ק בשווי של כ-16.7 מיליארד דולר (שוויה נכון לכתיבת דו"ח זה הינו כ-27.1 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"BizTech"

"לאחר תקופה ארוכה של טיפוס מתמיד בהובלתו של ההיי-טק המקומי אופיינה השנה האחרונה בהאטה משמעותית. רצון המוכרים להימנע מעסקה המייצגת שווי נמוך מהציפיות ברור לחלוטין ומהעבר השני, רצונם של הקונים, במציאות לא ודאית לבצע עסקאות במחירים שעלולים להיתפס כמופרכים, ברור אף הוא. התוצאה היא אחת - השווקים עברו למצב המתנה", הסביר ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההיי-טק ב-PwC Israel  ישראל.

 

כעת הוא מסביר מה קרה בשווקים: "הם עברו למצב המתנה, אך במציאות כלכלית, כמו תמיד, מגיע רגע ההתפכחות. לאחר שנים של כמעט אופוריה, הגיעה שעתם של מושגי היסוד וביטויים כדוגמת רווחיות, הידוק תקציבי ותזרים חיובי נשמעים מפיהם של משקיעים, דירקטוריונים והנהלות כאחד. שוק ההיי-טק הישראלי הגיב והתאים עצמו בעבר לתמורות ואתגרים. גם אם לא מייד, ההתאמות תבצענה, בין אם בשווים ובין אם בהתנהלות, המוכרים והקונים יסתגלו למצב החדש".

לפי החברה, יש עוד כמה נתונים שכדאי לשים אליהם לב: למשל, נצפתה מגמת ירידה גם בשווי ממוצע לעסקה שעמד השנה על כ-235 מיליון דולר, המהווה ירידה של כ-51% מהשנה הקודמת שבה שווי ממוצע לעסקה הסתכם ב-482 מיליון דולר.

בנטרול הנפקות, עסקאות הרכישה הסתכמו לכ-59 עסקאות בשווי של 6.2 מיליארד דולר (ירידה של כ-46% לעומת שנת 2021) ו-105 מיליון דולר בממוצע לעסקה. זאת לעומת שנת 2021 בה היו 99 עסקאות רכישה בשווי של 11.5 מיליארד דולר ו-117 מיליון דולר ממוצע לעסקה.

בנוסף, ממשיכה המגמה עליה PwC Israel הצביעו בשנה שעברה - בשנת 2022 היו לא פחות מ-23 עסקאות "כחול-לבן" (לעומת 77 בשנה הקודמת) המהוות כ-32% ממספר עסקאות הכולל (לעומת 45% בשנת 2021). בנטרול הנפקות, עומד מספר העסקאות "כחול-לבן" בשנת 2022 על 18 (לעומת 32 עסקאות בשנה הקודמת). ארה"ב נותרה המשמעותית ביותר בהיבט של רוכשים.

ומה לגבי הנפקות? בשנת 2022 נרשמו 13 הנפקות, בראשן הנפקת Pagaya בשווי של כ-8.5 מיליארד דולר. מתוך 13 הנפקות, 5 בוצעו בבורסה המקומית ואילו 8 בבורסה בארה"ב. לצרכי השוואה, בשנה הקודמת התרחשו 72 הנפקות, 45 מתוכן בישראל והשאר בבורסות השונות ברחבי העולם, בעיקר ארה"ב. עדיין בנטרול 2021, שנת 2022 מהווה מגמת עלייה ביחס לשנים קודמות.

לגבי עסקאות משמעותיות: בשנת 2022 התרחשו 6 עסקאות משמעותיות (מעל 500 מיליון דולר) בסך כולל של 11.9 מיליארד דולר, זאת לעומת 28 עסקאות משמעותיות בסך כולל של 69.7 מיליארד דולר בשנת 2021. נתח עסקאות של 10 מיליון דולר – 50 מיליון דולר ממשיך להוביל גם השנה עם 38 עסקאות המהוות 53% מסך העסקאות, זאת לעומת 67 עסקאות בשנה שעברה אשר היוו 39% מסך העסקאות.

מגמה מעניינת הינה הירידה המשמעותית בסך הכולל של העסקאות במגזר האינטרנט בחזרה לסדרי הגודל של השנים שקדמו לשנת 2021, בה בלטו במיוחד ironSource, Global-e, Taboola ועוד. במגזר האינטרנט נרשמו בסך הכל 12 עסקאות, זאת לעומת 35 עסקאות בשנה הקודמת, ובסך העסקאות, כ- 1.3 מיליארד דולר לעומת כ-28.8 מיליארד דולר בשנה שעברה.

אחד הממצאים ששווה להתעכב עליהם הוא עסקאות "כחול לבן", בהן הרוכשת והנרכשת הן ישראליות, המהוות כ-32% ממספר העסקאות, "עדות לחוסנה של התעשיה המקומית", קוראים לזה בחברה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה אתם נותנים במה לירון הליצן הזה? (ל"ת)
    מכיר 28/12/2022 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הדפסת הכסף נעצרה .זאת הסיבה לירידה (ל"ת)
    א 28/12/2022 09:33
    הגב לתגובה זו
Perplexity
צילום: טוויטר

אמזון נגד פרפלקסיטי: "אל תשלחו סוכני AI לקנות אצלנו"

אמזון מאיימת בצעדים משפטיים בעקבות פעילות סוכן ה־AI של פרפלקסיטי שטוענת מנגד לבריונות דיגיטלית וחסימת תחרות; הקרב על השליטה בחוויית הקנייה אונליין בעידן הסוכנים האוטונומיים יוצא לדרך

מנדי הניג |
נושאים בכתבה פרפלקסיטי

עימות חריג נרשם בימים האחרונים בין החברה החזקה בעולם במסחר המקוון, אמזון, לבין סטארט־אפ הבינה המלאכותית הצומח פרפלקסיטי (Perplexity), שזכה לתשומת לב בשנה האחרונה בזכות מנוע חיפוש מתקדם וסוכן דפדפן חדשני בשם Comet.

אמזון שלחה מכתב התראה (cease-and-desist) לפרפלקסיטי, ובו היא דורשת להפסיק מיד את השימוש בסוכן ה־AI, אשר לדבריה מבצע רכישות באתר אמזון בשם המשתמשים, בניגוד לתנאי השימוש וללא גילוי נאות. לדברי אמזון, הסוכן Comet פועל כאילו היה דפדפן רגיל, נכנס לחשבונות המשתמשים, מבצע רכישות ואף עוקף אמצעי הגנה שמטרתם למנוע בוטים בלתי מזוהים. החברה מתארת את הפעילות כהונאה דיגיטלית, טוענת לפגיעה בפרטיות המשתמשים ולהשחתת חוויית השופינג באתר.


פרפלקסיטי משיבה: "ניסיון לחסום חדשנות"

פרפלקסיטי, שמוערכת בשווי של כ־20 מיליארד דולר וזוכה למשקיעים בולטים לרבות ג'ף בזוס, בעל השליטה באמזון מסרה בתגובה כי מדובר בניסיון של אמזון להצר את צעדי החדשנות ולמנוע תחרות בתחום שבו גם היא עצמה פועלת.

"המשתמשים צריכים להיות חופשיים לבחור את הסוכן הדיגיטלי שלהם", כתב המנכ"ל ארווינד סריניוואס. "זה לא מתפקידה של אמזון לפקח על מי מקבל החלטות בשם המשתמש".

עוד נטען כי Comet אינו שואב או מאמן את מערכות הבינה המלאכותית על בסיס נתונים מאמזון, אלא פועל אך ורק על פי הרשאות שהמשתמש נותן, בין אם זו קנייה, מעבר בין מוצרים או השוואת מחירים.