מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

המשבר במזרח אירופה גורר את חברות התעופה והקרוזים כלפי מטה

הסנקציות העולמיות עליהן הכריזו מדינות המערב צפוי לפגוע באותן חברות, שנופלות בשעה זו אחוזים רבים במסחר בוול-סטריט, בעיקר בשל חוסר היכולת שלהן לטוס ל / מעל המרחב האווירי של רוסיה 
תומר אמן |

לאחר שנתיים של מגפת קורונה בה חלו הגבלות לאין שיעור על עולם התעופה והתיירות, מכינות את עצמן כעת חברות התעופה האמריקאיות לחדשות רעות נוספות. על אף כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן טרם אסר על חברות התעופה והקרוזים לטוס מעל המרחב האווירי של רוסיה, מדינות רבות אחרות ברחבי אירופה דווקא כן עשו זאת, וכעת קיים החשש בקרב החברות האמריקאיות כי וושינגטון יכריז בקרוב על צעד דומה. 

בקרב החברות ניתן למנות את כלל חברות התעופה האמריקאיות הבינלאומיות -  AMERICAN AIRLINES  (סימול: AAL),  DELTA AIR LINES (סימול: DAL),  UNITED AIRLINES  (סימול: UAL) וכן את חברות הקרוזים - ROYAL CARIBBEAN CRUISES  (סימול: RCL) ו- CARNIVAL CORP (סימול: CCL)

מומחים אמריקאים טוענים כעת כי ממשל ביידן צפוי להודיע בימים הקרובים על חרם אווירי וקרקעי כולל על רוסיה, וזאת בשילוב עם איסור גורף על כניסה של כלי טיס רוסים למרחב האווירי של ארצות הברית, אם כי ההחלטה כאמור טרם התקבלה. 

"מספר רב של טיסות חולפות מעל שמי רוסיה על מנת להגיע לאסיה ולאיזורים נוספים בעולם, ולכן נכלול גם היבט זה בהליך קבלת ההחלטות שלנו", מסרה דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי. 

הנושא היה בבחינה אדוקה של ממשל ארצות הברית בימים האחרונים, זאת בנוסף לכך שנציג הסנאט, ריצ'ארד דורבין, הדמוקרט מספר שתיים לנשיא ארצות הברית, מסר כי לראייתו החרם צריך כבר היה להיכנס לתוקף. "מדינות אחרות באירופה כבר הוציאו את המהלך לפועל ואינני מאמין שמדובר ברעיון רע", מסר לתקשורת. 

נציגים מטעם האיחוד האירופי שביקשו להישאר אנונימיים כבר מסרו כי לאיחוד אמון מלא בהחלטותיה של וושינגטון וכי בהינתן וכאלו יתקבלו, האיחוד האירופי יבצע כך גם הוא. 

גם בצד השני של המפה הפוליטית נשמעים קולות דומים, כאשר שם קוראים הנציגים לפעולה מכיוון אחר. אחד מנציגי הרפובליקנים, קרלוס חימנס, צייץ ברשת החברתית טוויטר כי הוא מתכוון להגיש הצעת חוק במסגרתה לא יוכלו חברות תעופה ומטוסים פרטיים רוסיים לטוס בתוך המרחב האווירי של ארה"ב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

צעדים שכאלו, ככל שיתקבלו על ידי הבית הלבן, צפויים להוביל לתגובה דומה מצד מוסקבה, וכזו שתשפיע על חברות התעופה האמריקאיות המוזכרות. נציגים מטעם אמריקן איירליינס כבר מסרו כי לא יטוסו מעל שמיים רוסים עבור טיסות בינלאומיות וכי השהו בשעה זו את שיתוף הפעולה שלה עם חברות תעופה רוסיות דוגמת אירופלוט ו-S7.

כבר אתמול יצאה רוסיה בהצהרה כי תמנע מחברות תעופה המשוייכות ל-36 מדינות, מתוכן 27 אשר כולן משתייכות לאיחוד האירופי מלהיכנס למרחב האווירי של רוסיה לאחר שהאיחוד האירופי יצא בהודעה דומה כמה שעות לפני כן, החלטה שמנעה כניסה גם ממטוסיהם הפרטיים של האוליגרכים הרוסים.

אחד מהגורמים הראשונים והיחידים שהתנגדו למהלך מקרב המדינות המשתייכות לאיחוד האירופאי היה נשיא רשות התעופה האזרחית של איטליה, שקרא לסנקציות התעופתיות כנגד רוסיה "הפרה של החוק הבינלאומי". נציגים מטעם האיחודי האירופי הגיבו לטענה ומסרו כי אותם סנקציות דווקא אכן עומדות בקווי החוק המדובר. 

הסנקציות המוזכרות הובילו לביטול משמעותי של טיסות ודרש מנוסעים רבים למצוא דרכים חלופיות ויקרות יותר על מנת להגיע ליעדם, דבר שמקשה בשלב זה על התעשייה להתאושש מהשפעות משבר הקורונה. 

בעקבות הסנקציות נאלצה חברת התעופה הפינית פינאייר לבטל את טיסותיה ליפן, קוריאה, סין ורוסיה, ואף הורידה תחזיות עבור שנת 2022 בעקבות העובדה שהסנקציות מקשות את הגישה של החברה לאסיה, שם הפכה פינאייר את היעדים למרכזיים עבורה בשנים האחרונות. 

ההחלטה הפילה את מניותיה של פינאייר בקרוב ל-21% היום, וזו התגלגלה לחברות תעופה נוספות רבות גם ברחבי אירופה. חברת התעופה הגרמנית לופטזנה הודיעה כי תבטל השבוע כ-30 טיסות אותן היא מפעילה לרוסיה, וכי טיסות לטוקיו וסיאול יאלצו לטוס מעל למדינות אחרות. 

מנגד, אירופלוט הודיעה כי תבטל טיסות לארה"ב, מקסיקו, קובה והרפובליקה הדומיניקנית בעקבות החלטת הסנקציות המערביות. החלטה זו הגיעה יום לאחר שכבר מסרה כי תבטל את כל הטיסות שלה ליעדים אירופאים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


רוני על דור סאפיינס
צילום: גל חרמוני

סאפיינס משנה כיוון: הנהלה מוחלפת, קיצוצים רחבים וירידה בהשפעת המטה הישראלי

סאפיינס נרכשה בידי אדוונט וכבר באוגוסט קראנו לזה "אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס" - היום קיבלנו את פרק ההמשך כשהרוכשת, שכבר החליפה את ההנהלה, נערכת לפיטורים רחבים והעברת מטה החברה ללונדון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה סאפיינס

רכישת סאפיינס בידי קרן אדוונט האמריקאית עליה הוכרז באוגוסט האחרון כבר הובילה לשינויים דרמטיים: עזיבת ההנהלה הקודמת, קיצוץ צפוי של מאות עובדים והעברת המטה ללונדון. בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חגגו את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה?)

כבר ברכישה הצפנו את זה שבעוד הדרג הניהולי, גיא ברנשטיין ורוני על-דור רשמו אקזיט מזהיר מהרכישה הזאת, העובדים בפועל לא נהנו מזה. ברנשטיין יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים הפעם זה לא קרה. כעת מתברר שחוץ מהאקזיט אותו פספסו העובדים, גם את מקור פרנסתם חלק גדול מהם עשויים לאבד כשאדוונט נערכת לרה-ארגון של סאפיינס.

לחצו על התמונה למעבר לכתבה -


המהלך שבו נמכרה סאפיינס לקרן אדוונט תמורת כ-2.5 מיליארד דולר, לא רק שמסמן את אחת העסקאות הגדולות בענף התוכנה הישראלי בשנים האחרונות, אלא גם מדגים את השינוי המהותי שמתרחש בחברות טכנולוגיה ותיקות כשהן הופכות לחברות פרטיות. מדובר בתפיסה ניהולית שונה, שרוצה לצמצם עלויות, להתמקד במוצרים רווחיים ולהניע תהליכים בקצב מהיר יותר - לרבות מעבר למודל SaaS ולשילוב בינה מלאכותית בפעילות הליבה. עם השלמת העסקה, מנכ"ל החברה רוני אל-דור אמנם נותר באופן פורמלי עד סוף השנה, אך יתר חברי ההנהלה הבכירה עזבו את תפקידיהם, והוחלפו בדירקטוריון ומנהלים חדשים מטעם הקרן. במקביל, מרכז הניהול של סאפיינס עובר ללונדון, שם יתכנס מעתה המטה הבכיר.

תוכנית קיצוצים כוללת - תחילה מחוץ לישראל

סאפיינס, שמעסיקה כיום כ-5,400 עובדים, צפויה לצמצם את כוח האדם בשיעור של עד כ-15%. אומנם הקיצוץ יתמקד בתחילתו בעובדים מחוץ לישראל - בעיקר באירופה ובהודו - אך לא מן הנמנע שהשלכותיו יורגשו גם במטה הישראלי, בו מועסקים כיום כ-800 עובדים. המהלך אינו נובע מהאטה עסקית, אלא מתוך אסטרטגיה של הקרן לצמצם את ההיקף התפעולי ולהתמקד בתחומים עם רווחיות גבוהה וצמיחה מובהקת. השירותים הלא רווחיים יופסקו, פיתוחים שאינם מניבים יוקפאו, וההתמקדות תעבור למוצרי ליבה בעלי פוטנציאל עסקי גבוה - גם במחיר של ירידה זמנית בהכנסות.