14 מיליון איש ניסו להזמין כרטיס להופעה של טיילור סוויפט - איזו חברה נהנית מזה?

הביקוש העצום גרם לקריסת הפלטפורמה הכי טובה שקיימת - טיקטמאסטר של לייב ניישן, מה זה אומר על תחום ההופעות החיות, על מניית ליייב ניישן ומהם הסיכונים?
דור עצמון | (2)

טיקטמאסטר ביטלה את מכירת הכרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב של טיילור סוויפט, בנימוק של "דרישות גבוהות במיוחד ממערכות כרטיסים ומלאי כרטיסים לא מספיק". זה היה שבוע קשה עבור מעריצי טיילור סוויפט שקיוו לקנות כרטיסים לסיבוב ההופעות הקרוב, אבל, הביקוש גרם לבעיות מתמשכות באתר של טיקטמאסטר, ואכזב את המעריצים. ביום חמישי, טיקטמאסטר הודיעה כי היא מבטלת את מכירת הכרטיסים.

גם המעריצים של ברוס ספרינגסטין  קיבלו בסיבוב הופעות קודם הודעה על ביטול מכירת כרטיסים באתר טיקטמאסטר ובכלל – הביקוש הגואה לרכישת כרטיסים דרך טיקטמאסטר, גורם לביטולים ודחיות. אבל, יש בזה גם משהו חיובי - בעוד שהעניין מתסכל את המעריצים, זה עשוי לעודד את המשקיעים. הביקושים להופעות חיות בעלייה, והחברה האם של טיקטמאסטר – לייב ניישן (סימול: LYV), שחקנית גדולה בתחום המכירות וקידום ההופעות החיות, נהנית מזה.

 

לייב ניישן רכשה את טיקטמאסטר ב-2010 במיזוג שיצר אז חברה בשווי של 2.5 מיליארד דולר. העסקה שילבה את חברת קידום ושיווק ההופעות הגדולה ביותר עם השחקן הדומיננטי במכירת כרטיסים. הסינרגיה בין השתיים היתה ברורה וגרמה לביקורת מצד הרגולטור. כדי לקבל אישור, לייב ניישן חתמה על צו הסכמה עם משרד המשפטים שאסר על החברה להתנקם-לפגוע במקומות שהשתמשו בפלטפורמות מכירת כרטיסים אחרות. הרגולטור דרש מהחברה להעניק רישיון לפלטפורמת הכרטיסים שלה לחברת הבידור AEG, אחת המתחרות הגדולות בתחום.

בשנת 2019 חתמה החברה על הסכם מתוקן עם משרד המשפטים, והוסיפה הגבלות מחמירות יותר וקנסות פוטנציאליים. ההסכם הזה תקף עד 2025. ההסתערות השבוע על הכרטיסים של טיילור סוויפט  עוררה דרישות לבטל לאחור את עסקת המיזוג מלפני 12 שנה. החברה בעצם גם מקדמת-משווקת, מפיקה את האירוע עבור האמן וגם מוכרת את הכרטיסים בפלטפורמה שלה. היא נהנית לאורך כל תהליך המכירה מהרווחים ולא מותירה למתחרות בשלבי הפעילות השונים להרוויח. מעבר לכך – חוסר התחרות מביא למחירי כרטיסים גבוהים ופגיעה בקהל. עם זאת, החברה בכל מקטע של פעילות נמצאת בתחרות – AEG היא שחקנית גדולה בתחום והיא עצמה כמקדמת אירועים והופעות משתמשת בפלטפורמת הכרטוס של טיקטמאסטר.

חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז צייצה השבוע כי המיזוג "מעולם לא היה צריך להיות מאושר. צריך לשבור אותם". הסנאטורים ריצ'רד בלומנבטל ואיימי קלובוצ'אר כתבו מכתב לחטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים וטענו כי "שוקי הכרטיסים המקוונים אינם עובדים עבור הצרכנים האמריקאים", וביקשו לחקור את מצב התחרות בתחום הכרטיסים והאם לייב ניישן צייתה לצו ההסכמה שלה. התובע הכללי של טנסי, ג'ונתן סקרמטי,  אמר השבוע כי פתח בחקירה נגד טיקטמאסטר בעקבות תלונות של אנשים שניסו לקנות כרטיסים לאירועים של סוויפט.

ויש עוד רגולטורים שמכוונים להצר את צעדיה של לייב ניישן, אבל כדאי לזכור שהרגולטור כבר הגביל והצר את צעדי החברה, וייתכן שמדובר בסופו של דבר באמירות פופוליסטיות, אך לא באמת מעשיות.  "האולמות והאמנים הגדולים ביותר פונים אלינו כי יש לנו את טכנולוגיית הכרטיסים המובילה בעולם - זה לא אומר שהיא מושלמת, וברור שעבור טיילור במבצע זה לא היה", מסרה החברה, "אנחנו תמיד עובדים כדי לשפר את חוויית קניית הכרטיסים. במיוחד לביקוש גבוה למכירות, שממשיכות לבחון גבולות חדשים".

 

התוצאות הכספיות של לייב ניישן נהנו מהתאוששות בעסקי הופעות המוזיקה, אחרי הריתוק לבית שנכפה בתקופת הקורונה. ברבעון השלישי ההכנסות של לייב ניישן עלו ב-63% ל-6.2 מיליארד דולר. החברה אמרה כי היתה לה הנוכחות הרבעונית הגבוהה ביותר אי פעם של קהל - 44 מיליון איש ביותר מ-11,000 אירועים. הנהלת החברה מסרה כי הכרטיסים שנמכרו לשנת 2023 הם עלייה דו-ספרתית מהתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

ובכל זאת מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-40%. האנליסט, ברנדון רוס, מחברת המחקר Lightshed Partners, אומר שהחברה לא הייתה חסינה מפני מכירת החיסול במניות הטכנולוגיה והמדיה. להערכתו, בוול סטריט סבורים שהזינוק השנה בהכנסות ובהשתתפות באירועים לא יימשך - הצרכנים ימתנו את קניית הכרטיסים ב-2023. רוס, עצמו סבור שדווקא המקרה של ההופעה של טיילור סוויפט מוכיח אחרת ולהערכתו יש ביקושים גדולים להופעות בשנה הבאה.

רוס מדגיש כי קיימת סיבה ללחץ על מחיר המניה כאשר ליברטי מדיה, חברת אחזקות בשליטת המיליארדר ג'ון מאלון שמחזיקה בנתח של 31% בלייב ניישן תפצל את פעילות האירועים-ההופעות החיות שבתוך הפעילות הזו תהיה ההחזקה בלייב ניישן. הדבר מייצר להערכתו פוזיציות שורט על לייב ניישן במטרה לקנות את הפעילות המפוצלת דרך ליברטי מדיה ואז להרוויח מהארביטראז'.

 

רוס סבור כי טיקטמאסטר היא חברת הכרטיסים היחידה שהיתה לה התשתית להתמודד עם הביקוש העצום לכרטיסי טיילור סוויפט - יותר מ-14 מיליון ניסו לקנות כרטיסים, כאשר שני מיליון נמכרו בסופו של דבר ביום אחד. לייב ניישן אמרה שיש לה מספיק ביקוש כדי למלא 900 הופעות אצטדיונים, או כמעט פי 20 מהמספר שסוויפט מבצעת בפועל. פלטפורמת הכרטיסים של AEG עצמה לא יכלה להתמודד עם הביקוש.

 

"המשקיעים יופתעו מהביצועים של 2023", אומר רוס, "האינדיקטורים מרמזים על שנת שיא". הוא מעניק מחיר יעד מעל 100 למניה, פרמיה של מעל 40% על המחיר הנוכחי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אם יש אינטרס כלכלי בקריסת האתר, תהיה קריסה של האתר (ל"ת)
    דמיקולו פיזדמטה 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנשים רדודים 18/11/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    מי היא בכלל הילדה הזאת ?
ארז מלצר מנכל ננוקס
צילום: מרשתות חברתיות

הישראלית שנפלה ב-50% מתחילת השנה והאם יש סיכוי לקאמבק?

עם הכנסות זעומות של 3 מיליון דולר והפסד נקי של 14.7 מיליון דולר ברבעון, נאנו איקס שורפת מזומנים במהירות ומתקשה להוכיח ביקוש לטכנולוגיה שלה – כשהשעון הפיננסי מתקתק לקראת גיוס הון נוסף או שינוי עמוק במודל העסקי.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ננוקס

נאנו-אקס או ננוקס Nano-X Imaging -2.91%  מציגה תוצאות כספיות שמעמידות בספק את יכולתה להפוך את הטכנולוגיה החדשנית שלה לעסק רווחי. החברה, שפיתחה מערכת צילום רנטגן מתקדמת המבוססת על שבבי סיליקון, רושמת הפסדים עקביים למרות שנים של פיתוח והשקעות משמעותיות במחקר ופיתוח.


התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2025 חושפות את הבעיה, כאשר ההכנסות עמדו על 3 מיליון דולר בלבד לצד הפסד נקי של 14.7 מיליון דולר. זו עלייה קלה בהכנסות לעומת אותה תקופה אשתקד, אבל גם החמרה בהפסד. מתוך 3 מיליון הדולר, 2.7 מיליון מגיעים משירותי הטלה-רדיולוגיה המסורתיים - בעצם עסק ישן שלא קשור לטכנולוגיה המהפכנית. פתרונות הבינה המלאכותית, שאמורים להיות הפנינה של החברה, הביאו רק 100,000 דולר עם הפסד ברוטו של 2 מיליון דולר.


הנתון הזה הוא הבעיה האמיתית: אחרי שנים של מחקר ופיתוח, החטיבה החדשנית ביותר של החברה לא רק שלא מרוויחה כסף - היא בעצם שורפת אותו במהירות מדאיגה. זהו מצב שמעלה שאלות לגבי הביקוש בשוק למוצרי החברה ויכולתה לבנות בסיס לקוחות משמעותי.


גם הנתונים התפעוליים לא נראים טוב במיוחד. החברה מדווחת על יותר מ-20 מערכות פועלות שסורקות מטופלים, ונותנת יעד של 100 מערכות עד סוף השנה. אבל כשמסתכלים על ההכנסות מצילומים - 221,000 דולר בלבד ברבעון - ברור שהתפוקה הכספית ממערכת ממוצעת היא נמוכה מאוד.


החברה מנסה להציג תמונה אופטימית עם שותפויות עם אוניברסיטאות יוקרתיות כמו דיוק ואוניברסיטת קייזר, ועם הרחבה גיאוגרפית לרומניה ויוון. אבל שותפויות אקדמיות ואישורים רגולטוריים הם רק התחלה - לא הוכחה לביקוש מסחרי אמיתי.