"תושבי הפריפריה לא רוצים לשלם 'קנס' על כך שעברו לגליל ולנגב"

כך אומרים בהתאחדות בוני הארץ ברקע לתוכניות האוצר להעביר מייזמי תחבורה לידיים פרטיות. "הפיכת של פרויקטים בתקציב המדינה לפרויקטים במימון המגזר הפרטי כיום , תהייה בכיה לדורות"
לירן סהר | (2)

משרד האוצר צפוי לפגוע במסגרת הקיצוצים בתקציב המדינה בתשתיות התחבורה ולהפנות פרויקטים למימון המגזר הפרטי במסגרת מייזמי PPP כדוגמת כביש 6.

צעד זה צפוי לאור מחנק האשראי בענף הנדל"ן והתשתית, להקשות על חברות קטנות ובינוניות להשיג מימון מאחר ולא ברור אילו בנקים יוכלו להקצות תקציבים כל כך גבוהים לצורך מימון הפרויקטים. בנוסף, תהליכי הסגירה הפיננסית של פרויקטים מסוג זה נמשכים שנים.

בהתאחדות בוני הארץ טוענים כי יישום המהלך יפגע בצמיחת הענף, יעכב את הקמת הפרויקטים , יחייב את האזרחים בתשלום אגרה על נסיעה בכבישים בפריפריה ויפגע במגמה המבורכת של גידול בביקושים לדירות בפריפריה על פני אזור המרכז. "פרויקטים בשיטת PPP / BOT/ PFI פוגעים בתחרות בענף התשתיות שכן רק מגה חברות יכולות להשתתף בהן והקבלנים הישראלים יוותרו ללא עבודה ויאלצו לנקוט בצמצומים ופיטורי עובדים."

בנוסף, בהתאחדות מסבירים שתושבי הפריפריה שממתינים לשיפור הנגישות לאזור המרכז לא רוצים לשלם "קנס" על כך שעברו לישובים בגליל ובנגב בדמות אגרת כבישים. "אנו עדים בשנים האחרונות למגמה מבורכת של מעבר תושבים מאזור המרכז לפריפריה , על מנת לעודד מגמה זו יש להמשיך ולפתח במהירות כבישים , מחלפים ורכבות באמצעות קבלני ישראל שיקלו על הגישה למרכז ולא להיכנס שוב להרפתקאות שסופם לא ידוע."

אילן מרדכי , יו"ר אגף קבלני התשתיות וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ ציין כי לא רבים זוכרים אולם כביש עוקף קריות היה אמור להבנות במסגרת פרויקט BOT ולהיות כביש אגרה. "בשנים 2008-2009 במסגרת תוכנית ההאצה הכלכלית הוחלט להסב אותו למכרז רגיל של תכנון וביצוע שבו זכתה חברת שפיר כמתכננת ומבצעת הכביש בתקציבי ממשלה. כיום אנו רואים כי זו הייתה החלטה נכונה. החברה הצליחה להשלים את הכביש לפני הזמן המתוכנן ותושבי חיפה והצפון יוכלו ליהנות כבר בתקופת החגים מכבישים חדישים ומהירים ללא פקקים ומבלי לשלם אגרה."

מרדכי מוסיף, כי "הפיכת של פרויקטים בתקציב המדינה לפרויקטים במימון המגזר הפרטי כיום , תהייה בכיה לדורות. ניסיון העבר מוכיח כי קיים קושי בהוצאה לפועל של פרויקטים במימון המגזר הפרטי. למעט כביש 6 ראינו שורה של כישלונות כמו הרכבת הקלה בתל אביב, גם כביש 431 המוצלח גרם להפסדים של למעלה מ- 200 מיליון שקל לחברה המבצעת."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גם כביש 6 הוא כשלון אדיר, אגרה מטורפת לכל קטע קטן (ל"ת)
    די להפרטה הבזויה 12/09/2012 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    העלאת מחירי הבנזין זה קנס לפריפריה (ל"ת)
    פפ 11/09/2012 10:50
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.