בלקרוק: למרות התקוות בשווקים, המשקיעים צפויים להתאכזב
בענקית ניהול הנכסים אומרים שהבנקים המרכזיים יתקרבו ליעד האינפלציה רק באמצעות העלאות ריבית נוספות והתרחשות של מיתון שלא ניתן למניעה
בראש הסקירה מיוחדת שפרסם מכון ההשקעות של בלקרוק (BII), מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, לכבוד הכנס הכלכלי בדאבוס, התנוססה הכותרת של "היפוך, אך מיתון ללא חילוץ". מומחי בלקרוק מציינים כי "חלק מהכוחות הכלכליים שהכבידו על השווקים בשנה שחלפה משתנים. אך איננו חושבים שזה אומר שהמיתון בארה"ב ובאירופה יכול להימנע או שהבנקים המרכזיים יגיעו לחילוץ כשהמיתון יתחזק".
בהתייחס לנתוני האינפלציה אומרים בבלקרוק: "גם נתון האינפלציה הכללי וגם אינפלציית הליבה נראים בדרך לירידה משמעותית במהלך השנה בכלכלות המפותחות, עם נפילת מחירי האנרגיה וירידה במחירי הסחורות. עם זאת, אנחנו לא סבורים שהאינפלציה תתמתן באופן שיפגוש את יעדי הבנקים המרכזיים שעומדים על 2%. ירידה מ-9% ל-4% תהיה סבירה. ירידה לרמות של מתחת ל-3% תהיה קשה הרבה יותר".
בבלקרוק מסבירים את תחזית האינפלציה, "שווקי העבודה המאתגרים יוצרים לחץ משכורות. בתפיסה שלנו, שוק העבודה ההדוק נתפס באופן שגוי כסימן לחוסן כלכלי. במקום זאת, אנו חושבים שזה משקף אילוץ של ירידה בכח העבודה. בארה"ב, הזדקנות האוכלוסייה הפחיתה את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה. באירופה, התרחבות הסקטור הציבורי הפחיתה את היצע העובדים שהסקטור הפרטי יכול לשכור. לחצי השכר הגבוה יכולים להסתיים רק במקרה של מיתון רציני. אנו סבורים כי צפוי מצב בלתי רגיל בו המיתון אינו גורם לדיכוי העלייה בשכר".
בהתייחס למדיניות הבנקים המרכזיים אומרים בבלקרוק, "אפשרי שהאינפלציה תרד לשיעור נמוך יותר מהציפייה שלנו ותתקרב ל-2%. מחירי הסחורות יכולים ליפול מהר מהצפוי ולחברות לא יהיה את הכח לעמוד בפני ירידת המחירים בזמן שעלות השכר עולה. בעוד שמדובר בחדשות טובות לאינפלציה, אלו תהיינה חדשות רעות לרווחיות החברות".
אך בניגוד לציפיות השוק, אנו לא רואים את הבנקים המרכזיים חותכים את שערי הריבית בשום נקודה במהלך 2023, אפילו אם האינפלציה תרד מהר מהצפוי. בנקים מרכזיים יצטרכו להשתכנע שהאינפלציה יורדת כל הדרך ל-2% לפני שהם משנים מסלול ומאבדים את היכולת להכריז על ניצחון שיימשך לטווח ארוך".
בהתייחס לתמונת המצב המאקרו כלכלית אומרים בבקלרוק, "השווקים נהנים כרגע מהחוסן בצמיחה בארה"ב. אך לפי השקפתנו, החוסן בטווח הקצר לא ימנע מיתון בשווקים המפותחים. אנו מצפים למיתון בעוצמה נמוכה השנה כששיעורי הריבית הגבוהה לאורך זמן והשפעות של העלאות ריבית קודמות שהגיעו בעיכוב, פוגשים פקטורים נוספים. בארה"ב, זה הדילול בחסכונות שצברו הצרכנים בתקופת המגיפה, לקראת החצי השני של השנה. בגוש האירו, העלאות הריבית יפגשו במשבר האנרגיה שלמרות שהוא קטן ממה שהיה צפוי, הוא עדיין מכביד על הפעילות".
התחזית של מומחי בלקרוק לסין אופטימית יותר בטווח הקצר, "אנו מצפים שהסרת מגבלות הקורונה תוביל לפרץ צמיחה זמני השנה, עם צמיחה של מעל 6% ב-2023. עם זאת, הפרץ הזה לא יהיה חזק כפי שייתכן והיה צפוי עם הסרת המגבלות בגלל דשדוש בביקוש למוצרים סיניים בשווקים המפותחים - פקטור שמהווה חלק משמעותי מהצמיחה הכוללת בסין. ברגע שהפתיחה המחודשת של הכלכלה תיכנס למסלולה, אנו מצפים שהצמיחה העתידית הממוצעת בסין תהיה נמוכה באופן מובהק משיעורי הצמיחה טרום הקורונה, בעקבות הזדקנות האוכלוסייה".
בשורה התחתונה, בבלקרוק מתייחסים להשפעה על משקיעים, "ירידת האינפלציה מגבירה את ההנחה שלנו שהבנקים המרכזיים הרוויחו שליטה מסוימת על המצב ויהיו מסוגלים לעצור את העלאות הריבית בנקודה כלשהיא. בראייה של השקעה למספר שנים, אנו כבר בגישה חיובית כלפי נכסי סיכון. אך באופק הקצר יותר אנו נותרים במשקל חסר במניות בשווקים מפותחים ומעדיפים אשראי ונכסי חוב לטווחי זמן קצרים. ירידת האינפלציה גרמה להתפרצות תקוות בשוק שהאינפלציה כבר בדרכה ליעד מבלי שיתרחש מיתון, ושהבנקים המרכזיים יחלו במחזור של התרת ההידוק. התקוות הללו יכולות להמשיך ולהתקיים גם בשבועות הקרובים. אך הורדת האינפלציה קרוב יותר ליעד המטרה תדרוש שיעורי ריבית גבוהים יותר והתרחשות של מיתון. אנו סבורים שהשווקים יתאכזבו. בעת שמתרגלים למציאות החדשה, אנו חושבים שהתנאים ייצרו סביבה תומכת יותר בשלב מאוחר יותר של 2023".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
