15 שנה בין תכנון לבנייה: איך פותרים את בעיות הזמנים בשוק הנדל"ן?
הזמן הוא משאב חשוב ומרכזי כמעט בכל שיקול עסקי, אלא שבשוק הנדל"ן הוא מקבל דווקא משקל חסר, פשוט כי התרגלנו לכך שתהליכי תכנון בניין עיר (תב"ע) בישראל נמשכים ונמשכים, כמעט בגדר גזרת גורל.
מהרגע שבו עירייה מחליטה שהיא מעוניינת להקים פרויקט חדש ועד שהתכנית מאושרת וניתן להעלותה על הקרקע, חולפות לעתים עד 15 שנים. גם אם ממתינים את פרק הזמן, הרי שבסופו של תהליך מגלים כי התכנית המקורית הפכה מיושנת ואינה מתאימה עוד לצרכי העיר ותושביה, ומשכך נאלצים לשוב ולבצע שינויים חדשים שאורכים אף הם זמן רב, רב מדי. גם אם צלחנו את השלב זה, הרי שכעת חובה עלינו להמתין חודשים נוספים עד שהשינויים יאושרו. מדובר במעגל אין סופי של רדיפה חסרת סיכוי בהתאמת תהליכי התב"ע לצרכים ולשינויים המתהווים.
שמים סוף לאבסורד
תכנית ניהול אסטרטגית דינמית יכולה להוות פיתרון מתודולוגי חדש, ואף נעשה בה שימוש במסגרת אחד הפרויקטים הגדולים בארץ, פרויקט מתחם ה-1,000 בראשון לציון. אימוץ מתודולוגיה חדשה דורש מספר שינויים בהתנהלות ובחשיבה, אך תוצאתה אחת – חיסכון של זמן יקר. הרעיון פשוט – מבצעים שינויים בתוך מסגרת התוכנית המקורית שאושרה, מבלי להידרש לפתיחת תוכנית חדשה והיגררות לעיכובים בירוקרטים מיותרים. כל שנדרש הוא להקפיד ביישום מספר כללי אצבע:
הרתמות מלאה של ראש העיר והעירייה לקמת הפרויקט – שילוב מושכל בין עבודת הגורמים המקצועיים השונים בעירייה הכרחית.על הפורומים המקצועיים בעירייה לעבוד יחדיו ולדווח על תוצאות עבודתם לוועדת ההיגוי העליונה בראשות ראש העיר. אלה, לצד ליווי צמוד של גורם מייעץ ומנהל לאורך כל התהליך עד לקבלת האישור לתכניות, יבטיחו חיסכון ניכר בזמן כבר בשלב בניית התוכנית והגשתה לגורמי הרישוי.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גיוס חברות תכנון ובנייה בינ"ל מובילות בתחום החדשנות העירונית, אשר להן ניסיון בביצוע פרויקטים גדולים ומורכבים ועמידה בלוחות זמנים. החברות הבינלאומיות יהיו שותפות מלאות לגיבוש התב"ע, ומשכך ייחסך על ידן זמן רב בעת היישום בשטח. חשוב לוודא כי תהליך זה מתקיים תוך יצירת אינטגרציה עם החברות המקומיות שנבחרו לביצוע הפרויקט.
מרגע שהתב"ע אושרה, כל שינוי יתבצע אך ורק אל מול הוועדות המקומיות ולא אל מול ועדות מחוץ לעירייה. בדרך זו ניתן לטפל בצורה מיטבית גם במקרים בהם נדרש שינוי של מספר יח"ד בפרויקט.
הימנעות מבעיות תזרימיות כחלק מהתהליך. הדבר מתאפשר באמצעות ביצוע תעדוף נכון של חלקי הפרויקט, בשלב ההקמה,ובדרך זו השגת אופטימיזציה של תזרים המזומנים של העירייה, והימנעות מבעיות תזרימיות המהוות כיום גורם משמעותי בעיכוב ביצוע.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
הקמת מנהלת פרויקט דינמית שאחראית על האינטגרציה בין כל הגורמים המבצעים של הפרויקט, תוך שהרכב המנהלת עצמו משתנה בהתאם לשלבי הפרויקט.
יישום קפדני של מתודולוגיה זו בפרויקט דוגמת מתחם ה-1,000 הוא מחויב המציאות. במהלך הפרויקט הנ"ל מוסדות בנקאיים בארץ מעתיקים את המטות המרכזיים שלהם מת"א לראשון לציון, ואין לגוף המבצע את הפריבילגיה שלא לעמוד בלוחות זמנים. במתחם המתיימר לשמש המרכז הפיננסי המוביל בישראל אין מקום לטעות לא בעיצוב, לא ביישום החדשנות ולא בלוחות הזמנים. הכל מתחיל ונגמר בתכנון נבון ויעיל של הפרויקט, ובעידן של תוכנית ניהולית אסטרטגית דינמית, נגמרו התירוצים.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.