מה קורה כשיו"ר דירקטוריון הוא חשוד
בשבוע שעבר חשפנו כי יו"ר דירקטוריון אל על, עמיקם בן צבי, נחקר בפרשת השחיתות שבה חשוד ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר. החקירה מתנהלת מזה זמן, ולפני כ-10 ימים הפכה לגלויה, עם פרסום שמו של זוהר כחשוד בכך שקיבל לכאורה טובות הנאה מקבלים בעיר. בן צבי, בנוסף להיותו יו"ר דירקטוריון אל על, הוא בעליה של חברת בנייה בשם מ.ב.צ, הבונה בין היתר פרוייקט בנתיבות, בשם נחלת בראשית, וזה הרקע לחקירתו.
יו"ר דירקטוריון חברה גדולה ומשמעותית כמו אל על, חשוד בפרשת שוחד? לא אירוע שגרתי. ובכל זאת, רק בערבו של יום הפרסום הוציאה אל על דיווח למגנא, בנוסח הבא: "החברה מעדכנת ,כי נמסר לה על ידי מר בן צבי כי החקירה איננה נוגעת כלל בענייני החברה, וכי אין בחקירה בכדי למנוע את המשך כהונתו של מר בן צבי כיו"ר דירקטוריון החברה."
מלשון הדיווח עולה, כי אל על לא ידעה על חקירתו של בן צבי בפרשה, אלא מהפרסום בביזפורטל. אם כך הדבר, המשמעות היא שבן צבי לא עדכן את אל על על חקירתו, ואילמלא הפרסום, אולי היה ממשיך שלא לעדכן.
מנהל תקין? למרבה הפלא, כנראה שכן. "אני לא בטוח שדירקטור צריך לדווח לחברה על חקירה נגדו מיד עם תחילתה", אומר פרופ' אהוד קמר, מומחה לדיני ניירות ערך, מהפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב. "לכאורה יתכן שכעבור זמן קצר רשויות האכיפה יחליטו על סגירת התיק. שלב של פתיחת חקירה הוא שלב ראשוני, ולכן לא הייתי נחפז להסיק שחייבים מיד לדווח לחברה."
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בעבר הוגשה תביעה יצוגית נגד סקיילקס, על כך שלא דיווחה על קבלת דרישת מס מרשות המיסים, אלא הוציאה דיווח רק בסיום העניין, כשהגיעה להסכמה עם רשות המיסים, על המס שישולם. בית המשפט בעניין זה קיבל את העמדה של סקיילס, וקבע שלצורך חובת הדיווח נדרשת הסתברות גבוהה מאוד להתממשות האירוע (חבות המס), ואין די בהסתברות נמוכה.
[
אהוד קמר, אוניברסיטת ת"א
"המבחן ששימש את בתי המשפט בעבר, הוא מבחן 'הקו הבוהק', ששימש בהרבה פסקי דין. מבחן ה'קו הבוהק' הוא סוג של מבחן בשלות, שמתייחס לשאלה מתי המידע מתחיל להיות מהותי. אולם בשנים האחרונות משתמשים יותר ויותר במבחן התוחלת, שהוא תוצאה של מכפלת עוצמתיות האירוע העתידי בהסתברות שייתממש (למשל, ההסתברות שחקירה תביא לכתב אישום וההסתברות שכתב אישום יביא להרשעה – ה.מ). באותו מקרה של סקיילקס, השופטת רות רונן העדיפה את מבחן התוחלת על פני מבחן הקו הבוהק, אך הגיעה לאותה מסקנה לפי שני המבחנים.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
"כמובן שמדובר במקרה שונה מהמקרה של אל על, כי במקרה של אל על מדובר על אחריות פלילית, אך עדיין זה לא מובן מאליו שהדירקטור צריך לדווח".
ומה אם כל זה היה קורה בשלב של כתב אישום?
"כאשר מוגש כתב אישום ממילא הדבר גלוי לכל, אלא אם כן בית המשפט החליט על חיסיון".
"לפני מספר שנים היה מקרה בארה"ב. מרתה סטיואט, כוהנת בישול, העיצוב והאירוח ובעלת חברת הלייף סטייל, מרתה סטיוארט ליבינג, נחקרה בחשד לשימוש במידע פנים בחברה אחרת. בסופו של דבר היא הועמדה לדין על כך ששיקרה לחוקרי רשות נירות ערך, הורשעה ונשלחה לכלא. בעקבות זאת הוגשה תביעה נגזרת נגדה, על כך שבשל הרשעתה היא פגעה במוניטין של החברה שלה, שמזוהה עם ערכים אמריקניים של משפחתיות, טוהר מידות וכו'. בית המשפט קבע שהיות שחברי הדירקטוריון של מרתה סטיוארט ליבינג, שאינם נמנים דווקא על אנשיה, לא סברו כך, הוא לא מוצא סיבה להתערב.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
