סיטי מוריד המלצה לסיסקו - מאבדת נתח שוק בגלל קשיי אספקה

ג'ים סובה אנליסט הבנק סבור שהחברה מפסידה למתחרות במאבק על רכיבים לנוכח קשיי שרשראות האספקה וסובלת גם מירידה בביקושים; החברה כבר הורידה תחזיות עם פרסום דוחות הרבעון הקודם ותפרסם את דוחותיה ביום רביעי השבוע
גיא טל |

ג'ים סובה, אנליסט בנק סיטי, מפרסם סקירה לחברת סיסקו שעתידה לפרסם את דוחותיה הכספיים השבוע, ומוריד את המלצתו למניה למכירה עם מחיר יעד של 40 דולר למניה. חברת סיסקו היא מובילת שוק בתחום ציוד הרשתות והתקשורת ומספקת גם שרותים בענן ושרותי תוכנה. 

לדברי האנליסט, החברה מתמודדת עם בעיות מלאי ואובדן של נתח שוק למתחרות ARISTA NETWORKS ו-  JUNIPER NETWORKS זאת עקב הבעיות בשרשראות האספקה איתן מתמודדת החברה. לדבריו, המתחרות הצליחו לשים את ידן על יותר רכיבים והדבר פוגע במכירות סיסקו ובנתח השוק שלה. לדבריו המגמה תימשך ברבעונים הבאים והמכפילים של סיסקו יפגעו. 

מלבד התחרות מול החברות הללו החברה סובלת גם מירידה בביקושים וההשוואה לרבעונים מקבילים תפגע בה. נקודת האור בסקירה היא תזרים המזומנים החופשי שלדבריו לא יפגע. עוד נציין שסובה הוא האנליסט היחידי שממליץ על החברה בהמלצת מכירה, בעוד 13 אנליסטים ממליצים בקניה ו-15 בהחזק. 

בדוחותיה האחרונים איכזבה החברה את המשקיעים כשפספסה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה והורידה את התחזית לרבעונים הבאים. החברה הכניסה 12.84 מיליארד דולר ואילו האנליסטים ציפו להכנסות של 13.34 מיליארד דולר. הרווח הנקי היה 87 סנט למניה לעומת צפי ל-86 סנט. לגבי הרבעון השני מצפה החברה לירידה בהכנסות של בין 1% ל-5% ורווח מתואם של בין 76 ל-84 סנט למניה. האנליסטים ציפו דווקא  לצמיחה בהכנסות של 6% ורווח מתואם של 92 סנט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.