חושבים שתוספת שרים לממשלה היא עוול? תחשבו שוב - הנה היתרון העיקרי

אלדד אברהם, מנכ"ל E.A Investment banking, על היתרונות בהעלאת כמות השרים בממשלה

אלדד אברהם | (11)
נושאים בכתבה ממשלה נתניהו

בימים האחרונים עוסקת התקשורת בהגדלת מספר שרי הממשלה ל-20 שרים, תוך  הדגשה על מרכיב  ההוצאה, קרי "בזבוז" כספי ציבור נוספים  לצרכים  פוליטיים ללא תועלת לטובת הציבור. 

בתפקידי כדירקטור במספר חברות וכחבר בוועדת תגמול, אני מחליט, בין היתר, על גובה  השכר הראוי לבכירי החברה. הפרמטר הכלכלי שמנחה אותי על מנת להגיע להחלטה הנכונה הוא הכלל הבסיסי בתורת הכלכלה, "עלות מול תועלת". במילים אחרות, מה החברה תעניק להנהלה ובתמורה מה היא תקבל. מיותר לציין שאני חותר למקסימום תמורה לחברה תוך מינימום הענקה. יחד עם זאת, כדי שהחברה תקבל מקסימום היא חייבת להעניק להנהלה.

תוספת  השרים בממשלה

כולם מדברים  על  ההוצאה הנוספת, אך השאלה שאף אחד לא מעלה, מה התועלת? על פניו, הוספת שני שרים לממשלה תעלה בהערכה גסה עוד כ-10 מיליון שקלים בשנה, שלא יתרמו לציבור מלבד לשרים המכהנים. לדעתי זו הסתכלות צרה והיא נובעת מראייה נקודתית ולא מראייה רחבה על כלל המשק. העלות בסך 10 מיליון ש' מהווה 0.003% בלבד מתקציב ההמשלה שעומד על כ-390 מיליארד ש' לשנה. 

בלי להמעיט מערכו של אף שקל בתקציב, ישנה תועלת מהגדלת השרים - נניח כי ההמשלה לא הייתה מגדילה את מספר השרים, סביר להניח שהקואליציה הייתה יציבה פחות לאור שיטת הממשל בישראל. בבחירות האחרונות המשק הוציא 2 מיליארד שקלים (!?) על בחירות מיותרות לחלוטין, אם המדינה תצטרך להוציא 10 מיליון ש' נוספים לשנה על מנת שהבחירות הבאות יחולו במועדן - דיינו! יתרה מכך, עלות הבחירות בסך 2 מיליארד שקלים כל תקופה קצרה הינה עלות זניחה לעומת הנזק הכלכלי הנגרם מחילופי ממשלה. הממשלה הקודמת ניסתה להוריד את מחירי הדיור, בלי להיכנס לשאלה האם מהלכיה היו נכונים או לא, כל תוכניותיה נגדעו עקב אי היציבות והבחירות ומאז מחירי הדיור רק ממשיכים לעלות - עליית מחירים שבטווח הארוך תתפוצץ לכולנו. מי שמספיק מבוגר יודע שבכלכלה ישנה תמיד מחזוריות - המחירים עולים אבל לאחר מכן יורדים. ככל שהעלייה גבוהה יותר - הנפילה חדה יותר. נושא הדיור הוא רק דוגמא אחת לתוכניות שנגדעו עקב בחירות. בנוסף, לעלות הבחירות הישרה והעקיפה שתיארתי לעיל יש לזכור כי לממשלה לא יציבה אין מוטיבציה להוציא תוכניות שדורשות מספר שנים - השרים חוששים שמא לא יצליחו ליהנות הפירות.

אני חושב שלמדינה כדאי להוציא כמה עשרות מיליונים בשנה על מנת "להזין" מספר פוליטיקאים ולקבל יציבות שלטונית וליישם כאן תוכניות לטובת הציבור. התועלת היא לאין ערוך גדולה מהעלות הזניחה יחסית.  כמובן שבמצב אופטימלי יכולנו לחסוך גם את עשרת מיליון השקלים, אך כל עוד שיטת הבחירות עודנה איתנה - אנו צריכים לברך על הגדלת מספר השרים.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אמיר 14/05/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    בוא ניתן לו לשרוף רק 10 מליון בשנה על שרים ו-רק 20 מליון בשנה לחבר כנסת ונתפלל שזה יספיק לו, שלא ישרוף לנו יותר.
  • 8.
    אלי 13/05/2015 14:39
    הגב לתגובה זו
    כשצביעות ודמגוגיה נפגשים.
  • שר 14/05/2015 10:00
    הגב לתגובה זו
    ובסוף לפיד נאלץ להתפשר על 22 היום ו 18 בצעד הבא. אלא שנתניהו הפיץ את הסיכום לכל רוח. 18 זה לא טוב לו, והוא טרף את הקלפים והוביל למהלך הבזבזני הנוכחי. מה אתה רוצה מיש עתיד?
  • 7.
    יהודה 12/05/2015 21:55
    הגב לתגובה זו
    למרבה האבסורד ומשום מה אף אחד לא מדבר על זה, שהממשלה הקודמת היתה בעלת 22 שרים. החוק של 18 שרים של מר לפיד מעולם לא יושם, הוא היה אמור להיות מיושם בממשלה זו. והתיקון לחוק שמעלה ל20 שרים למרות שכאילו מדובר בעלייה, תכלס מדובר בממשלה עם מספר השרים הקטן ביותר.
  • 6.
    אבי 12/05/2015 21:51
    הגב לתגובה זו
    האמת שזאת דרך מאוד מעניינת להסתכל על הדברים, נקווה שזה מה שישמור על יציבות הממשלה
  • 5.
    דני מרעננה 12/05/2015 19:48
    הגב לתגובה זו
    חשוב שתשכיל אותנו בעוד מאמרים מאין אלה בסוגיות נוספות שעל סדר היום.
  • 4.
    אריה 12/05/2015 18:38
    הגב לתגובה זו
    ייתכן ויש נימוק נוסף והוא יכולת קבלת החלטות נכונות כאשר אתה עמוס ביותר מדי , הסיכוי שתטעה גדול יותר . תאר לך רק 10 שרים ואז שר אחד הוא גם תחבורה וגם בריאות , איך ייראו פני הדברים ב- 2 התחומים ? שווה מחשבה !
  • אמיר 13/05/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
    איך נראים הדברים ב-2 התחומים? כמאמר הגשש - מתי יהיה לנו שר מלחמה? למה אתה רוצה שר מלחמה? יש שר חינוך. יש חינוך? לא. אולי אם יהיה שר מלחמה, לא תהיה מלחמה? אמן!!!
  • 3.
    אולי כדאי להגדיל ל 61 שרים... אולי ל 80 (ל"ת)
    משיח 12/05/2015 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קונילמל 12/05/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
    תגידו תודה כי יכול להיות הרבה יותר גרוע ! אם כך אז באמת הגענו לקצה .
  • 1.
    דמגוגיה!! הכסף האמיתי הוא המליארדים שיתבזבזו בגלל זה (ל"ת)
    איזה מאמר מגה חרטטני 12/05/2015 08:48
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.