בנק ישראל: "קיים חשש לפירעון משכנתאות עם עליית הריבית והאבטלה"
"בחודשים מארס-אפריל נרשמה ירידה קלה במחירי הדיור, אך עדיין מוקדם להעריך שחלה תפנית בשוק הדיור, זאת משום שהירידה במחירים לוותה בגידול במכירות של דירות מיד שנייה, וזו נבעה כנראה מניסיון של המוכרים למכור את הדירות לפני שתפוג הוראת השעה ביחס למס שבח", כך עולה מהסקירה המוניטרית למחצית הראשונה של 2013 שפרסם היום (ד') בנק ישראל.
מהנתונים עולה כי מיוני 2012 ועד פברואר 2013 עלו מחירי הדירות בכ-8.7%, וזאת בהמשך לעלייה מצטברת של כ-58% בין השנים 2008-2011. היחס בין מחיר דירה ממוצע לשכר הממוצע למשרת שכיר המשיך לעלות במהלך התקופה והגיע לרמה דומה לזו ששררה בשיאו של גל עליות המחירים בשנות ה-90.
לפי בנק ישראל, ההתרחבות שחלה בשנים האחרונות בביקושים בשוק הדיור הושפעה מכמה גורמים, ביניהם גידול האוכלוסייה, העלייה ברמת החיים, וכן הירידה בכלל הריביות והתשואות האלטרנטיביות במשק, בדומה למתרחש בעולם מאז פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008. השילוב של התפתחויות אלו עם עלייה מתמשכת בשכר הדירה הגביר את הביקוש לדירות כנכס להשקעה, והדבר השתקף בעליית שיעור המשקיעים בעסקאות הנדל"ן. תופעה זו אינה ייחודית לישראל והיא נצפתה גם במדינות מפותחות אחרות שבהן המערכת הפיננסית לא קרסה במשבר העולמי.
בנוגע לגידול בהיקף המשכנתאות, אומרים בבנק ישראל כי קצב הגידול של יתרת האשראי לדיור נותר גבוה, כמו כן, שיעור ההחזר מההכנסה במשכנתאות החדשות המשיך לעמוד על רמות גבוהות, ונתון זה - בשילוב המשקל הגבוה ביתרת האשראי לדיור של המשכנתאות עם ריבית משתנה - מגביר את רגישות כושר הפירעון של הלווים לעלייה בריבית ולהאטה בפעילות במשק, בפרט לעלייה ברמת האבטלה.
למרות התפתחויות אלו, מסבירים בבנק ישראל כי קצב התחלות הבנייה התייצב בתקופה הנסקרת ברמות נמוכות מאלו ששררו ב-2011. ב-12 החודשים שהסתיימו ברבעון הראשון של 2013 עמדו התחלות הבנייה על רמה מצטברת של כ-40 אלף יחידות, בהשוואה לכ-45 אלף יחידות בסוף 2011. לנוכח התחדשותן של עליות המחירים בתקופה האחרונה, ניתן להעריך כי הרמה הנוכחית של התחלות הבנייה אינה נותנת מענה מספק להתרחבות הביקושים. נתון נוסף שעלול להחריף את בעיית היצע הדירות בעתיד הוא הירידה במספר היתרי הבנייה שאנו עדים לה בשנה האחרונה.
בבנק ישראל מביעים ביקורת חריפה על הבירוקרטיה בתחום הבנייה בישראל. לדבריהם, בעוד שהמחסור בקרקע זמינה לבנייה, תהליכי התכנון הארוכים והעיכובים במתן היתרים מאטים את התאמת היצע הדירות להתרחבות הביקושים, נתוני האשראי ממערכת הבנקאות וסקר הערכת המגמות מצביעים על כך שזמינות האשראי לבינוי אינה מהווה מגבלה משמעותית על הרחבת ההיצע לצד הגידול החד ביתרת המשכנתאות בשנים האחרונות חל גידול גם בהיקף האשראי לבנייה, וזאת למרות הסיכון הגבוה הכרוך בענף זה.
"יתר על כן, הממצאים העולים מנתוני סקר המגמות מצביעים על כך שהמגבלות העיקריות בענף הבינוי הן העיכובים במתן היתרים ומחסור בקרקע זמינה, בעוד שמגבלת האשראי היא מתונה יחסית. ראוי לציין כי הממשלה מקדמת צעדים להפחתת החסמים לבנייה, לצמצום הביורוקרטיה הכרוכה בתכנון ובבנייה ולהגברת שיווק הקרקעות. כחלק מצעדים אלה הממשלה הקימה במאי את המטה הלאומי לדיור. כמו כן, התוכנית התקציבית שאושרה בממשלה כוללת מספר צעדי מיסוי שנועדו למתן את הביקושים בשוק הדיור."
- 10.ישראל 04/08/2013 23:23הגב לתגובה זוכולם מדברים על בועת הנדל"ן אבל הבועה האטומה באמת היא בועת המשכנתאות, הבורות המדהימה של הציבור מאפשרת לאינטרסנטים לנצל את תמימות נוטלי המשכנתא. אם המשכנתא שלכם יקרה לכם... http://www.mortgageloancalculator.co.il/
- 9.חי 02/08/2013 00:14הגב לתגובה זופעם זה היה רק לנביאי זעם היום כולם יכולים אם משקפת לראות את העננים להולכים להוריד את מכירי הדירות וזה לא דומה לרוחות מלחמה לתלויה בשני מפגרים נדלן הוא של כל העם דמוקיטיה המשקעים בורחים ואף החד לא יכול לעצור אותם והקונים יכולים לשבת על הגדר ואף החד לא יכול עליהם
- 8.כמו דילר סמים שמזהיר מתוצאות העישון... (ל"ת)ערן 31/07/2013 20:14הגב לתגובה זו
- 7.קיים היצע גדול=תזהרו=בלוףשיווק לפראייר=בועה50%=מיתוןקשה (ל"ת)דמגוגיה להרצת פראייר 31/07/2013 18:45הגב לתגובה זו
- 6.ניהול כושל=בסמכותו לא עצר גרעון=מיתון קשה=גרם בועה50%!! (ל"ת)פישר=אשם=בורח 31/07/2013 18:45הגב לתגובה זו
- 5.עושים מיליארדים ע"ח הפראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון קשה!!!!! (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל=גנבים 31/07/2013 18:45הגב לתגובה זו
- 4.גיל 31/07/2013 17:18הגב לתגובה זוהישראלים ידועים כלא מפחדים מכלום אז מי זה בנק ישראל שמאיים עליהם אם היו פחדנים לא היו קונים דירות באיזור המפחיד הזה במחיר דימיוני שאפילו תושב סעודי עשיר לא יכול להרשות לעצמו הרפתקה כזו
- 3.בא 31/07/2013 16:14הגב לתגובה זויום אחד תרדו למטה ותבינו אים זה היה שווה .או לא .
- 2.הריבית הנמוכה 31/07/2013 14:33הגב לתגובה זוהמכה תבוא
- 1.שלמה מעוז התריע לפני חודש - פחחח בנק ישראל (ל"ת)HAKY1 31/07/2013 13:35הגב לתגובה זו
- שלמה מעוז נגיד בנק ישראל (ל"ת)נתי 04/08/2013 08:46הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
