וול סטריט
וול סטריט

הריבית בארה"ב, אינפלציה בגוש האירו. מה צפוי השבוע בשווקים?

ביום רביעי יפרסם הפד' את החלטת הריבית בארה"ב; בשלישי יפורסמו נתוני האינפלציה באירופה וביום רביעי אלו של בריטניה; ביום רביעי גם יפורסם הדוח של פדקס שעשוי להצביע על כוח הקנייה של הצרכנים באמריקה; וגם - האם בנומבר יעלה הפד' את הריבית?
רוי שיינמן | (2)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח היום בסימן החלטת הרבית של הפד' האמריקאי ביום רביעי הקרוב. הצפי בשוק הוא שהפד' ישאיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5%, אם כי לאור פרסום מדד המחירים לצרכן משבוע שעבר שהצביע על אינפלציה שנתית של 3.7%, מתגברות ההערכות כי הפד' יצטרך בהחלטתו הבאה, ב-1 בנובמבר, להעלות את הריבית. גם הוול סטריט ג'ורנל דיווח בשבוע שעבר שחברי הפד' הגיעו להסכמה שלא להעלות את הריבית יותר מדי בהחלטתם הקרובה. עם זאת, המשקיעים חוששים שהפדרל ריזרב עלול לחזור ולהעלות את הריבית יותר ממה שציפו בעבר.

אירוע נוסף שימשוך גם הוא מעט מתשומת הלב של המשקיעים הוא פרסום הדוח של ענקית המשלוחים פדקס FEDEX ביום רביעי לאחר נעילת המסחר. מדובר בדוח חשוב שעשוי להעיד על כוח הקנייה של האמריקאים בימים אלו על אינפלציה והעלאות ריבית. במובן מסוים, התגברות המשלוחים עשויה להצביע על כך שכוח הקנייה של הצרכנים האמריקאיים עדיין גבוה, מה שעלול להרחיק את הציפיות לירידה באינפלציה וכך גם להעלאת ההסתברויות להעלאות ריבית נוספות.

באירופה הבנק המרכזי העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות לרמה של 4% - רמת שיא מאז היווסדות גוש האירו. בנוסף, הבנק המרכזי העלה אמנם את תחזית האינפלציה לשנת 2024 ל-3.2%, אך הנמיך את תחזיותיו לליבת האינפלציה. הבנק המרכזי האירופי גם הנמיך בחדות את תחזית הצמיחה לשנת 2024 ל-1% לעומת 1.5% בתחזית הקודמת. כריסטין ולאגארד, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה, אמרה כי "במידה והריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך זמן ארוך מספיק, היא תתרום לחזרת האינפלציה ליעד" - הצהרה המרמזת על כך שהעלאת הריבית הנוכחית הייתה האחרונה במחזור הנוכחי, במידה והאינפלציה לא תפתיע כלפי מעלה.

בבריטניה יתפרסמו נתוני האינפלציה ביום רביעי כאשר יש חשש אמיתי לסטגפלציה. סטגפלציה היא שילוב נדיר של אינפלציה ומיתון והדבר הגרוע הזה יכול לקרות כתוצאה ממצב של ניהול מדיניות מוניטארית ופיסקאלית שגויות. שיעור האבטלה בבריטניה עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2021 (4.3%) וגם לחצי השחר לא מתמתנים. האינפלציה ביולי עמדה על 6.8% והצפי הוא שהיא עלתה מאז. לאור כך, הצפי הוא שהבנק המרכזי בבריטניה יעלה את הריבית ברבע אחוז לרמה של 5.5%.

ביפן הבנק המרכזי צפוי לפרסם את יעד הריבית שצפי לעמוד על 0.1%. הריבית ביפן שלילית מאז 2016. הצפי הזה גרם ליין היפני לעלות וגם לעלייה בתשואות האג"ח היפני ל-10 שנים לרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2014. יחד עם זאת, היין נחלש בהמשך השבוע על רקע עליית התשואות בשווקים המפותחים.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסרו כי "מספר גורמים צפויים לתמוך בהמשך אינפלציה דביקה: מחירי השכירות במדד עלולים להמשיך לעלות. לפי מחירי השכירות באתרי האינטרנט (Zillow, AppartmentList) מסתמנת עלייה במחירי השכירות. במבט יותר ארוך (שנה פלוס), גם העלייה המחודשת במחירי הבתים לרכישה (לפי Case-Shiller) צפויה להשפיע על מחירי השכירות. הירידה במחירי הרכבים עלולה להתהפך, זאת על רקע שביתת עובדי תעשיית הרכבים (United Auto Workers) אשר צפויה לגרום לצמצום במלאי המכוניות בשוק. לסיכום: נדמה שלאור מעט חולשה בשוק העבודה והתמתנות באינפלציית הליבה (ל-4.3% באוגוסט מ-4.7% ביולי), הפד' צפוי לשמור על יציבות בריבית ביום רביעי הקרוב, אך הסיכוי להעלאת ריבית בנובמבר עלה. תחזית הריבית של חברי הפד' (Dots) צפויה לשקף זאת.

"מכלול נתוני המאקרו בארה"ב היו מעורבים עם ירידה באמון הצרכני ב-1.8 נק' בספטמבר (בהשפעת עלייה במחירי הדלקים), וחולשה בצריכה הפרטית (המסחר הקמעונאי "ליבה" עלה ב-0.1% בלבד), אך מסתמן שיפור בייצור התעשייתי (גידול של 0.4% באוגוסט). בנוסף, מסתמנת כמעט יציבות במספר דורשי העבודה על 220 אלף איש, רמה נמוכה יחסית. במבט קדימה, צפויה התמתנות בפעילות בהשפעת הריבית הגבוהה (עסקים קטנים משלמים 9% על אשראי חדש) ואפקט חידוש תשלומי החזרי הלוואות סטודנטים באוקטובר (כ-40 מיליון אמריקאיים יצטרכו לשלם כ-380 דולר לחודש בממוצע). יחד עם זאת, כל עוד סביבת האינפלציה נשארת "דביקה" (סביב 2.5%-3%) הפד' יתקשה להוריד את הריבית".

קיראו עוד ב"גלובל"

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X: "בשווקים מתמחרים סבירות כמעט מוחלטת כי הפד' יותיר את הריבית ללא שינוי. גם לאחר מקבץ נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו בשבוע שעבר, ההערכה הזו לא השתנתה. מלבד ההחלטה עצמה, יהיה חשוב לשים לב לכל אינדיקציה או שינוי רטורי שעשויים ללמד על צעדי הבנק בישיבה הבאה בנובמבר.

"על רקע נתוני המכירות הקמעונאיות החזקים ונתוני האינפלציה הגבוהים מהמצופה שפורסמו בשבוע שעבר, כמו גם הצפי לצמיחה גבוהה של התוצר ברבעון השלישי של השנה, מובילים אותנו להעריך כי הפד' יבחר להעלות ריבית ב-0.25% בישיבה הבאה בנובמבר. להערכתנו, השוק מתמחר בחסר את הסבירות להעלאות ריבית נוספות, כאשר לפי שעה השוק מתמחר סבירות של 35% להעלאת ריבית בנובמבר. אנחנו צופים כי הנגיד פאוול יביע עמדה ניצית בישיבה השבוע.

"מחירי האנרגיה ממשיכים להתסיס את האינפלציה. חוזי הנפט WTI וברנט מטפסים לעבר רמתם הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2022, ומחירי האנרגיה גם היו הגורם העיקרי להתעוררות האינפלציה כפי שהשתקפה במדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר. גם החוזים על גז טבעי באירופה מתחילים לטפס לקראת הביקושים הצפויים בחורף. גם מלאי הנפט של ארצות הברית נמצאים קרוב לשפל של חמש שנים, דבר שמצביע על היצע נמוך. גם קיצוצי התפוקה מצד רוסיה וסעודיה עשויים לשמור על מחירי נפט גבוהים. יש לציין כי הנסיקה של הנפט נובעת גם מסגירת פוזיציות שורט לאחר תקופה ממושכת של ירידה במחיר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בת אל 18/09/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את קופת המדינה.
  • המגיב 18/09/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    לסוגיהם ומיניהם - העלות של החזקת הפנסיות התקציביות שלהם, היא בערך פי 10.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".