עד מתי? בעוד פחות מחודשיים מחיר הסגר יעלה משמעותית על יתרונותיו
משבר הקורונה כבר סומן כאחד מהגדולים ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות, בהיבטים הרפואיים, החברתיים והכלכליים. בשל סיבה זו קיימת חשיבות גדולה לנסות לאמוד כבר היום את אובדן התוצר ואת העלייה בשיעור האבטלה הצפויים בשנה הקרובה, אומדנים שעשויים להתעדכן באופן שוטף, אם יחולו שינויים בהנחות עליהן הם מתבססים.
הנזק הכלכלי ממשבר הקורנה יושפע מגורמים שונים, ביניהם משך הסגר המוטל כעת, העלייה במספר המובטלים ושיוכם הענפי, הפגיעה ביצוא עקב מגבלות התנועה בעולם, הירידה של ההשקעה במכונות, ציוד ומבנים, הירידה ביבוא סחורות ושירותים והשינויים בהוצאות הממשלה ובגביית המיסים.
ניתן לשער שהגבלות ההתכנסות לא יתמשכו יותר מחודשיים, זאת מאחר שלאחר חודש-חודשיים תרומת הסגר להפחתת המגיפה תקטן בעוד שהמחיר הכלכלי של המשך הסגר ילך ויגדל. הסגר מאפשר האטה בקצב התפשטות המגיפה, למידת רמת סיכוני התמותה, זיהוי, בידוד וטיפול בנדבקים. לכן, פרק זמן זה יאפשר הפחתה ניכרת בסיכוני התמותה תתאפשר גם בשל עלייה במודעות לנזקי המגיפה ולנכונות והיכולת לבדוק את מפתחי הסימפטומים באופן מידי, אך את הדיון באומדני התחלואה בעתיד נשאיר לעמיתינו האפידמיולוגיים.
על מנת להעריך בכמה יעלה שיעור האבטלה אנו מניחים שבעוד כחודשיים יימשכו מגבלות ההתכנסות אבל יוסרו המגבלות על רוב העובדים מלהגיע לעבודתם. על בסיס הנחה זו נוכל לקבל הערכה גסה לגבי הפגיעה בתוצר הישראלי.
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסקירת פילוח התעסוקה במשק עולה כי הענפים החשופים ביותר לנזקי הקורונה הם שירותי האוכל והאירוח בהם מועסקים כ-165 אלף עובדים, ענפי המסחר בהם מועסקים כ- 420 אלף עובדים, ענף הבידור והפנאי שבו מועסקים כ-76 אלף עובדים ושירותים אחרים בהם מועסקים כ-96 אלף עובדים. ענפים החשופים פחות לפגיעה במספר מועסקיהם הם החקלאות, התעשייה, חשמל ומים, בינוי, אחסנה דואר ובלדרות, פיננסים, תקשורת, שירותים מדעיים וטכניים, שירותי ניהול ותמיכה, מנהל ציבורי ובטחון, חינוך, בריאות ורווחה.
מכאן שבענפים החשופים באופן ישיר להגבלות ההתכנסות מועסקים כ-750 אלף עובדים שרבים מתוכם הפכו למובטלים. אין ספק שגם מועסקי הענפים האחרים במשק הושפעו מהמשבר, אבל במידה מועטה יותר. בהסתמך על נתונים אלו ועל מספר הנרשמים הנוספים לקבלת דמי אבטלה, נראה שמספר המובטלים הממוצע במהלך חודש מרץ יהיה כ-450 אלף ובחודש אפריל יגיע מספרם הממוצע לכ-700 אלף (מתוך כוח עבודה אזרחי בסך כ-4.15 מיליון עובדים). מכאן שבחודשיים אלו עשרות אחוזים מהשייכים לכוח העבודה לא יתרמו את חלקם לתוצר.
כפי שהנחנו קודם, לאחר כחודשיים ייפסקו הגבלות ההתכנסות, ובאופן הדרגתי יחלו עובדי כל הענפים לשוב למקום עבודתם. בהערכה גסה, קצב השיבה לתעסוקה יתקדם באופן לינארי במשך כשבעה חודשים ובסופם תעמוד האבטלה על כ-7%. אומדן זה נשען על ההערכה שהנזקים שיגרמו לבעלי העסקים במהלך המשבר יפחיתו את מספר העסקים הפעילים בסוף השנה הנוכחית ולפיכך גם את מספר המועסקים. במצב זה המשק יתייצב על אבטלה הגבוהה בכ-3.4% מעבר למה שהייתה בתחילת המשבר.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
אומדן האובדן של התוצר נשען על הכלל הידוע מעולם הכלכלה הגורס שכאשר האבטלה עולה בשיעור נתון, אובדן התוצר צפוי להיות בשיעור כפול ממנו. אנו מניחים שההשפעה של עליית האבטלה על אובדן התוצר תהיה קטנה יותר, שכן רובן המכריע של המשרות שנפגעות במשבר הנוכחי מאופיינות בתוצר לעובד נמוך יחסית. תחת ההנחה שעלייה של 1% באבטלה תגרור ירידה של 1.2% בלבד מהתוצר, צפוי התוצר להצטמק במהלך שנת 2020 בכ-8.3% וזאת לאור האומדן כי שיעור האבטלה הממוצע יעמוד בשנת 2020 על כ-10.5%.
עוד יש לציין כי אומדנים אלו הם אינם "תחזית אימים" שכן הם מותנים בפעילות מסיבית של הממשלה לשם שיקום הביקוש לתצרוכת, הימנעות מפיטורי עובדים או הפחתת שכר בסקטור הציבורי וכן מותנים בהגדלת השקעות הממשלה בפיתוח תשתיות אשר ימתנו את הפגיעה בצד הביקוש לתוצר.
הכותבים הינם נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי ואבינעם לזרוב מנכ"ל המכללה האקדמית גליל מערבי
- 7.ביבי אוכל כמה כמוך לארוחת בוקר תתעורר כבר מספיק עם הסחב (ל"ת)גנץ 05/04/2020 18:53הגב לתגובה זו
- 6.לרון 05/04/2020 18:24הגב לתגובה זו"מנהיגים" פחדנים מבית מדרשו של הפוליטיקלי קורקט אובמה
- 5.אבי 05/04/2020 14:37הגב לתגובה זוהמאמר מתייחס לנתוני האבטלה כפי שנלקחו מהביטוח הלאומי/שרות התעסוקה אבל מה לגבי העצמאים? מה לגבי שכירים בעלי שליטה ? מישהו לקח גם אותם בחשבון?
- לרון 05/04/2020 18:25הגב לתגובה זואבטלה,אבטלה היא 10%,וזה לא המצב,זו עצירה מבית מדרש חדש לגמרי וגרוע מאד!!!
- 4."אובדן התוצר" למה למי תמכרו את התוצר? כל העולם בבעיה (ל"ת)אלי 05/04/2020 13:54הגב לתגובה זו
- 3.שלנה 05/04/2020 12:24הגב לתגובה זוגם הגרמנים החליטו שהזקנים והחלשים הם מעמסה על הכלכלה. אם יחזירו את המשק לעבודה מלאה כמות המתים תעלה וכן המונשמים מי שלא חווה סבל של חוסר בחמצן קל לו לבטל את ההגבלות. עם ישראל לא מוותר על אף זקן אפילו שיעילה טריליונים
- 2.בני 05/04/2020 12:18הגב לתגובה זובסיס הנתונים אינו תואם את תמונת המצב הנוכחית לחודש מרץ/אפריל ועל כן אינו משקף. ככל וגרף המגמה הוא נכון אזי תוצאות התרחישים אמורים להיוץ חמורים יותר.
- לרון 05/04/2020 18:29הגב לתגובה זומדוע פרופסורים מכובדים טורחים "להרגיע" ללא בסיס? בברור משרתים את...?
- 1.ובתרגום לעברית ....תברחו מהבורסה,כי זה התרחיש האופטימי (ל"ת)מעניין ,תודה !!! 05/04/2020 11:33הגב לתגובה זו
- לרון 05/04/2020 18:31הגב לתגובה זושצריך "לברוח" כי בורסה זו לא רק כלכלה,אלא פסיכולוגיה ומחיר,וברגע שהמחיר הוא "מכיל" את המצב ויורד הוא אמור אח"כ לתקן.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.