ניר צוק פאלו אלטו
צילום: פאלו אלטו

פאלו אלטו מזנקת - המשקיעים שינו את דעתם בנוגע לאסטרטגיה החדשה?

החברה מעריכה כי לקוחות המשתמשים בהרבה מוצרים נוטים להיות "דביקים" יותר ולכן היא מוכנה לספוג מכה בטווח הקצר בתמורה לרווח פוטנציאלי בטווח הארוך
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה סייבר פאלו אלטו

מובילת הסייבר פאלו אלטו פאלו אלטו נפלה ב-28% עם פרסום האסטרטגיה החדשה שלה - מלחמת מחירים כדי לתפוס נתח שוק, אבל מאז היא קפצה מעל 20%, כשהיום היא מוסיפה 7% בהמשך לזינוק של אתמול בשיעור 8%. נראה שהשוק מקבל את השינוי האסטרטגי.

החברה עקפה בדוחותיה האחרונים את הציפיות אבל סיפקה תחזית שהבהילה את המשקיעים. מניית החברה צללה ב-28% ואיבדה כמעט 34 מיליארד דולר בשווי שוק. פאלו אלטו ציינה בעיות בנוגע להאטה אפשרית בהוצאות על תוכנות אבטחה וחשפה אסטרטגיה חדשה בכדי למשוך יותר לקוחות.

"אנחנו מתחילים לשים לב כי הלקוחות מקטינים את ההוצאות שלהם על אבטחת סייבר", אמר מנכ"ל החברה ניקאש ארורה. "זה חדש, היות ורכישת מוצרי אבטחה נוספים לא מביאה לתוצאות טובות יותר עבור הלקוחות. זה גורם לחברות להתמקד יותר ב-ROI ובעלות הכוללת".

עוד הוסיף ארורה: "הלקוחות שלנו יושבים ואומרים, 'אם אני מוציא יותר כסף, אתה יכול להראות לי איך אני מקבל עלות כוללת נמוכה יותר ברחבי הארגון שלי? איך אני מוציא פחות על השירותים שאני צריך לפרוס? ואיך אני משיג ROI טוב יותר?' אז אני חושב שמדובר יותר על ייעול תקציב הסייבר הנוכחי של החברות ולא על זה שאין ביקוש", אמר המנכ"ל. "הביקוש ממשיך להיות חזק מאוד. הלקוחות דורשים לקבל יותר עבור הכסף שהקצו לאבטחת הסייבר". 

ההתייחסות של פאלו אלטו ל"אופטימיזציה" של הלקוחות כנראה יזכירו למשקיעי התוכנה את מה שקרה בשוק הענן. בשנתיים האחרונות, מזהירות חברות מחשוב הענן כי הלקוחות מתמקדים באופטימיזציה של הוצאות הענן, מה שמאט את הצמיחה שלהן. הצמיחה ב-AWS של אמזון למשל, הואטה במשך שישה רבעונים רצופים, מ-39.5% ברבעון דצמבר 2021 ל-12.3% ברבעון ספטמבר 2023, לפניי העלייה המתונה לאחרונה. התנהגות דומה הייתה גם בשירות Azure של מיקרוסופט.

בפאלו אלטו כינו את התכנית החדשה שלהם "פלטפורמתיזציה", שמשמעותה הרחבת היצע התוכנה שלה כך שתכלול שירותים נוספים ללקוחות. הרעיון של החברה הוא בעצם לקחת נתח שוק לחברות הנישה ולהציע בפלטפורמה שלה תכונות שחברות אחרות מוכרות כמוצר. החברה ציינה כי על מנת שתצליח לשכנע לקוחות לעשות זאת, היא לא תחייב אותם על המוצר עד שהחוזים הקיימים שלהם יסתיימו. 

התאוריה של החברה היא שלקוחות המשתמשים בהרבה מוצרים נוטים להיות "דביקים" יותר, ולכן פאלו-אלטו מוכנה לספוג מכה בטווח הקצר בתמורה לרווח פוטנציאלי בטווח הארוך. "אנחנו רוצים להתקדם מהר יותר לעבר המטרה שלנו להפוך ל-Salesforce של שוק הסייבר", אמר ארורה. זה יגרור השלכות בטווח הקצר ופוטנציאל להגברת תחרות המחירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסט גוגנהיים, ג'ון דיפוצ'י, ציין כי האסטרטגיה של החברה היא "לוותר על הכנסות מוקדמות כאשר הלקוחות נגמלים מהמוצרים הקיימים שלהם", שפאלו אלטו עצמה תחליף. 

החברה צופה השפעה שלילית על ההכנסות במהלך 12 עד 18 החודשים הבאים, עם חזרה בסופו של דבר לצמיחה דו ספרתית בינונית עד גבוהה בהכנסות. "התכנית היא הגיונית ברמה מסוימת, אבל שאלות רבות צצות כמו האם זה באמת נחוץ ומדוע עכשיו? בהינתן מסגרת הזמן הנדרשת, זה בהחלט מגביר את הסיכונים הכרוכים במהלך", כתב דיפוצ'י. 

 

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים דיווחה פאלו אלטו כי הרווח המתואם הסתכם ב-1.46 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.3 דולר למניה. ההכנסות צמחו ב-19% לעומת השנה הקודמת ל-1.98 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי ל-1.97 מיליארד דולר. הסיבה לאכזבה היא התחזית שסיפקה החברה לרבעון הראשון של שנת 2024 ולהמשך השנה.

 

על פי התחזיות, החברה צפויה להכניס ברבעון הבא 1.95 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת ל-1.98 עד 2.04 מיליארד. ביחס לשנה הפיסקלית (שזה היה הרבעון השני שלה) החברה צופה הכנסות של בין 7.95 ל-8 מיליארד דולר. התחזית הקודמת עמדה על הכנסות של 8.2 מיליארד דולר בעוד האנליסטים מצפים ל-8.18 מיליארד דולר.

ה"ביליניג" (צבר הזמנות) הוא נתון מכירות חשוב בתוצאות החברה וגם פה נרשמה אכזבה. התחזית לרבעון היא ל-2.3 עד 2.35 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-2.62 מיליארד דולר. גם התחזית השנתית ירדה ל-10.15 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת ל-10.7 עד 10.8 מיליארד דולר. 

התחזית הזו מצביעה על כך שהוצאות הצרכנים על סייבר מצטמצמות למרות שההתקפות המקוונות דווקא בעליה. צפי ההכנסות העליון משקף צמיחה של 16%, מתחת לצמיחה של 25% שהציגה החברה בשנים האחרונות.

למרות הורדת תחזית ההכנסות, החברה שמרה על תחזית הרווח ותזרים המזומנים החופשי לשנה הפיסקלית. סמנכ"ל הכספים הדגיש שהתחזית הזו משקפת "משמעת ביצועית בצמיחה רווחית". גם מנכ"ל החברה חזר על הרעיון בשיחת המשקיעים שלאחר הדוחות, אך גם ציין את החולשה בהוצאות הצרכנים על סייבר: "זה דבר חדש" אמר, שהצרכנים מגלים שהוספת מוצרים חדשים לקו ההגנה שלהם "איננה הכרחית כדי לקבל תוצאות אבטחה טובות יותר עבורם", וממילא מוציאים פחות על המוצרים החדשים של החברה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 27/02/2024 20:50
    הגב לתגובה זו
    בוחרים STOCK PICKING חב' רציניות איך?זה מאמר של גרינברג,כשהחברה עולה מוכרים חצי כשיורדת מוסיפים
  • 2.
    י 27/02/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים, בזמן שהמסחר בארה"ב נפתח בעליות, כתבתם שהשוק רוצה עליות ומיד אחר כך עברו שם לירידה. כעת כתבתם שפאלו אלטו עולה ב-7 אחוזים ואופס, כעת בקושי עולה 2.5 אחוזים..
  • 1.
    אבו 27/02/2024 19:17
    הגב לתגובה זו
    קשה לחברות לשלם עבור הגנה בזמן שרבית עולה.אבל אם תציע חבילה טובה וזולה כן ישלמו ואחירים יצטרפו וכך המכירות גדילות והרווח קטן על כל חבילה.כך החברה תשלוט בשוק אדיר והצרכנים דביקים במוצרים שלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.