הרבעון הראשון לשנת 2012 בשוק ההנפקות - מה נשתנה?
המגמה החיובית ששלטה בשוקי המניות ואג"ח בארץ ובעולם ברבעון הראשון של שנת 2012 לא פסחה על שוק הנפקות אג"ח הקונצרניות. להלן נתונים עיקריים בשוק ההנפקות ברבעונים הראשונים של 2011 ו-2012 (*במיליארדי שקלים):
בסיכום הרבעון הראשון של שנת 2012 גייס הסקטור העסקי סכום כולל של 8.86 מיליארד שקל לעומת גיוס כולל של 7.86 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הדבר מעיד על התאוששות בשוק ההנפקות ומהווה עלייה של 12.7% בגיוסים ברבעון הראשון של 2012 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2011.
לעומת נתון חיובי זה, ניתן לראות צניחה במספר החברות המנפיקות בשנת 2012 לעומת שנת 2011. מספר החברות שהנפיקו ברבעון הראשון של 2012 הסתכם ב-17 לעומת 34 ברבעון הראשון של 2011. מדובר בנפילה של 50%.
בבחינת דירוג ההנפקות ניתן להבחין במיעוט ההנפקות של אג"ח לא מדורגות בשנת 2012. כך הונפקו 4 אג"ח לא מדורגות ברבעון הראשון של 2012 לעומת 10 אג"ח לא מדורגות בתקופה המקבילה. בעוד שבמהלך הרבעון הראשון של 2011 גויס סכום של כ-10% באג"ח הלא מדורגות מסה"כ הגיוס הכולל, הרי שבשנת 2012 מדובר על גיוס של 6.1% בלבד.
בין החברות שהנפיקו אג"ח לא מדורגות ניתן למצוא חברה מסקטור הגז (אלון חיפושי נפט), חברה מסקטור התעשייה (טאואר) ושתי חברות מסקטור הנדל"ן (חבס וב.יאיר). ב.יאיר ואלון חיפושי גז גיבו את הסדרות בשעבודים לעומת חבס וטאואר שאג"ח שלהן אינן כוללות שעבודים. חסרונן של אג"ח הלא מדורגות בשוק ההנפקות מעיד על הקושי העצום בו נמצאות חברות קטנות ובינוניות המעוניינות לגייס כסף בשוק האשראי החוץ בנקאי, כמו גם על רצון המשקיעים להשקיע באג"ח בדירוג גבוה.
המגזרים הבולטים בשוק ההנפקות ברבעון הראשון של 2012 הינם הבנקים (שנדרשו לחזק את ההון העצמי שלהם על פי תקנות באזל) ומגזר הנדל"ן שמהווה 35% מסיכון האשראי הכולל בבנקים הנמנעים בשל כך מהגדלת האשראי למגזר שפונה בשל כך לשוק ההנפקות. מגזר הנדל"ן בלט גם ברבעון הראשון של 2011 לצד מגזר התקשורת.
כמו ברבעון הראשון של 2011, גם בזה של השנה הנוכחית ניתן לראות כי מרבית הגיוסים התבצעו באג"ח צמודות מדד. מגמה זו של גיוס אג"ח צמודות מדד מעט התגברה השנה על רקע העלייה בציפיות האינפלציה של המשקיעים כפי שבאה לידי ביטוי בשוק ההון.
לסיכום, שוק ההנפקות סיכם את הרבעון הראשון של 2012 עם עלייה נאה בגיוס החברות ביחס לרבעון הראשון של שנת 2011. עם זאת, ברבעון הראשון של 2012 חלה ירידה מדאיגה במספר החברות המנפיקות לצד ירידה חדה בהיקף גיוס החוב מצד חברות לא מדורגות. מתחילת השנה קיימת ירידה משמעותית בתשואות בשוק אג"ח הקונצרניות וכך מתחילת חודש אפריל 2012 אנו רואים גידול במספר החברות המנפיקות בדירוגים בינוניים. הדבר בהחלט מעיד על ההתאוששות בשוק ההנפקות לצד ההתאוששות בשוק אג"ח הקונצרניות.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
