משדרגים את הבירה: אושרה הקמת 2 מגדלים של 30 קומות בכניסה לי-ם
הועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים על מתן תוקף לתכנית 'מתחם הרכב' בכניסה לירושלים, הכוללת מגדלי משרדים ומלונאות בני כ-30 קומות.
"מתחם הרכב" נמצא ברצועה שאינה מבונה ממזרח לתחנת רכבת ישראל-הרכבת לירושלים, על הגדה הצפונית של שד' שז"ר בואכה רח' נורדאו. התכנית מציעה מבנה מסד מסחרי בן 6 קומות ומעליו 2 מגדלים בני 30, המיועדים למשרדים ומלונאות, סה"כ כ-70,000 מ"ר. כמו כן כוללת התכנית חניון תת קרקעי המחובר לחניון שז"ר, ואשר מחויב בניהול ציבורי.
ממשרד הפנים נמסר שהתכנית הנה חלק ממתחם 'הכניסה לעיר', לגביו הוגשה תכנית מתארית למרכז עסקים, תרבות, תיירות ופנאי בהיקף בינוי משמעותי, המשתרע בכניסה לעיר ירושלים - בין גשר קלאטרווה ורח' הרצל ממערב, שד' האומה ממזרח, רח' יפו מצפון ומתחם קריית בן גוריון ובית ראש הממשלה מדרום. האזור כולו מיועד להוסיף נתח משמעותי של פעילות עסקית ותרבותית בירושלים ולתרום למיצובה כעיר תוססת ופעילה, ומכאן חשיבותו.
הממונה על המחוז במשרד הפנים , המכהנת כיו"ר הועדה, דלית זילבר ,ציינה את חשיבות המתחם כאחת מהסנוניות הראשונות לשדרוג הפעילות העסקית בעיר, וכגורם המעצב מחדש את המרחב הפיזי של הכניסה לעיר. זילבר הדגישה בדבריה את חשיבות המוטיב הציבורי במקום, בדגש על מרכז התחבורה אשר יעמוד לרשות הציבור רכבת ישראל, שני קוים של הרכבת הקלה, ומסוף אוטובוסים ראשי בתחנה המרכזית הסמוכה.
תוך כך אישרה הוועדה הקמת מגדל בן 18 קומות בהר חוצבים, כתוספת למתחם רד בינת הכולל שלושה אגפים בני 6 קומות, סך הכול 50 אלף מ"ר בייעוד תעשייה עתירת ידע. בנוסף התכנית מציעה כ 13,000 מ"ר נוספים עבור ניצול שטחים בתת הקרקע עבור חוות שרתים.
- 2.30 קומות בכניסה לעיר??? לא מספיק לנו כבר הולילנד אחד??? (ל"ת)אילן 10/06/2013 10:07הגב לתגובה זו
- 1.פחון ברהט מיליון שקל 09/06/2013 14:07הגב לתגובה זולבניית מגדלי משרדים אין מחסומים, אין ביוקרטיה, לא חסרים עובדים... רק דירות מגורים תקועות ולא ניתן לבנות
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
