photos

למי שחייב דירה להשקעה: היכן במרכז נמכרו דירות בפחות מ-750 אלף שקל?

Bizportal ליקט מאתר רשות המיסים מספר דירות שנמכרו בחודש האחרון באזור המרכז (גם בת"א) בהרבה פחות ממיליון שקל - צפו בנתונים
לירן סהר | (4)

הריבית הנמוכה במשק בשנים האחרונות והיעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות גרמו לרבים שהמזומנים בידיהם לעוט אחר כל דירה פנויה, במיוחד בלב אזורי הביקוש. אולם הריצה אחר הדירות והביקוש הגדול מצדם של רוכשי דירות למגורים גרמו למחירים לזנק בשיעור ריאלי של למעלה מ-50% בחמש השנים האחרונות.

נציין כי הוראת בנק ישראל מנובמבר 2012, המגבילה בין היתר משכנתאות ציבור המשקיעים ל-50%, גרמה ברבעון הראשון לירידה של 20% בהיקף רכישת הדירות מצידם.

עליות המחירים וההון המוגבל גורמים למשקיעים לרכוש דירות זולות יותר בפריפרייה הרחוקה יותר, דבר הצפוי לפגוע באוכלוסיות הקשות ביותר המתחרות על אותן הדירות. מתברר שניתן למצוא גם באזור המרכז דירות להשקעה במחירים שפויים יותר. אומנם מדובר לרוב בשיכוני רכבת מוזנחים, אך יוזמות ההתחדשות העירונית התופסות תאוצה צפויות בשנים הקרובות לשדרג אזורים אלו. Bizportal, בעזרת אתר מידע נדל"ן של רשות המיסים, ליקט מספר עסקאות שנסגרו בחודש האחרון באזור המרכז בפחות מ-750 אלף שקל:

תל אביב

ברחוב הגר"א 34, בשכונת נווה שאנן, נמכרה דירת 1.5 חדרים בשטח 33 מ"ר נטו, קומה 4 מתוך 4, ב-700 אלף שקל

בת ים

ברחוב ירושלים 60 במרכז העיר נמכרה דירת 2.5 חדרים בשטח 55 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, ב-750 אלף שקל

ראשון לציון

ברחוב הרב איבגי 7, בשכונת נווה אליהו העוברת פינוי בינוי, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 43 מ"ר, קומה 3 מתוך 4, ב-625 אלף שקל

פתח תקווה

ברחוב הרצל 44 במרכז העיר, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 30 מ"ר, ב-727 אלף שקל

כפר סבא

ברחוב המלך שאול 14, בשכונת יוספטל, נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 52 מ"ר נטו,קומה 4 מתוך 4, ב-720 אלף שקל

אור יהודה

ברחוב דגניה 30, בשכונת ההסתדרות, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 41 מ"ר, קומה 2 מתוך 3, ב-700 אלף שקל

בני ברק

ברחוב נורוק 15, בקריית הרצוג, נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 75 מ"ר, קומה 3 מתוך 4, ב-480 אלף שקל

נתניה

ברחוב הרצל 38 במרכז העיר נמכרה דירת 3.5 חדרים בשטח 67 מ"ר, קומה 1 מתוך 3, ב-740 אלף שקל

רחובות

ברחוב חיים אליעזר מילצ'ן 2 בשכונת אזורים נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 58 מ"ר, קומה 4 מתוך 4, ב-645 אלף שקל

לוד

בשדרות בן גוריון 23 במרכז העיר נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 95 מ"ר, קומה 7 מתוך 8, ב-750 אלף שקל

רמלה

ברחוב ויצמן 32, ליד קניון עזריאלי שנמצא בבנייה, נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 68 מ"ר נטו בקומה 1 מתוך 3 ב-680 אלף שקל

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי 01/08/2013 09:59
    הגב לתגובה זו
    עדיף בסכום הזה לקנות דירה במצב טוב בחיפה. ברשימה בכתבה האזורים הגרועים ביותר בארץ. מי האידיוט שמשלם 750,000 ש"ח ל-33 מ"ר בקומה 4 ללא מעלית בנווה שאנן בת"א?.. הערך האמיתי הוא פחות מחצי... אם זו דירה להשקעה, כדאי שהבעלים יגיע לדירה עם מאבטח... אם הדירה למגורים - עסקה גרועה ביותר עם איכות חיים מזעזעת...
  • 3.
    אחד העם 31/07/2013 10:53
    הגב לתגובה זו
    הסיכון הוא להיתקע עם דירה במיקום גרוע ,קומה גרועה ומיצוב גרוע בשוק שייתכן שיפגע בעתיד הלא רחוק. הסיכוי הוא ---תמ"א 38 שיכול להפוך 2 חדירם בקומה שלישית בלי מעלית ,לשושלה חדרים עם מעלית ולובי חדש ז"א אומרת שיש פה עבודה מעבר להשקעה---צריך להוביל לתמא 38 אחרת זאת סתם השקעה
  • 2.
    אבי 31/07/2013 10:41
    הגב לתגובה זו
    העדר חייב להפסיק ללכת כמו עיוור, יש הרבה מאוד אופציות השקעה בחו"ל, חייבים פשוט ללמוד את הנושא ולנהוג בחכמה
  • 1.
    תגורו אתם בסלאמס הזה, עדיף לשים את הכסף מתחת לבלטות (ל"ת)
    מנשה 31/07/2013 10:40
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.