לגעת בשמים: אושרה הקמתו של המגדל הגבוה בישראל, 80 קומות - על הצומת
אזור הקרייה משנה את פניו בשנים האחרונות עם שימורה של שכונת הטמפלרים 'שרונה' והקמתם של מספר מגדלי מגורים ומשרדים באזור, בדגש על מגדל המשרדים שקבוצת עזריאלי מקימה באזור שצפוי להיות הגדול בישראל. האזור משתלב במתחם העסקים הראשי, אשר יכלול מגדלי משרדים ומגורים בין תחנת רכבת מרכז לקצה רחובות מנחם בגין-המסגר.
היום (ד') אישרה ועדת התכנון המקומית תל אביב את תוכנית קרן הקרייה הכוללת את קומפלקס המגורים, העסקים והפנאי הגדול במדינה. הפרויקט מצוי בפינה הצפון מזרחית של מתחם צפון הקריה בשטח של כ-38 דונם. פרויקט זה מהווה את המתחם השני אותו מאשרת העירייה בשטחי מחנה "צפון הקריה" זאת במסגרת "הסכם הקו הירוק" שנחתם בין מינהל מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב-יפו, משרד האוצר ומשרד התחבורה ואשר כולל מספר פרויקטים באזור וקושר את ביצועם עם פתרון לשיקוע קו הרכבת הקלה העוברת ברחוב אבן גבירול בתת- הקרקע (הקו הירוק).
הפרוייקט, המקודם על ידי רשות מקרקעי ישראל נועד לענות על מצוקת המשרדים והמגורים בתל-אביב. שטחו של המתחם 240,000 מ"ר והוא יכלול כ-100,000 מ"ר משרדים ו-כ-770 דירות. כחלק מהפרויקט ייבנו מגדל משרדים בן 80 קומות מגדל משרדים נוסף בן 50 קומות ושני בנייני מגורים בני 45 קומות כל אחד.
הועדה המקומית קבעה כי 20% מהשטח המיועד למגורים יוקצה ליחידות דיור קטנות, אשר שטחן יהיה עד 65 מ"ר עיקרי. שאר יחידות הדיור יהיו בשטח של כ-85 מ"ר עיקרי.
מגדלי המשרדים מעוצבים כפריזמות משולשות והם קרויים בפי מתכנני המתחם "מגדלי הטובלרון". אחד המגדלים בפרוייקט הינו הגבוה ביותר עד כה בישראל. כחלק מתכנון הפרוייקט-בנייני המגורים ייבנו מעל קומות מסחריות. בין הבניינים תוקם כיכר תוססת עם מעבר בין הרחובות שאול המלך ודרך בגין. הכיכר תכלול בתי קפה וארקדה מסחרית. המדרכות, כולל שטחי הסטווים לאורך רחוב שאול המלך יהיו ברוחב של כ- 16 מטרים וישלבו פתרון פיתוח גינון ונטיעות לרבות שביל אופניים כפי שיאושרו בתוכנית עיצוב אדריכלי ופיתוח סביבתי.
דגש מיוחד הושם על נגישות ותנועת הולכי הרגל מהמתחם ואליו ובתוכו כמו כן על חניה נוחה ומספקת לדיירי המתחם בעלי העסקים והאורחים. בפרויקט חניון תת קרקעי שהכניסות אליו הן מרחוב שאול המלך ומהמשך רחוב וייצמן.
גילי טסלר, מתכננת מרחב תל אביב מוסרת כי "חשיבותו של פרוייקט קרן הקריה נמדדת במספר פרמטרים, ביניהם: מרכזיותו בהוויה העירונית, הגדרת מיקומו כמתחם המהווה נקודת ציון למגיעים לעיר ותכנונו כמתחם מעורב שימושים הנגיש לכל. כמו כן, המתחם נושא במטלה ציבורית חשובה שהינה שיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה בציר אבן גבירול, והוא מוסיף ותורם להגדלת משמעותית של היצע יחידות הדיור הקטנות בעיר במיקום מרכזי."
הסכם הקו הירוק נחתם בחודש יוני 2012 והוא כולל את שיקוע הקו הירוק בציר רחוב אבן גבירול וקידום תכניות המדינה המצויות באזור זה. שיתוף הפעולה במקרה זה בין עיריית תל אביב-יפו, מינהל מקרקעי ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר, אפשר, במקביל לקידום תכנון ציר הקו הירוק כציר משוקע, קידום של 4 תכניות בנין עיר באזור שבין אבן גבירול למתחם סבידור - רכבת ארלוזורוב הקרוי מתחם 2000, תכניות שיוסיפו אלפי יחידות דיור חדשות במרכז תל אביב-יפו.
תכניות אלה מקודמות בלוחות זמנים מזורזים תוך שימת דגש לתכנון משלב שטחי ציבור בנויים אשר יתרום לאזור ויאפשר חידוש ופינוי של חלקים נכבדים מאזור צפון הקריה ושינוי משמעותי באזור תחנת הרכבת סבידור וסביבותיה.
אדריכל התוכנית: יצחק חלפון (א.י. אדריכלות ובינוי ערים)
- 6.בקצב של הבירוקרטיה שלנו יקח 30 שנה לבנות (ל"ת)בצומת עלית גם לא בנו 05/08/2013 02:34הגב לתגובה זו
- 5.אל תשכחו לתת קרדיט ל'רשות מקרקעי ישראל' , בכל זאת.... (ל"ת)קרדיט 31/07/2013 15:40הגב לתגובה זו
- 4.gunr 31/07/2013 13:41הגב לתגובה זועד כמה חמורים יכולים להיות פרייארים ולהכניס אתנן למאכרים .......
- 3.זוג צעיר 31/07/2013 13:21הגב לתגובה זווחוץ מזה זה יהיה דיור בר השגה??? מה שבטוח זה יהיה "דיור בשחקים"
- לא זה יהיה בחינם. רק תבוא.-- תלך לבאר שבע לירוחם וכו' (ל"ת)אבנר 31/07/2013 15:18הגב לתגובה זו
- 2.מיני מנהטן? לא. מגדלי בבל. (ל"ת)וואצ'ר 31/07/2013 13:06הגב לתגובה זו
- 1.המושיע 31/07/2013 12:13הגב לתגובה זורק בעלי פרוטה בכיסם קרי 3 מליון שקל ומעלה לדירת 3 חדרים. אין סיכוי שמעמד הבינים ורוב הציבור יוכל בכלל לקנות במגדלים האלו. עוד פעם בונים בתל אביב אך ורק למליונרים שרוב השנה לא יחיו בדירות , פשוט הזוי. הדירות יהפכו לריקות כמו במגדלי U וחבריהם. נמאס שמאשרים בתל אביב רבתי אך ורק דירות יוקרה. הורג את העיר ויגרום בעתיד לעיר זקנה שצעירים לא יכלו לקנות ולגור בה. חולדאי תתפטר כמה שיותר מהר. במקום מגדל יוקרה הייתי בונה לצעירי העיר מגדל שם, דירות להשכרה ואו במחירים הגיוניים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
