סוללה
צילום: Danilo Alvesd, Unsplash

ליתיום למחצה: הסחורה חמה, אבל מה יהיה עם המחסור בשבבים?

על רקע הצפי להמשך הזינוק ברכבים חשמליים, המחיר של הליתיום עלה ב-83% מאז נובמבר. אבל העובדה שלא מעט מפעלים של יצרניות רכב מושבתים בשל מחסור ב'ציפים עלולה להשפיע על מחיר הסחורה
ארז ליבנה | (4)

מחיר הליתיום עלה מרמה של 46,441 יואן (7,071 דולר) לרמה של 85 אלף יואן (12,943 דולר). או עלייה של 83% במחיר הסחורה, שכמו מרבית הסחורות האחרות, חוותה וכנראה שתמשיך לחוות ראלי מדהים, בשל הצפי לעלייה גלובלית בהשקעה בתשתיות, כמו גם עליית מחירי השינוע, בעיקר הימיים, שעלו בעקבות הזעזועים של הקורונה מרמה של 2,000 דולר לקונטיינר לכ-9,000 דולר לקונטיינר. עדיין, מחיר הליתיום עוד רחוק מהשיאים שלו ב-2017, אז עמד המחיר על קרוב ל-26 אלף דולר לטון.

 

העניין עם ליתיום היא שהמתכת הזו היא המרכיב החשוב ביותר בסוללות של רכבים חשמליים, אלה שהופכים לאט לאט לתחליף לנפט של המאה ה-21. כורות הליתיום הגדולות בעולם מזהירות כבר זמן רב שהן לא יצליחו לעמוד בביקושים הגוברים מצד יצרניות הרכב הגדולות, מה שצפוי להמשיך וללחוץ למעלה את מחיר הליתיום.

 

הצפי ללחץ הזה גרם ללא מעט משקיעים להשקיע במתכת, בשל הידיעה כי גם אם יימצאו מכרות ליתיום נוספים בעולם, יקח שנים עד שאלה יהפכו למבצעיים. עכשיו, שתי היצרניות הגדולות בעולם, שוב חוזרות ומזהירות מפני עלייה במחירים, אבל צריך לקחת את התחזית שלהן עם כוכבית. נגיע לזה.

 

כורת הליתיום הגדולה בעולם, ג'יאנגשי גאנגפנג, והספקית של טסלה (TSLA) וב.מ.וו. (BMWYY) צופה שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שיימשכו הביקושים הגבוהים. ואכן הביקושים גבוהים. בכל רבעון טסלה מוכרת ומוסרת יותר רכבים, וכך גם מתחרותיה, כולל ענקיות הרכב הגלובליות, כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), שמגבירות את נוכחותן בשוק הרכבים החשמליים.

 

בגאנגפנג מצפים שהמכרה החדש והענק בארגנטינה, שממנו יפיקו 40,000 טון ליתיום בשנה, יתחיל להיות מבצעי במחצית הראשונה של 2022. המכרה הזה לבדו יהווה רבע מכל הכרייה של החברה, שכרגע עומד על 120,000 טון בשנה.

 

איך ישפיע מחסור השבבים על הליתיום?

אבל למה צריך לקחת את התחזיות עם כוכבית? א. כי אנחנו למודי קורונה. ב. כי שוק הרכבים החשמליים מסובך בתסבוכת אחרת לגמרי. מחסור השבבים העולמי גרם ללא מעט חברות, בהן כל החברות שצוינו למעלה, לעצור עבודה במפעלים ובפסי ייצור של רכבים באופן כללי. נכון המחקר והפיתוח לא נפסק, אבל זה לא מה שחשוב.

 

המשמעות של המחסור תהיה ירידה במסירות של רכבים חדשים ועלייה במחירים של הרכבים שמיוצרים היום. המחסור צפוי להסתיים רק בסוף השנה, אבל הפקק שנוצר והלחץ על היצרנים יעלה את המחירים של כלל המוצרים מבוססי הצ'יפים. כלומר כמעט כל מכשיר אלקטרוני שאנחנו מכירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חיים 07/04/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
    סקטור בהמראה ......
  • 3.
    בועז 06/04/2021 14:05
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה של חברת אלקטריאון מפחיתה את גודל ומשקל הסוללה שזה למעשה הרכיב היקר ברכב החשמלי
  • 2.
    לילי 06/04/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    יש שתי קטגוריות לרכבים חשמליים - רכבי יוקרה ורכבים כלכליים. מחירי דלק יורדים יקטין את הכדאיות של רכבים חשמליים כלכליים .
  • 1.
    ריקי 06/04/2021 12:52
    הגב לתגובה זו
    כאשר אין חמאה למריחה , מחפשים תחליפים אחרים.
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע"י AIמוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע"י AI

קרן ההשקעות הסעודית מצמצמת חשיפה בארה"ב; מי ההחזקה הגדולה שלה?

וגם - 10 עובדות על מוחמד בן סלמאן (MBS) 

מנדי הניג |

קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית (PIF) הקטינה משמעותית את חשיפתה לשוק האמריקאי ברבעון השלישי של 2025, כאשר מכרה חלק נרחב מהחזקותיה במניות ציבוריות בארה"ב. בין היתר, הקרן מכרה את מלוא החזקותיה בחברות כמו Pinterest, Air Products, Linde ו-Prologis, וצמצמה את השקעתה בלוסיד, אם כי עדיין הקרן מחזיקה בשליטה בחברת ה-EV. 

המהלך לא קשור לפסגה הקרובה בין מוחמד בן סלמאן לטראמפ. זה צרוף מקרים כשבחודשים האחרונים היקף העסקאות בין ערב הסעודית לארה"ב מגיע לשיא - בעיקר השקעות ב-AI והשקעות ביטחוניות. על פי ההערכות ארה"ב תספק לסעודיה מטוסי קרב F-35 משופרים. 

בשבוע הבא צפוי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לבקר בוושינגטון ולפגוש את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. זו תהיה הפגישה הרשמית הראשונה של בן סלמאן בארה"ב מאז 2018, וצפויה לכלול נושאים ביטחוניים, שיתופי פעולה בתחומי השבבים, טכנולוגיה גרעינית והשקעות הדדיות. טראמפ, מצדו, צפוי ללחוץ על התחייבויות קונקרטיות להשקעות סעודיות בארה"ב, אחרי שבביקורו האחרון בריאד הוכרז על כוונה סעודית להזרים מאות מיליארדי דולרים לכלכלה האמריקאית.

קרן PIF, הנשלטת על ידי בן סלמאן עצמו, נחשבת לכלי המרכזי ליישום תוכנית Vision 2030, תוכנית השינוי הכלכלי המקיפה שמובילה הממלכה. בשנים האחרונות הפכה הקרן לאחד הגופים הדומיננטיים ביותר בשוק ההון הגלובלי, עם השקעות בטכנולוגיה, אנרגיה, תחבורה, ספורט ועוד. עם זאת, הירידה במחירי הנפט והלחץ על תקציב המדינה הסעודית מאלצים את הקרן להתמקד יותר ויותר בהשקעות מקומיות, מתוך מטרה להזרים הון לפרויקטי ענק בתחומי התיירות והתחבורה. .

לפי הנתונים המעודכנים, ההחזקות המרכזיות שנותרו בקרן כוללות את אובר (מעל 7 מיליארד דולר), Electronic Arts (כ-5 מיליארד), לוסיד (כ-4.2 מיליארד), Take-Two ו-Claritev. חלקה של אובר מהווה כ-35% מכלל הפורטפוליו האמריקאי, מה שמעיד על מיקוד בהשקעות ובחירה ממוקדת בכמה חברות ספציפיות עם פוטנציאל אסטרטגי.