ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס
צילום: יח"צ

נטפליקס מורידה מחירים ב-30 מדינות - זה מראה על חולשה והמניה יורדת

החברה חותכת את המחירים בעד 50%, במזרח אירופה, המזרח התיכון (לא בישראל) ואפריקה, אבל גם במדינות באסיה ודרום אמריקה - בעיקר מדינות מתפתחות. השינוי ישפיע על 4% מהמנויים - יותר מ-10 מיליון חשבונות; וולס פארגו: אולי היא תיאלץ מחירים ביותר מ-100 מדינות
נתנאל אריאל | (1)

חברת המדיה והסטרימינג נטפליקס NETFLIX  מאבדת גובה היום בוול סטריט אחרי שהיא מורידה את מחירי המנויים שלה ב-30 מדינות, בעיקר במדינות מתפתחות (מתוך 190 מדינות בהן היא פועלת), כאשר בחלק מהמדינות מדובר על הורדת מחיר משמעותית של 50%, כאשר ברוב המדינות מדובר בהורדת מחירים של 20-45%, כך מעריכים בבנק וולס פארגו שגם מזהירים כי החברה אולי תיאלץ להוריד מחירים ביותר מ-100 מדינות. בין המדינות: תימן, ירדן, איראן, קניה, קרואטיה, ונצואלה ואינדונזיה. מדובר על שינוי שישפיע על יותר מ-10 מיליון מנויים, או: 4% מהמנויים של החברה. יצוין כי במדינות מערב אירופה וארה"ב (וגם בישראל) החברה לא מורידה את המחירים, כאשר במדינות הללו, המפותחות, ההכנסה למנוי של נטפליקס כבר כך גבוהה יותר מאשר במדינות המתפתחות (הגיוני, במדינות מתפתחות יש לאנשים פחות כסף פנוי לבזבז)

נטפליקס אמנם רוצה למשוך יותר מנויים, בעקבות התחרות הקשה שאיתה היא מתמודדת, אבל המשמעות היא חולשה בעידן של אינפלציה. נטפליקס לא מורידה את המחירים מעמדה של כח. המשקיעים מבינים זאת ומורידים היום את המניה.

זהו היום הגרוע ביותר של מניית נטפליקס בחודשיים האחרונים (בשנה שעברה היא התרסקה ב-75%, אז בכל זאת - פרופורציות. בשנה האחרונה נטפליקס איבדה גובה בעקבות התחרות הקשה בתחום (מול דיסני פלוס, אמזון פריים, Paramount+ וכו') כאשר מגיפת הקורונה נחלשת ולכן אנשים אולי פחות 'תקועים' בבית ומחפשים במה לצפות, אבל יותר מזה - בגלל האינפלציה ועליית הריבית בכל העולם, הציבור צריך לצמצם הוצאות ושירותי צפייה בווידאו הם מקום הגיוני להתחיל ממנו את הצמצום.

אז אולי נטפליקס רוצה להעמיק את החדירה שלה למדינות המתפתחות הללו, אולי היא הגיעה למיצוי בארה"ב וקנדה אבל המשקיעים חוששים. בחודש האחרון החברה גם חשפה חלק מהתוכניות שלה כיצד לצמצם את שיתוף הסיסמאות - היכולת של כמה אנשים להשתמש באותו מנוי של החברה וכך לשלם לה פחות. החברה מתכננת שכל מי שרוצה להשתמש בשירותים שלה יהיה חייב להתחבר לפחות פעם בחודש מה-WIFI של הרשת הראשית שבה יש את הסיסמה, כך שבעצם יהיה צורך 'לבקר' באותו בית לפחות פעם בחודש, כך שנטפליקס תראה שמדובר באנשים אמיתיים שמתגוררים יחד (להרחבה). זה לא חף כמובן מבעיות, כאשר מדובר על משפחה - מה הבעיה להגיע פעם בחודש להורים או האחים? אבל עדיין זה עשוי לסייע לה לצמצם שימוש כפול על אותו חשבון (בוודאי במדינות גדולות יותר מאשר ישראל).

מניית נטפליקס זינקה אחרי פרסום הדוחות האחרונים, בהם היא דיווחה על תוספת של 7.7 מיליון מנויים, וזאת אחרי שהיא איבדה לקוחות ברבעונים הקודמים, כאשר המתחרות שלה דווקא הצליחו להוסיף מנויים, אבל ההכנסה הממוצעת למנוי - נמצאת בירידה.

"אנחנו תמיד בוחנים דרכים לשפר את חוויית החברים שלנו. אנחנו יכולים לאשר שאנחנו מעדכנים את התמחור של התוכניות שלנו במדינות מסוימות", אמר היום דובר החברה.

בדוחות האחרונים של נטפליקס היא פספסה בשורת הרווח (אבל זינקה בגלל תוספת המנויים, כאמור). החברה רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה, נמוך משמעותית מצפי האנליסטים ל-42 סנט למניה. בשורת ההכנסות החברה קלעה עם 7.85 מיליארד דולר; התחזית לרבעון הבא לא מרשימה - החברה צופה רווח של 2.82 דולר למניה, מתחת הצפי ל-2.99 דולר למניה. המרווח התפעולי יירד ל-19.9%; במקביל הודיעה נטפליקס כי מנכ"ל החברה, ריד הסטינגס, פורש מתפקידו ויהפוך ליו"ר החברה. מי שנכנס לנעליו הוא סמנכ"ל התפעול הראשי (COO) גרג פיטרס, שמצטרף לטד סרנדוס ושניהם יהיו מנכ"לים משותפים של החברה (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון הקודם נטפליקס החליטה להפסיק לפרסם תחזיות קדימה בנוגע לשינויים שהיא צופה במספר המנויים והיא מספקת רק את הנתון על התוצאות בפועל. האנליסטים צופים ברבעון הנוכחי תוספת של 2.6 מיליון מנויים חדשים נטו. ככל הנראה, גם ללא כל מידע מנטפליקס לגבי קצב צמיחת המנויים בפועל, האנליסטים ימשיכו לכלול את הנתון במודלים שלהם. 

נטפליקס נסחרת כעת במחיר של 323 דולר למניה ולפי שווי שוק של 144 מיליאירד דולר בלבד. מאז חודש יוני האחרון מניית החברה משלימה זינוק של 85% בערכה, אבל זה אחרי התרסקות של 75% במניה קודם לכן (ממחיר של 690 דולר למניה). כלומר, כדי לחזור לשווי שלה בשיא נטפליקס עדיין צריכה להכפיל את השווי - מהנקודה הנוכחית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 24/02/2023 07:19
    הגב לתגובה זו
    כנראה יצא לנו שם של פראיירים גם בעולם ולא רק בארץ, תמיד הכי יקר בארץ.
מחשוב קוונטימחשוב קוונטי

400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי

המשקיעים מהמרים על עתיד קוונטי פורץ דרך, למרות הכנסות זניחות, הפסדים מתמשכים וסימני אזהרה שמרמזים על בועה מתעצמת בשוק המחשוב הקוונטי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

חברת Quantum Computing Quantum Computing 5.22%  דיווחה על הכנסות זעומות של פחות מ-400 אלף דולר, אבל המשקיעים בוול סטריט כבר רואים את המהפכה הבאה. בפועל, זה מייצר תחושה עמוקה של בועה. זהנשמע כמו בדיחה של וול סטריט: חברה מדווחת על הכנסות רבעוניות זניחות והמניה שלה מזנקת ב-16% בבורסה. אבל זו המציאות של שוק המחשוב הקוונטי כיום.

חברת Quantum Computing הצליחה להלהיב את המשקיעים כשדיווחה במקביל למכירות על ההזמנה המסחרית הראשונה שלה מאחד מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב עבור פתרונות אבטחה קוונטיים. מה שעוד יותר מעניין: החברה דיווחה על רווח נקי של 2.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.7 מיליון דולר אשתקד. אבל - הרווח נבע בעיקר מרווח חשבונאי של 9.2 מיליון דולר ממכשירים נגזרים, לא מפעילות עסקית אמיתית. הוצאות התפעול של החברה זינקו ל-10.5 מיליון דולר מ-5.4 מיליון דולר, כשהחברה מסבירה שמדובר ב"השקעות במחקר ופיתוח לצמיחה ארוכת טווח".

הפרדוקס הקוונטי: אף חברה לא רווחית, כולם מתלהבים

העובדה המדהימה היא שאף אחת מחברות המחשוב הקוונטי הציבוריות - לא Quantum Computing, לא Rigetti Computing, לא D-Wave Quantum ולא IonQ - מרוויחה. רובן אפילו לא מתקרבות לרווחיות, רובן גם מכניסות סכומים זניחים. ובכל זאת, המניות שלהן נסחרות בשווי של מיליארדי דולרים רבים קוואנטם שהיא "הזולה" מכולן נסחרת ב-2 מיליארד דולר. 

המשקיעים לא מסתכלים על ההווה אלא על העתיד. בעולם שבו נתונים הם הנכס החשוב ביותר, מחשוב קוונטי צץ ככוח שמשנה את כללי המשחק. הטכנולוגיה הזו, המבוססת על עקרונות הפיזיקה הקוונטית, מבטיחה חישובים מהירים פי מיליונים בהשוואה למחשבים הקלאסיים. זה אומר שרתים קטנים ומהירים לאחסון הנתונים וזה רק חלק קטן מהיתרונות הענקיים. 

חברות ענק כמו IBM, גוגל ואמזון משקיעות מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה, בעוד סטארטאפים מתחילים לנגוס בשוק.


הבסיס למחשוב קוונטי נעוץ בקיוביטים, יחידות מידע שיכולות להיות במצב 0 ו-1 בו זמנית, תופעה הנקראת סופרפוזיציה. בניגוד לביטים הרגילים, קיוביטים מאפשרים אלגוריתמים מקביליים שפותרים בעיות מורכבות תוך שניות. דוגמה בולטת: בעיית הנסיעה המסחרית (TSP), שמחשב רגיל ייקח לו שנים לפתור, נפתרת בקלות על ידי מחשב קוונטי. IBM כבר השיקה את Quantum System One, מערכתמסחרית ראשונה, והיא זמינה לעסקים דרך הענן. גוגל, מצדה, הכריזה לפני מספר שנים על "עליונות קוונטית"  חישוב שלוקח אלפי שעות במחשב על, לקח דקות במחשב קוונטי.


סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ״ל גוגל: "אם בועת ה-AI תתפוצץ - אף חברה לא תישאר חסינה, גם אנחנו"

מנכ"ל אלפבית אומר שהשוק נמצא בתקופה של השקעות כבדות וציפיות גבוהות, אבל גם של חוסר רציונליות, ומחדד כי גם גוגל תרגיש את ההשלכות אם תתרחש ירידה חדה בתחום

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גוגל AI

עוד קצת יותר מ-24 שעות אנבידיה, תפרסם את הדוחות שלה. ״מלכת השבבים״ ה״אמא של ה-AI", מי שלתוצאות שלה יש השפעה יותר גדלה מהורדת ריבית הולכת לתת לנו הצצה לקרביים של התעשייה הכי מדוברת בשנתיים האחרונות. בעונות הקודמות פרסום התוצאות היה כמה פסטיבל. זה היה כמו יום חג בשוק אבל הפעם האווירה שונה. בשבועיים האחרונים הולכים ומצטברים חששות, לא רק אצל משקיעים קטנים גם אצל הבכירים בשוק - ממנהלי הכספים בגולדמן זאקס ועד ג׳יי פי מורגן, סביב השאלה עד כמה ההשקעות בבינה המלאכותית באמת מתורגמות לערך כלכלי אמיתי.

מי שמוסיף עוד שמן למדורה הזאת הוא מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. שאומר בריאיון ל-BBC שההתפתחויות בשוק ה-AI מהירות מאוד אבל יש הרבה מתח סביב הערכות השווי. "זה רגע יוצא דופן בתעשייה", הוא אומר, "אבל יש בו גם הרבה אלמנטים של אי-רציונליות". לדבריו, אם יתברר שהשוק מנופח מעבר ליכולת הכלכלית שתומכת בו, ההשפעה תהיה רחבה. "אין חברה שתישאר חסינה, כולל אנחנו", הוא מוסיף ומזהיר.

ברקע האמירות שלו עומדת עלייה של כ-49% במניית גוגל מתחילת השנה, בעיקר על הבסיס שהיא תוכל להתחרות בשחקניות כמו OpenAI. בתחילת השנה היו חששות שענקית החיפוש עלולה לאבד את אחד מהערוצים הגדולים ביותר שלה, לטובת הצ׳אטים אבל גוגל הוכיחה שהיא יודעת לעשות אדפטציה, ג׳מיני שלה עושה עבודה מצויינת בהשוואה לכלים האחרים והיא גם משלבת כלי AI בתוך תוצאות החיפוש מה שגורם לתנועת המשתמשים להישאר אצלה בשלב הזה.

אחד הנושאים המרכזיים שעליהם פיצ'אי דיבר הוא צריכת האנרגיה של מערכות AI. לדבריו, "הדרישות האנרגטיות של המודלים גדלות בקצב מהיר", והדבר משפיע ישירות על היכולת של אלפבית לעמוד ביעדי האפס פליטות שלה. החברה בוחנת התאמות ביעדים כדי להתחשב בהרחבת יכולות המחשוב.

גוגל נאלצת לבחון מחדש את לוחות הזמנים ואת קצב ההתקדמות, פשוט כי היקף המחשוב הדרוש לאימון והפעלה של מודלים גדולים קופץ משנה לשנה. במקביל, גוגל משקיעה בהרחבת מרכזי נתונים ובפיתוח פתרונות אנרגטיים יעילים יותר, אבל פיצ'אי מציין שהפער בין קצב ההתקדמות הטכנולוגית לבין זמינות תשתיות אנרגיה ירוקה עדיין משמעותי. המשמעות היא שלא כל גידול בביצועי ה-AI יכול לבוא עם "תג מחיר" סביבתי שמקביל להבטחות המקוריות של החברה.