לגעת בשמים: אושרה הקמתו של המגדל הגבוה בישראל, 80 קומות - על הצומת
אזור הקרייה משנה את פניו בשנים האחרונות עם שימורה של שכונת הטמפלרים 'שרונה' והקמתם של מספר מגדלי מגורים ומשרדים באזור, בדגש על מגדל המשרדים שקבוצת עזריאלי מקימה באזור שצפוי להיות הגדול בישראל. האזור משתלב במתחם העסקים הראשי, אשר יכלול מגדלי משרדים ומגורים בין תחנת רכבת מרכז לקצה רחובות מנחם בגין-המסגר.
היום (ד') אישרה ועדת התכנון המקומית תל אביב את תוכנית קרן הקרייה הכוללת את קומפלקס המגורים, העסקים והפנאי הגדול במדינה. הפרויקט מצוי בפינה הצפון מזרחית של מתחם צפון הקריה בשטח של כ-38 דונם. פרויקט זה מהווה את המתחם השני אותו מאשרת העירייה בשטחי מחנה "צפון הקריה" זאת במסגרת "הסכם הקו הירוק" שנחתם בין מינהל מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב-יפו, משרד האוצר ומשרד התחבורה ואשר כולל מספר פרויקטים באזור וקושר את ביצועם עם פתרון לשיקוע קו הרכבת הקלה העוברת ברחוב אבן גבירול בתת- הקרקע (הקו הירוק).
הפרוייקט, המקודם על ידי רשות מקרקעי ישראל נועד לענות על מצוקת המשרדים והמגורים בתל-אביב. שטחו של המתחם 240,000 מ"ר והוא יכלול כ-100,000 מ"ר משרדים ו-כ-770 דירות. כחלק מהפרויקט ייבנו מגדל משרדים בן 80 קומות מגדל משרדים נוסף בן 50 קומות ושני בנייני מגורים בני 45 קומות כל אחד.
הועדה המקומית קבעה כי 20% מהשטח המיועד למגורים יוקצה ליחידות דיור קטנות, אשר שטחן יהיה עד 65 מ"ר עיקרי. שאר יחידות הדיור יהיו בשטח של כ-85 מ"ר עיקרי.
מגדלי המשרדים מעוצבים כפריזמות משולשות והם קרויים בפי מתכנני המתחם "מגדלי הטובלרון". אחד המגדלים בפרוייקט הינו הגבוה ביותר עד כה בישראל. כחלק מתכנון הפרוייקט-בנייני המגורים ייבנו מעל קומות מסחריות. בין הבניינים תוקם כיכר תוססת עם מעבר בין הרחובות שאול המלך ודרך בגין. הכיכר תכלול בתי קפה וארקדה מסחרית. המדרכות, כולל שטחי הסטווים לאורך רחוב שאול המלך יהיו ברוחב של כ- 16 מטרים וישלבו פתרון פיתוח גינון ונטיעות לרבות שביל אופניים כפי שיאושרו בתוכנית עיצוב אדריכלי ופיתוח סביבתי.
דגש מיוחד הושם על נגישות ותנועת הולכי הרגל מהמתחם ואליו ובתוכו כמו כן על חניה נוחה ומספקת לדיירי המתחם בעלי העסקים והאורחים. בפרויקט חניון תת קרקעי שהכניסות אליו הן מרחוב שאול המלך ומהמשך רחוב וייצמן.
גילי טסלר, מתכננת מרחב תל אביב מוסרת כי "חשיבותו של פרוייקט קרן הקריה נמדדת במספר פרמטרים, ביניהם: מרכזיותו בהוויה העירונית, הגדרת מיקומו כמתחם המהווה נקודת ציון למגיעים לעיר ותכנונו כמתחם מעורב שימושים הנגיש לכל. כמו כן, המתחם נושא במטלה ציבורית חשובה שהינה שיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה בציר אבן גבירול, והוא מוסיף ותורם להגדלת משמעותית של היצע יחידות הדיור הקטנות בעיר במיקום מרכזי."
הסכם הקו הירוק נחתם בחודש יוני 2012 והוא כולל את שיקוע הקו הירוק בציר רחוב אבן גבירול וקידום תכניות המדינה המצויות באזור זה. שיתוף הפעולה במקרה זה בין עיריית תל אביב-יפו, מינהל מקרקעי ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר, אפשר, במקביל לקידום תכנון ציר הקו הירוק כציר משוקע, קידום של 4 תכניות בנין עיר באזור שבין אבן גבירול למתחם סבידור - רכבת ארלוזורוב הקרוי מתחם 2000, תכניות שיוסיפו אלפי יחידות דיור חדשות במרכז תל אביב-יפו.
תכניות אלה מקודמות בלוחות זמנים מזורזים תוך שימת דגש לתכנון משלב שטחי ציבור בנויים אשר יתרום לאזור ויאפשר חידוש ופינוי של חלקים נכבדים מאזור צפון הקריה ושינוי משמעותי באזור תחנת הרכבת סבידור וסביבותיה.
אדריכל התוכנית: יצחק חלפון (א.י. אדריכלות ובינוי ערים)
- 6.בקצב של הבירוקרטיה שלנו יקח 30 שנה לבנות (ל"ת)בצומת עלית גם לא בנו 05/08/2013 02:34הגב לתגובה זו
- 5.אל תשכחו לתת קרדיט ל'רשות מקרקעי ישראל' , בכל זאת.... (ל"ת)קרדיט 31/07/2013 15:40הגב לתגובה זו
- 4.gunr 31/07/2013 13:41הגב לתגובה זועד כמה חמורים יכולים להיות פרייארים ולהכניס אתנן למאכרים .......
- 3.זוג צעיר 31/07/2013 13:21הגב לתגובה זווחוץ מזה זה יהיה דיור בר השגה??? מה שבטוח זה יהיה "דיור בשחקים"
- לא זה יהיה בחינם. רק תבוא.-- תלך לבאר שבע לירוחם וכו' (ל"ת)אבנר 31/07/2013 15:18הגב לתגובה זו
- 2.מיני מנהטן? לא. מגדלי בבל. (ל"ת)וואצ'ר 31/07/2013 13:06הגב לתגובה זו
- 1.המושיע 31/07/2013 12:13הגב לתגובה זורק בעלי פרוטה בכיסם קרי 3 מליון שקל ומעלה לדירת 3 חדרים. אין סיכוי שמעמד הבינים ורוב הציבור יוכל בכלל לקנות במגדלים האלו. עוד פעם בונים בתל אביב אך ורק למליונרים שרוב השנה לא יחיו בדירות , פשוט הזוי. הדירות יהפכו לריקות כמו במגדלי U וחבריהם. נמאס שמאשרים בתל אביב רבתי אך ורק דירות יוקרה. הורג את העיר ויגרום בעתיד לעיר זקנה שצעירים לא יכלו לקנות ולגור בה. חולדאי תתפטר כמה שיותר מהר. במקום מגדל יוקרה הייתי בונה לצעירי העיר מגדל שם, דירות להשכרה ואו במחירים הגיוניים.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
