ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס
צילום: יח"צ

נטפליקס מורידה מחירים ב-30 מדינות - זה מראה על חולשה והמניה יורדת

החברה חותכת את המחירים בעד 50%, במזרח אירופה, המזרח התיכון (לא בישראל) ואפריקה, אבל גם במדינות באסיה ודרום אמריקה - בעיקר מדינות מתפתחות. השינוי ישפיע על 4% מהמנויים - יותר מ-10 מיליון חשבונות; וולס פארגו: אולי היא תיאלץ מחירים ביותר מ-100 מדינות
נתנאל אריאל | (1)

חברת המדיה והסטרימינג נטפליקס NETFLIX  מאבדת גובה היום בוול סטריט אחרי שהיא מורידה את מחירי המנויים שלה ב-30 מדינות, בעיקר במדינות מתפתחות (מתוך 190 מדינות בהן היא פועלת), כאשר בחלק מהמדינות מדובר על הורדת מחיר משמעותית של 50%, כאשר ברוב המדינות מדובר בהורדת מחירים של 20-45%, כך מעריכים בבנק וולס פארגו שגם מזהירים כי החברה אולי תיאלץ להוריד מחירים ביותר מ-100 מדינות. בין המדינות: תימן, ירדן, איראן, קניה, קרואטיה, ונצואלה ואינדונזיה. מדובר על שינוי שישפיע על יותר מ-10 מיליון מנויים, או: 4% מהמנויים של החברה. יצוין כי במדינות מערב אירופה וארה"ב (וגם בישראל) החברה לא מורידה את המחירים, כאשר במדינות הללו, המפותחות, ההכנסה למנוי של נטפליקס כבר כך גבוהה יותר מאשר במדינות המתפתחות (הגיוני, במדינות מתפתחות יש לאנשים פחות כסף פנוי לבזבז)

נטפליקס אמנם רוצה למשוך יותר מנויים, בעקבות התחרות הקשה שאיתה היא מתמודדת, אבל המשמעות היא חולשה בעידן של אינפלציה. נטפליקס לא מורידה את המחירים מעמדה של כח. המשקיעים מבינים זאת ומורידים היום את המניה.

זהו היום הגרוע ביותר של מניית נטפליקס בחודשיים האחרונים (בשנה שעברה היא התרסקה ב-75%, אז בכל זאת - פרופורציות. בשנה האחרונה נטפליקס איבדה גובה בעקבות התחרות הקשה בתחום (מול דיסני פלוס, אמזון פריים, Paramount+ וכו') כאשר מגיפת הקורונה נחלשת ולכן אנשים אולי פחות 'תקועים' בבית ומחפשים במה לצפות, אבל יותר מזה - בגלל האינפלציה ועליית הריבית בכל העולם, הציבור צריך לצמצם הוצאות ושירותי צפייה בווידאו הם מקום הגיוני להתחיל ממנו את הצמצום.

אז אולי נטפליקס רוצה להעמיק את החדירה שלה למדינות המתפתחות הללו, אולי היא הגיעה למיצוי בארה"ב וקנדה אבל המשקיעים חוששים. בחודש האחרון החברה גם חשפה חלק מהתוכניות שלה כיצד לצמצם את שיתוף הסיסמאות - היכולת של כמה אנשים להשתמש באותו מנוי של החברה וכך לשלם לה פחות. החברה מתכננת שכל מי שרוצה להשתמש בשירותים שלה יהיה חייב להתחבר לפחות פעם בחודש מה-WIFI של הרשת הראשית שבה יש את הסיסמה, כך שבעצם יהיה צורך 'לבקר' באותו בית לפחות פעם בחודש, כך שנטפליקס תראה שמדובר באנשים אמיתיים שמתגוררים יחד (להרחבה). זה לא חף כמובן מבעיות, כאשר מדובר על משפחה - מה הבעיה להגיע פעם בחודש להורים או האחים? אבל עדיין זה עשוי לסייע לה לצמצם שימוש כפול על אותו חשבון (בוודאי במדינות גדולות יותר מאשר ישראל).

מניית נטפליקס זינקה אחרי פרסום הדוחות האחרונים, בהם היא דיווחה על תוספת של 7.7 מיליון מנויים, וזאת אחרי שהיא איבדה לקוחות ברבעונים הקודמים, כאשר המתחרות שלה דווקא הצליחו להוסיף מנויים, אבל ההכנסה הממוצעת למנוי - נמצאת בירידה.

"אנחנו תמיד בוחנים דרכים לשפר את חוויית החברים שלנו. אנחנו יכולים לאשר שאנחנו מעדכנים את התמחור של התוכניות שלנו במדינות מסוימות", אמר היום דובר החברה.

בדוחות האחרונים של נטפליקס היא פספסה בשורת הרווח (אבל זינקה בגלל תוספת המנויים, כאמור). החברה רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה, נמוך משמעותית מצפי האנליסטים ל-42 סנט למניה. בשורת ההכנסות החברה קלעה עם 7.85 מיליארד דולר; התחזית לרבעון הבא לא מרשימה - החברה צופה רווח של 2.82 דולר למניה, מתחת הצפי ל-2.99 דולר למניה. המרווח התפעולי יירד ל-19.9%; במקביל הודיעה נטפליקס כי מנכ"ל החברה, ריד הסטינגס, פורש מתפקידו ויהפוך ליו"ר החברה. מי שנכנס לנעליו הוא סמנכ"ל התפעול הראשי (COO) גרג פיטרס, שמצטרף לטד סרנדוס ושניהם יהיו מנכ"לים משותפים של החברה (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון הקודם נטפליקס החליטה להפסיק לפרסם תחזיות קדימה בנוגע לשינויים שהיא צופה במספר המנויים והיא מספקת רק את הנתון על התוצאות בפועל. האנליסטים צופים ברבעון הנוכחי תוספת של 2.6 מיליון מנויים חדשים נטו. ככל הנראה, גם ללא כל מידע מנטפליקס לגבי קצב צמיחת המנויים בפועל, האנליסטים ימשיכו לכלול את הנתון במודלים שלהם. 

נטפליקס נסחרת כעת במחיר של 323 דולר למניה ולפי שווי שוק של 144 מיליאירד דולר בלבד. מאז חודש יוני האחרון מניית החברה משלימה זינוק של 85% בערכה, אבל זה אחרי התרסקות של 75% במניה קודם לכן (ממחיר של 690 דולר למניה). כלומר, כדי לחזור לשווי שלה בשיא נטפליקס עדיין צריכה להכפיל את השווי - מהנקודה הנוכחית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 24/02/2023 07:19
    הגב לתגובה זו
    כנראה יצא לנו שם של פראיירים גם בעולם ולא רק בארץ, תמיד הכי יקר בארץ.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.