קרן אוריגו תעמיד לבוני התיכון מימון בהיקף של 70 מיליון שקל
קרן המנוף אוריגו תעמיד לחברת בוני תיכון מימון בהיקף 70 מיליון שקל לטובת המשך פיתוח עסקי של החברה. את ההשקעה הוביל רו"ח דייב גל, שותף בקרן. עם השלמת העסקה יעמוד היקף תיק ההשקעות של קרן אוריגו על כמיליארד שקל ויכלול 15 חברות במגזרים שונים.
המימון מורכב מהלוואת בסיס של 30 מיליון שקל שיועמדו מיידית, והיתרה בהיקף 40 מיליון שקל, תהווה מסגרת אשראי אשר תנוצל במלואה לפרויקטים עתידיים.
לדברי עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון, "המימון שאוריגו מעמידה לחברה יאפשר לה להמשיך ברכישת קרקעות לייזום מגורים בישראל ופיתוח קרקעות ופרויקטים קיימים, ההסכם מעיד על האמון של אוריגו בחברה וביכולותיה, דווקא על רקע מצוקת האשראי הקיימת במשק בכלל ובענף הנדל"ן בפרט".
ההלוואה צמודת מדד ונושאת ריבית ודמי ניהול בשיעור שנתי של 6.5%. כמו כן, מסגרת האשראי תחויב בעמלת מסגרת כמקובל. כנגד ההלוואה תעמיד בוני התיכון שורה של ביטחונות לרבות שעבודי קרקעות הנמצאים בבעלות החברה ושעבוד של השקעות חדשות, אשר ימומנו באמצעות כספי המסגרת. כמו כן, קרן אוריגו ובוני התיכון חתמו על מנגנון Upside, במסגרתו הקרן תקבל חלק מוסכם מרווחי פרויקטים שונים של החברה.
עוד מוסרים מאוריגו: "על רקע התנודתיות ואי הוודאות השוררת כיום בשוק הבניה למגורים בישראל ועל רקע הביקוש לפיתרונות דיור במשק, אנו רואים בעסקה עם בוני התיכון ובניסיון הרב של מנהליה הזדמנות ומעריכים, כי ההשקעה בחברה תניב תשואה ראויה למשקיעים בקרן. הגמישות המימונית שאוריגו מעניקה לבוני התיכון במסגרת העסקה תאפשר להנהלת החברה לנצל הזדמנויות בתחום זה, גם על רקע המצב המורכב כיום בשוק האשראי וענף הבנייה למגורים".
את קרן אוריגו ייצג עו"ד רונן בהרב ואת בוני התיכון ייצגו בעסקה עו"ד ארז תיק, יועמ"ש החברה, עו"ד ארז ינאי ורוסריו קפיטל, בנקאי ההשקעות בעסקה.
- 2.איל 18/07/2012 02:13הגב לתגובה זוהחברה טובה (למעט נפילה באירופה), המניה על הרצפה. זרקתם את העושי שוק ואין מחזור בנייר. תנו הצעת רכש הגונה ונמכור לכם הכל. גם ככה נסחרת ברבע מהשווי שלה !
- 1.משקיע 17/07/2012 13:25הגב לתגובה זורווחיות הכי גדולה בבורסה
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
