חושבים שתוספת שרים לממשלה היא עוול? תחשבו שוב - הנה היתרון העיקרי
אלדד אברהם, מנכ"ל E.A Investment banking, על היתרונות בהעלאת כמות השרים בממשלה
בימים האחרונים עוסקת התקשורת בהגדלת מספר שרי הממשלה ל-20 שרים, תוך הדגשה על מרכיב ההוצאה, קרי "בזבוז" כספי ציבור נוספים לצרכים פוליטיים ללא תועלת לטובת הציבור.
בתפקידי כדירקטור במספר חברות וכחבר בוועדת תגמול, אני מחליט, בין היתר, על גובה השכר הראוי לבכירי החברה. הפרמטר הכלכלי שמנחה אותי על מנת להגיע להחלטה הנכונה הוא הכלל הבסיסי בתורת הכלכלה, "עלות מול תועלת". במילים אחרות, מה החברה תעניק להנהלה ובתמורה מה היא תקבל. מיותר לציין שאני חותר למקסימום תמורה לחברה תוך מינימום הענקה. יחד עם זאת, כדי שהחברה תקבל מקסימום היא חייבת להעניק להנהלה.
תוספת השרים בממשלה
כולם מדברים על ההוצאה הנוספת, אך השאלה שאף אחד לא מעלה, מה התועלת? על פניו, הוספת שני שרים לממשלה תעלה בהערכה גסה עוד כ-10 מיליון שקלים בשנה, שלא יתרמו לציבור מלבד לשרים המכהנים. לדעתי זו הסתכלות צרה והיא נובעת מראייה נקודתית ולא מראייה רחבה על כלל המשק. העלות בסך 10 מיליון ש' מהווה 0.003% בלבד מתקציב ההמשלה שעומד על כ-390 מיליארד ש' לשנה.
בלי להמעיט מערכו של אף שקל בתקציב, ישנה תועלת מהגדלת השרים - נניח כי ההמשלה לא הייתה מגדילה את מספר השרים, סביר להניח שהקואליציה הייתה יציבה פחות לאור שיטת הממשל בישראל. בבחירות האחרונות המשק הוציא 2 מיליארד שקלים (!?) על בחירות מיותרות לחלוטין, אם המדינה תצטרך להוציא 10 מיליון ש' נוספים לשנה על מנת שהבחירות הבאות יחולו במועדן - דיינו! יתרה מכך, עלות הבחירות בסך 2 מיליארד שקלים כל תקופה קצרה הינה עלות זניחה לעומת הנזק הכלכלי הנגרם מחילופי ממשלה. הממשלה הקודמת ניסתה להוריד את מחירי הדיור, בלי להיכנס לשאלה האם מהלכיה היו נכונים או לא, כל תוכניותיה נגדעו עקב אי היציבות והבחירות ומאז מחירי הדיור רק ממשיכים לעלות - עליית מחירים שבטווח הארוך תתפוצץ לכולנו. מי שמספיק מבוגר יודע שבכלכלה ישנה תמיד מחזוריות - המחירים עולים אבל לאחר מכן יורדים. ככל שהעלייה גבוהה יותר - הנפילה חדה יותר. נושא הדיור הוא רק דוגמא אחת לתוכניות שנגדעו עקב בחירות. בנוסף, לעלות הבחירות הישרה והעקיפה שתיארתי לעיל יש לזכור כי לממשלה לא יציבה אין מוטיבציה להוציא תוכניות שדורשות מספר שנים - השרים חוששים שמא לא יצליחו ליהנות הפירות.
- ישראל נכנסת למירוץ - 120 מיליון שקל להקמת מטה לאומי לבינה מלאכותית
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אני חושב שלמדינה כדאי להוציא כמה עשרות מיליונים בשנה על מנת "להזין" מספר פוליטיקאים ולקבל יציבות שלטונית וליישם כאן תוכניות לטובת הציבור. התועלת היא לאין ערוך גדולה מהעלות הזניחה יחסית. כמובן שבמצב אופטימלי יכולנו לחסוך גם את עשרת מיליון השקלים, אך כל עוד שיטת הבחירות עודנה איתנה - אנו צריכים לברך על הגדלת מספר השרים.
- 9.אמיר 14/05/2015 13:38הגב לתגובה זובוא ניתן לו לשרוף רק 10 מליון בשנה על שרים ו-רק 20 מליון בשנה לחבר כנסת ונתפלל שזה יספיק לו, שלא ישרוף לנו יותר.
- 8.אלי 13/05/2015 14:39הגב לתגובה זוכשצביעות ודמגוגיה נפגשים.
- שר 14/05/2015 10:00הגב לתגובה זוובסוף לפיד נאלץ להתפשר על 22 היום ו 18 בצעד הבא. אלא שנתניהו הפיץ את הסיכום לכל רוח. 18 זה לא טוב לו, והוא טרף את הקלפים והוביל למהלך הבזבזני הנוכחי. מה אתה רוצה מיש עתיד?
- 7.יהודה 12/05/2015 21:55הגב לתגובה זולמרבה האבסורד ומשום מה אף אחד לא מדבר על זה, שהממשלה הקודמת היתה בעלת 22 שרים. החוק של 18 שרים של מר לפיד מעולם לא יושם, הוא היה אמור להיות מיושם בממשלה זו. והתיקון לחוק שמעלה ל20 שרים למרות שכאילו מדובר בעלייה, תכלס מדובר בממשלה עם מספר השרים הקטן ביותר.
- 6.אבי 12/05/2015 21:51הגב לתגובה זוהאמת שזאת דרך מאוד מעניינת להסתכל על הדברים, נקווה שזה מה שישמור על יציבות הממשלה
- 5.דני מרעננה 12/05/2015 19:48הגב לתגובה זוחשוב שתשכיל אותנו בעוד מאמרים מאין אלה בסוגיות נוספות שעל סדר היום.
- 4.אריה 12/05/2015 18:38הגב לתגובה זוייתכן ויש נימוק נוסף והוא יכולת קבלת החלטות נכונות כאשר אתה עמוס ביותר מדי , הסיכוי שתטעה גדול יותר . תאר לך רק 10 שרים ואז שר אחד הוא גם תחבורה וגם בריאות , איך ייראו פני הדברים ב- 2 התחומים ? שווה מחשבה !
- אמיר 13/05/2015 14:51הגב לתגובה זואיך נראים הדברים ב-2 התחומים? כמאמר הגשש - מתי יהיה לנו שר מלחמה? למה אתה רוצה שר מלחמה? יש שר חינוך. יש חינוך? לא. אולי אם יהיה שר מלחמה, לא תהיה מלחמה? אמן!!!
- 3.אולי כדאי להגדיל ל 61 שרים... אולי ל 80 (ל"ת)משיח 12/05/2015 17:08הגב לתגובה זו
- 2.קונילמל 12/05/2015 12:52הגב לתגובה זותגידו תודה כי יכול להיות הרבה יותר גרוע ! אם כך אז באמת הגענו לקצה .
- 1.דמגוגיה!! הכסף האמיתי הוא המליארדים שיתבזבזו בגלל זה (ל"ת)איזה מאמר מגה חרטטני 12/05/2015 08:48הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)