הכל קורס בתחום התיירות ואין מי שיושיע
ענף שלם נשכח מאחור, כאשר החברות והעסקים בתחום התיירות לא ראו פיצוי ולו של שקל על הפסקת הפעילות
בשבועות האחרונים כלכלת ישראל התחילה לחזור לעצמה. חופי הים התמלאו, אזורי המשרדים שוקקי חיים ואפילו מסעדות ובתי המלון כבר פתחו שערים. גם קבוצות הכדורגל חזרו למשחקים רגילים, עדיין ללא קהל. נתוני בנק ישראל מראים חזרה הדרגתית לפעילות רגילה בתחום מוצרי החשמל, הריהוט, הביגוד ומוצרי הצריכה. עם זאת, אי הוודאות גדולה והמצב רגיש. בשבוע האחרון יש נסיגה גדולה. החששות מגל שני התאמתו והחל יישום של הגבלות נוספות על רקע העלייה במספר הנדבקים.
קיים ענף אחד שהנגיף אתגר והטיל סכנה של ממש על עצם קיומו – תחום סוכנויות הנסיעות אליו אני משתייך. אצלנו, איש אינו מאמין שנצא מן המשבר בזמן הקרוב. ברור לכולנו כי בנסיבות הקיימות, וכל עוד לא יפותחו חיסון או תרופה לנגיף, זה ייקח עוד זמן רב. לא ימים או שבועות, אפילו לא חודשים. ללא ספק, זהו המשבר הגדול ביותר בתולדות תעשיית התיירות בעידן המודרני.
ענף התיירות היה אחד הקטליזטורים לפריחה הכלכלית שהתרחשה כאן בעשור האחרון. כ-400 משרדי נסיעות פועלים בישראל, רובם הגדול – עסקים משפחתיים קטנים ובינוניים שפועלים במשך שנים רבות. מזה כשלושה חודשים הענף כולו מצוי בהשבתה שמשמעותה אובדן של 100% מההכנסות ואובדן הכנסה למדינה של מעל 40 מיליארד שקל.
אם יקרוס ענף התיירות בישראל יהיו לכך השלכות קשות על המשק כולו. על התחום ישתלטו חברות הענק מחו"ל שאינן מחזיקות נציגויות בישראל, לא כפופות לחקיקה ולרגולציה הישראלית, ולא משלמות מיסים כאן. התחרות תיעלם, והמחירים ימריאו. ענף תיירות ללא תחרות יהיה בשורה רעה מאד לאזרחי מדינת ישראל, שהיא אי מבודד בתוך מרחב לא סימפטי, ושעבור תושביה הנסיעות לחו"ל במחירים עממיים היו כאוויר לנשימה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב הוזרמו מאות מיליארדי דולרים לשוק, על מנת לשמור את התעשייה עם הראש מעל המים. כל מדינות אירופה נהגו באופן דומה ותמכו בתעשייה בסכומי עתק. כולם הבינו כי הפגיעה בענף התיירות אינה דומה לפגיעה שחוו ענפים אחרים, ולפיכך – מצריכה צעדים נפרדים לשמירה על התחום.
ענף התיירות הוא כמשולש שצלעותיו הם תיירות הפנים, תיירות החוץ והתיירות הנכנסת. בשונה מענפים אחרים, דומה שכמעט אין אדם במדינה שלא מסתייע בשירותים הללו, כמו גם למעלה מחצי מיליון ישראלים שמתפרנסים ממנו בעקיפין: בתי המלון, המסעדות, האטרקציות, חברות ההסעות וכל מעגלי הספקים ונותני השירותים הסובבים אותם. לכן, יש אינטרס עליון של המדינה להבטיח את המשך קיומו של הענף, ולממשלה יש את האמצעים והיכולות לעשות זאת.
בשבוע שעבר התקיימה מול משרד האוצר הפגנה שבה השתתפו כ-5,000 אנשי תיירות בהם סוכני נסיעות, מדריכי טיולים, חברות תעופה, בעלי חברות הסעות ורבים מהתעשייה הרחבה הזו. המסר היה ברור. ללא תמיכה התחום יקרוס.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
שש חברות תיירות ותיקות קרסו בחודש האחרון ועוד עשרות רבות יקרסו אם ממשלת ישראל לא תתעורר. ראש הממשלה אמר בשבוע שעבר שהמדינה לא תשאיר אנשים מאחור. כאן נשכח ענף שלם הרחק מאחור, כאשר החברות לא ראו פיצוי ולו של שקל על הפסקת הפעילות.
צומת הדרכים כעת ברורה: פנייה לכיוון הלא נכון תמוטט את הענף ומלאכת השיקום תהיה ארוכה עד בלתי אפשרית. החלטות נכונות של הממשלה לשימור העסקים ויצירת מנגנון פיצוי נכון יסייעו להחזיק את הענף בחיים על מנת שיהיה מוכן לשוב כשיבשילו התנאים.
הכותב הינו רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס וסגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות
- 15.אדי 26/10/2020 10:45הגב לתגובה זולא נראה לי. כל אחד דואג רק לתחת שלו ולעזזל כולם. אדם לאדם זאב.
- 14.שי 03/10/2020 09:54הגב לתגובה זושר התיירות הינו מושתל של יש עתיד הם מעדיפים קריסת מוסדות השילטון בכדי לעשות מהפך
- 13.יוני 09/07/2020 13:14הגב לתגובה זולפני 25 אולי הייתה הפעם האחרונה שהשתמשתי בשירות משרד נסיעות. באינטרנט יש היצע אדיר וצריך רק לבחור. אין שום צורך בתיווך. מקצוע מיותר שמילא היה נעלם מהעולם ללא כל מיני הסכמים מגוחכים.
- אדי 26/10/2020 10:43הגב לתגובה זוצריך לסגור אותך לחמש שנים שלא תצא מהסגר. אף אחד באמת לא צריך אותך.
- גאון 11/07/2020 08:19הגב לתגובה זוכשגאון כמוך קונה באינטרנט בהוקינג אקספדיהועוד הוא קונה אצל סוכן כשגאון כמוך קונה טיסה בחברת תעופה ואז יש לו בעיה של שינוי או ביטול הוא מקלל את המסך שלא עונה לו או שמחכה שפקיד הודי עם אנגלית קשה יתן לו תשובה וכל מילה שנייה שלך תהיה what you say
- איתמר כהן 09/07/2020 15:28הגב לתגובה זוגם כשהשתמשת באינטרנט השתמשת בשירותי תיירות . מטוס , מלון , רכב שכור ואולי גם מדריך . וכשרצית טיול מיוחד השתמשת בסוכנות מקומית וכך בדיוק התיירים מחו"ל. הכותב מדריך טיולים בארץ שעובד עם מטיילים מקומיים שנעזרים בחברות שמארגנות להם את כל החבילה = אוטובוס , כניסה לאתרים , מלון ומדריך .
- 12.פאר 09/07/2020 11:54הגב לתגובה זופשוט מיותר בתקופה קשה זו
- 11.דון קישוט 09/07/2020 10:30הגב לתגובה זומצביעי רק ביבי,עדיין לא הבנתם שהמלך ביבי הוא עירום? הגברת המשמעמעת בטח תצביע שוב ביבי ...
- 10.דדי המשוגע 09/07/2020 10:28הגב לתגובה זוכל הענף התקשה גם לפני הקורונה. רוב האנשים הפרטים כבר לא נזקקים לסוכן נסיעות, הם מזמינים לבד גם בחו"ל ובטח שבארץ. זה לא אומר שהתירות הפנים או החוץ נעלמה, זה אומר שלא צריכים לשלם תיווך למשהו שאפשר לעשות בעצמך. נשאר להם את הטיולים המאורגנים, ועדי עובדים ועוד אבל יעשו בתבונה העובדים אם ינסו להמציא את עצמם מחדש עם מקצוע שיש לו עתיד. גם עוד עשרים שנה יהיו כמה סוכנויות נסיעות כנראה אבל זה ענף ששעתו היפה עברה כבר.
- 9.נתי 09/07/2020 10:02הגב לתגובה זומרבית חברות בתיור חגגו עד הקורונה. חגיגות של ממש. הרבו נכסים. בלי עין הרע. אין לי שום רחמנות עליהם. שישתמשו במה שחסכו
- 8.תמשיכו להצביע לאיש שמבין בכלכלה ומפסיקו לילל לי (ל"ת)חבורת בבונים 09/07/2020 08:45הגב לתגובה זו
- שמואל א 09/07/2020 10:52הגב לתגובה זוממש מבין גדול. אחרי חוק המע"מ שלו על הדירות רק הוא חסר.
- 7.אלכס 09/07/2020 08:09הגב לתגובה זומבחינתי איסתא חברה לא הוגנת וטוב שתקרוס
- 6.מעניין את ביבי בכלל? הוא מפקיר את כולם (ל"ת)ביבי 09/07/2020 07:55הגב לתגובה זו
- 5.תפסיק לבכות 09/07/2020 07:42הגב לתגובה זוכי לא נשאר.... הכל חולק למקורבים חפש עבודה אחרת
- 4.כץ 09/07/2020 06:44הגב לתגובה זוהמדינה לא תתן שקל.... אתם לא שייכים למשפחת נהנתניהו. תמצא עבודה אחרת ותפסיק לבכות
- 3.ש.מ 09/07/2020 06:23הגב לתגובה זוהגיע הזמן לשנות סדרי עולם ולעשות סדר במדינה הזו
- 2.קורא בין השורות 09/07/2020 02:19הגב לתגובה זוצריך לתת לענף לקרוס. צריך לתת לענף לקרוס. כשהמגיפה תסתיים הוא יקום מחדש. שום עזרה כעת לא תציל אותו.
- 1.איתי 09/07/2020 00:49הגב לתגובה זוכשלת בתפקידך בתור מנכל ועכשיו אתה בוכה, חשבת שאתה חסין ויודע הכל במקום להשקיע בטכנולוגיות וחברות שעכשיו כן מוכרות ואתה על 0

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.