בנק ישראל: "עדיין קיים סיכון להתחדשות עליית מחירי הדירות"
מדיוני הריבית לחודש ספטמבר, אשר שיעורה נותר ללא שינוי ברמה של 2.25% בהסכמת כל חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, עולה כי קיים חשש לאטה נוספת בקצב הצמיחה ברבעונים הבאים.
חברי הוועדה הסכימו כי נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השני עקביים עם המשך הצמיחה בקצב של כ-3%, זאת תוךך ציון הגידול בצריכה הפרטית וייצוא הסחורות והשירותים. אולם, לדבריהם, למרות שהאינפלציה בפועל בחודשים האחרונים הינה נמוכה, הציפיות לאינפלציה עלו החודש באופן ניכר, כאשר עיקרן הן ציפיות לעליות מחירים שמקורם בגורמי היצע עליית מחירי האנרגיה, המזון והמע"מ.
בדיון בנושא שוק הדירות, צוין שיעור השינוי השנתי הנמוך במחירי הדירות שעמד על 1.2%. יחד עם זאת, לאור העלייה במספר המשכנתאות החדשות שניתנו, חברי הוועדה הסכימו כי עדיין קיים סיכון להתחדשות מגמת עליית המחירים וכי מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה בשוק הדיור.
"הפעילות בענף הבנייה מצויה ברמה גבוהה ביחס לרמות בעשור האחרון. אמנם רמת התחלות הבנייה מצויה מתחת לשיא שנרשם בה באמצע 2011, אולם רמתן עדיין גבוהה וצפויה להמשיך לבוא לידי ביטוי בגידול היצע הדירות", נאמר בדיון המורחב.
חברי הוועדה מסבירים כי רמת הסיכונים הכלכלים מהעולם עקב ההתפתחויות באירופה נותר גבוהה, ועימה החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית. לדבריהם נתוני מאקרו לרבעון השני שהתפרסמו החודש מעידים על המשך ההרעה במצב הכלכלה בגוש האירו, בריטניה, יפן והשווקים המתעוררים. לעומת את, בארצות הברית נרשם החודש שיפור קל בפעילות הכלכלית.
- 5.עושים מיליארדים ע"ח העםהפראייר=חרםצרכן=בועהבפיצוץ=מיתון (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל גנבים 10/09/2012 14:51הגב לתגובה זו
- 4.שוב דמגוגיה להרצת פראייר=בועה בפיצוץ=חרם=מיתון!!!!!!!!! (ל"ת)נדלניסט=בלוף 10/09/2012 14:48הגב לתגובה זו
- 3.חי במינוס 10/09/2012 12:13הגב לתגובה זולהעלות הריבית,ממנה יסבלו המעמדות הבינוני והנמיוך במקום להוזיל קרקע ועלוות שאז היא תצטרך לבזבז פחות על חבריה והטייקונים.
- 2.יוסי 10/09/2012 12:06הגב לתגובה זומדינה היחידה בעולם שכימעת כולם מיליונרים.מה רע?
- 1.חי 10/09/2012 11:34הגב לתגובה זומחוסרי דיור עקב התנהלות בנק ישראל האוצר הראש..גרמו להפסד של מאות אלפי שקלים למחוסרי דיור לכל ימי חייהם.. ולעשירים שיש נכסים נתנו מאות אלפים מיליונים מתנה בהיתיקרויות... בושה של התנהלות..ממשלה זו לא סופרת בוחרי הליכוד המשרתים עובדים ממטר... רק מגזרים קואליציוני
- כי ביבי יודע שאתה אידיוט ותצביע לו גם בבחירות הבאות (ל"ת)אלון 10/09/2012 13:36הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
