ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס
צילום: יח"צ

נטפליקס מורידה מחירים ב-30 מדינות - זה מראה על חולשה והמניה יורדת

החברה חותכת את המחירים בעד 50%, במזרח אירופה, המזרח התיכון (לא בישראל) ואפריקה, אבל גם במדינות באסיה ודרום אמריקה - בעיקר מדינות מתפתחות. השינוי ישפיע על 4% מהמנויים - יותר מ-10 מיליון חשבונות; וולס פארגו: אולי היא תיאלץ מחירים ביותר מ-100 מדינות
נתנאל אריאל | (1)

חברת המדיה והסטרימינג נטפליקס NETFLIX  מאבדת גובה היום בוול סטריט אחרי שהיא מורידה את מחירי המנויים שלה ב-30 מדינות, בעיקר במדינות מתפתחות (מתוך 190 מדינות בהן היא פועלת), כאשר בחלק מהמדינות מדובר על הורדת מחיר משמעותית של 50%, כאשר ברוב המדינות מדובר בהורדת מחירים של 20-45%, כך מעריכים בבנק וולס פארגו שגם מזהירים כי החברה אולי תיאלץ להוריד מחירים ביותר מ-100 מדינות. בין המדינות: תימן, ירדן, איראן, קניה, קרואטיה, ונצואלה ואינדונזיה. מדובר על שינוי שישפיע על יותר מ-10 מיליון מנויים, או: 4% מהמנויים של החברה. יצוין כי במדינות מערב אירופה וארה"ב (וגם בישראל) החברה לא מורידה את המחירים, כאשר במדינות הללו, המפותחות, ההכנסה למנוי של נטפליקס כבר כך גבוהה יותר מאשר במדינות המתפתחות (הגיוני, במדינות מתפתחות יש לאנשים פחות כסף פנוי לבזבז)

נטפליקס אמנם רוצה למשוך יותר מנויים, בעקבות התחרות הקשה שאיתה היא מתמודדת, אבל המשמעות היא חולשה בעידן של אינפלציה. נטפליקס לא מורידה את המחירים מעמדה של כח. המשקיעים מבינים זאת ומורידים היום את המניה.

זהו היום הגרוע ביותר של מניית נטפליקס בחודשיים האחרונים (בשנה שעברה היא התרסקה ב-75%, אז בכל זאת - פרופורציות. בשנה האחרונה נטפליקס איבדה גובה בעקבות התחרות הקשה בתחום (מול דיסני פלוס, אמזון פריים, Paramount+ וכו') כאשר מגיפת הקורונה נחלשת ולכן אנשים אולי פחות 'תקועים' בבית ומחפשים במה לצפות, אבל יותר מזה - בגלל האינפלציה ועליית הריבית בכל העולם, הציבור צריך לצמצם הוצאות ושירותי צפייה בווידאו הם מקום הגיוני להתחיל ממנו את הצמצום.

אז אולי נטפליקס רוצה להעמיק את החדירה שלה למדינות המתפתחות הללו, אולי היא הגיעה למיצוי בארה"ב וקנדה אבל המשקיעים חוששים. בחודש האחרון החברה גם חשפה חלק מהתוכניות שלה כיצד לצמצם את שיתוף הסיסמאות - היכולת של כמה אנשים להשתמש באותו מנוי של החברה וכך לשלם לה פחות. החברה מתכננת שכל מי שרוצה להשתמש בשירותים שלה יהיה חייב להתחבר לפחות פעם בחודש מה-WIFI של הרשת הראשית שבה יש את הסיסמה, כך שבעצם יהיה צורך 'לבקר' באותו בית לפחות פעם בחודש, כך שנטפליקס תראה שמדובר באנשים אמיתיים שמתגוררים יחד (להרחבה). זה לא חף כמובן מבעיות, כאשר מדובר על משפחה - מה הבעיה להגיע פעם בחודש להורים או האחים? אבל עדיין זה עשוי לסייע לה לצמצם שימוש כפול על אותו חשבון (בוודאי במדינות גדולות יותר מאשר ישראל).

מניית נטפליקס זינקה אחרי פרסום הדוחות האחרונים, בהם היא דיווחה על תוספת של 7.7 מיליון מנויים, וזאת אחרי שהיא איבדה לקוחות ברבעונים הקודמים, כאשר המתחרות שלה דווקא הצליחו להוסיף מנויים, אבל ההכנסה הממוצעת למנוי - נמצאת בירידה.

"אנחנו תמיד בוחנים דרכים לשפר את חוויית החברים שלנו. אנחנו יכולים לאשר שאנחנו מעדכנים את התמחור של התוכניות שלנו במדינות מסוימות", אמר היום דובר החברה.

בדוחות האחרונים של נטפליקס היא פספסה בשורת הרווח (אבל זינקה בגלל תוספת המנויים, כאמור). החברה רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה, נמוך משמעותית מצפי האנליסטים ל-42 סנט למניה. בשורת ההכנסות החברה קלעה עם 7.85 מיליארד דולר; התחזית לרבעון הבא לא מרשימה - החברה צופה רווח של 2.82 דולר למניה, מתחת הצפי ל-2.99 דולר למניה. המרווח התפעולי יירד ל-19.9%; במקביל הודיעה נטפליקס כי מנכ"ל החברה, ריד הסטינגס, פורש מתפקידו ויהפוך ליו"ר החברה. מי שנכנס לנעליו הוא סמנכ"ל התפעול הראשי (COO) גרג פיטרס, שמצטרף לטד סרנדוס ושניהם יהיו מנכ"לים משותפים של החברה (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון הקודם נטפליקס החליטה להפסיק לפרסם תחזיות קדימה בנוגע לשינויים שהיא צופה במספר המנויים והיא מספקת רק את הנתון על התוצאות בפועל. האנליסטים צופים ברבעון הנוכחי תוספת של 2.6 מיליון מנויים חדשים נטו. ככל הנראה, גם ללא כל מידע מנטפליקס לגבי קצב צמיחת המנויים בפועל, האנליסטים ימשיכו לכלול את הנתון במודלים שלהם. 

נטפליקס נסחרת כעת במחיר של 323 דולר למניה ולפי שווי שוק של 144 מיליאירד דולר בלבד. מאז חודש יוני האחרון מניית החברה משלימה זינוק של 85% בערכה, אבל זה אחרי התרסקות של 75% במניה קודם לכן (ממחיר של 690 דולר למניה). כלומר, כדי לחזור לשווי שלה בשיא נטפליקס עדיין צריכה להכפיל את השווי - מהנקודה הנוכחית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 24/02/2023 07:19
    הגב לתגובה זו
    כנראה יצא לנו שם של פראיירים גם בעולם ולא רק בארץ, תמיד הכי יקר בארץ.
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

כטמ"מ SPY-X של בלו בירד, מקבוצת התעשייה האווירית. קרדיט: אתר החברהכטמ"מ SPY-X של בלו בירד, מקבוצת התעשייה האווירית. קרדיט: אתר החברה

חברת בת של תע"א מקימה במרוקו מפעל לייצור כטמ״מים מתאבדים

חברת הבת של התעשייה האווירית, בלו בירד, אירחה את הצוות הטכני המרוקאי להכשרה מקיפה בישראל, לקראת פתיחת קו הייצור של כטמ"מ SPY-X באזור בנסלימן שליד קזבלנקה, אזור ההופך למרכז מל״טים אזורי לצד מפעל של Baykar הטורקית; המהלך מחזק את התעשייה האווירית שמתרחבת לא רק כיצואנית נשק, אלא כיצואנית של יכולות

רן קידר |

שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למרוקו ממשיך לעלות מדרגה: חברת בלו בירד אירוסיסטמס, מקבוצת התעשייה האווירית, אישרה כי תקים במרוקו את מפעל הייצור הראשון מחוץ לישראל למערכת החימוש המשוטט SPY-X. זהו צעד משמעותי עבור התעשייה האווירית, היות והקמת קו ייצור מלא מחוץ לישראל היא צעד משמעותי בדרך לייצוא יכולות, ולא רק מוצרים. בפועל, בלו בירד תייצא למרוקו טכנולוגיית ייצור כטמ״מים מתקדמים, מודלים של בקרת איכות, מתודולוגיות תחזוקה והכשרה והסמכה של כוח אדם מקומי. זהו שלב נוסף, שחורג מממכירות של מערכת נשק, והוא מקבע את התלות הטכנולוגית של מרוקו בישראל למשך שנים קדימה.

המפעל יוקם בעיר התעשייה בנסלימן, הנמצאת בין רבאט לקזבלנקה, מתפתחת במהירות למוקד ייצור אזורי למערכות לא־מאוישות מתקדמות. מלבד בלו בירד, גם יצרנית המל״טים הטורקית Baykar מקימה במקום מפעל המתוכנן להתחיל פעילות מלאה ב-2026. המיקום האסטרטגי, הממשל המרוקאי התומך וההשקעה הרציפה בטכנולוגיות ביטחוניות הופכים את בנסלימן למרכז חדש של תעשיית האוויר־החם באזור.

בעיתונות המרוקאית המקומית נטען כי מרוקו אף ביצעה בהצלחה ניסוי טיסה של כטמ״ם SPY-X שיוצר כולו בשטחה, ציון דרך המצביע על כך שמפעל הייצור נכנס לשלבי הרצה ראשוניים. בכך, מרוקו מצטרפת לקבוצה קטנה של מדינות בעלות יכולת ייצור עצמאית של חימוש משוטט טקטי, תחת חסות טכנולוגית ישראלית.

המשמעות האסטרטגית לישראל

הקמת מפעל SPY-X במרוקו אינה פעולה טכנית בלבד, אלא מהלך שמחזק את מעמדה של ישראל כמדינה המובילה לא רק בפיתוח מערכות נשק, אלא גם ביצירת תקנים עולמיים בתחום הייצור הביטחוני. העובדה שמדינה כמו מרוקו בוחרת להקים קו ייצור מקומי המבוסס כולו על ידע ישראלי, מצביעה על רמת האמון הגבוהה בתעשייה האווירית ועל נכונות מדינות באזור לשתף פעולה עם ישראל בתחום רגיש כמו ייצור מערכות תקיפה מדויקות.

עבור ישראל, המעבר מייצוא מוצרים לייצוא יכולת מביא עמו שינוי פרדיגמטי. ישראל הופכת לספקית ידע, כוח אדם מקצועי ומודלים של ייצור תעשייתי. זהו מודל שהופך את התעשייה הביטחונית הישראלית לגורם משפיע הרבה מעבר לגבולות המדינה, ומייצר מנגנון של תלות הדדית עם שותפות אסטרטגיות. במילים אחרות, בלו-בירד אינה רק מוכרת כטמ״מים, אלא משבצת את ישראל בעמדת הובלה על יצירת תעשיית מל״טים אפריקאית שלמה.