הודו במיתון טכני: אבל מה ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה?
בסוף השבוע האחרון הודו חצתה את רף ה-9 מיליון נדבקים מאומתים בקורונה, סך המיתות במדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם הגיעו ל-133,000 מתים. למרות זאת, המדינה מראה ירידה עקבית בממוצעי בהדבקה בחודשיים האחרונים, מה שמביא את בנקי ההשקעות, סוכנויות הדירוג הבינ"ל וגופים פיננסיים בינ"ל לשפר את התחזיות הכלכליות של המדינה לשנים הקרובות.
אבל המציאות הנוכחית, היא נאמר, לא משהו. עוד לפני המגפה, ב-2019 הייצור במדינה היווה רק 27.5% מהתמ"ג – הנתון הנמוך מזה 2 עשורים, שהפך את המדינה למדינה ה-3 מהסוף במדד היצרנות ביבשת אסיה.
מודע לנתונים האלה, בינואר השנה ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, אמר כי הוא רוצה להפוך את הכלכלה ההודית לכלכלה בגודל של 5 טריליון דולר עד 2024, לעומת 2.8 טריליון כיום. היעד היה שאפתני מלכתחילה וכרגע לא בטוח שניתן להשיגו – למרות שחלק מהתחזיות בהודו אופטימיות – אבל באחרונה מודי אמר כי הוא צופה שהמדינה תצליח להגיע ליעד שלה; כשהוא בונה על המשך היציאה המערבית מסין והעברת הייצור להודו.
בכל מקרה, רצונות לחוד ומציאות לחוד. נכון להיום, זה יהיה קשה מאוד. הבנק ההודי המרכזי פרסם תחזית הסופ"ש, לפיה הכלכלה ההודית, השלישית בגודלה באסיה – אחרי סין ויפן בהתאמה – נכנסה למיתון טכני. כלומר שני רבעונים של התכווצות כלכלית. ביום רביעי הבנק יפרסם את הנתונים הכלכליים המעודכנים, שסביר להניח רק יאשררו את התחזית שנתן.
- מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, לפי נתונים של קרן המטבע הבינ"ל וגם של אוקספורד אקונומיקס, הכלכלה ההודית תהיה מהכלכלות המתפתחות שנפגעו הכי הרבה מהמגפה – עם תחזית של התכווצות כלכלית של 12% ביחס לתקופה שלפני הנגיף.
"לחץ על המאזן ההודי, שנבנה עוד לפני הקורונה, קרוב לוודאי שיחריף", כתבה פריאנקה קישור, ראש המחלקה הכלכלית של דרום מזרח אסיה באוקספורד וקבעה כי הצמיחה הממוצעת עד 2025 תעמוד על 4.5%, הרבה פחות מרמה של 6.5% שהייתה צפויה לפני המגפה.
לטענתה, הלחץ הזה צפוי לפגוע בסקטור העסקי הלא פיננסי, בשוק התעסוקה ופחות או יותר לאורך ולרוחב כל הסקטורים. "הצלקות ארוכות הטווח, כנראה בין החמורות בעולם כולו, צפויים לדחוף למטה את טרנד ההתאוששות של הכלכלה ההודית", הוסיפה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עם זאת, מרבית בנקי ההשקעות סבורים שהכלכלה ההודית תצליח להתאושש במהירות. סוכנות הדירוג הבינ"ל מודי'ס חזתה להתאוששות מסוימת וירידה להתכווצות של 10.6% לעומת 11.5% שחזתה לפני חודשיים. במודי'ס ציינו כי "חבילת התמריצים האחרונה, שמכוונת לסקטור היצרני, יצירת מקומות עבודה, קווי אשראי וחילוץ לסקטורים שנפגעו, יצרו אפסייד פוטנציאלי לצמיחה", כתבו מודי'ס ביום חמישי האחרון.
במכתב למשקיעים ששלחו מבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS), נכתב כי הבנק מצפה "לעלייה של 27% בהכנסות של תאגידים ב-2021 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד" ושהצמיחה תגיע ל-10%.
- 1.עם ישראל 23/11/2020 13:40הגב לתגובה זועם כל המיתון ותשע מיליון חולה קורונה ,הודו הולכים לעביר חוק נגד ג'יהאד ( love jihad )שהמוסלמים מנהלים נגד נשים הינדיות בה משקרים להם שהם הינדי יוצאים איתם ובכוח מאסלמים אותן ואם לא רוצחים אותן או אלימות קשה שנשים חובות כמו אצלנו מה שערבים מוסלמים עושים ליהודיות.הגיע זמן גם אצלנו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
