ליתיום למחצה: הסחורה חמה, אבל מה יהיה עם המחסור בשבבים?
מחיר הליתיום עלה מרמה של 46,441 יואן (7,071 דולר) לרמה של 85 אלף יואן (12,943 דולר). או עלייה של 83% במחיר הסחורה, שכמו מרבית הסחורות האחרות, חוותה וכנראה שתמשיך לחוות ראלי מדהים, בשל הצפי לעלייה גלובלית בהשקעה בתשתיות, כמו גם עליית מחירי השינוע, בעיקר הימיים, שעלו בעקבות הזעזועים של הקורונה מרמה של 2,000 דולר לקונטיינר לכ-9,000 דולר לקונטיינר. עדיין, מחיר הליתיום עוד רחוק מהשיאים שלו ב-2017, אז עמד המחיר על קרוב ל-26 אלף דולר לטון.
העניין עם ליתיום היא שהמתכת הזו היא המרכיב החשוב ביותר בסוללות של רכבים חשמליים, אלה שהופכים לאט לאט לתחליף לנפט של המאה ה-21. כורות הליתיום הגדולות בעולם מזהירות כבר זמן רב שהן לא יצליחו לעמוד בביקושים הגוברים מצד יצרניות הרכב הגדולות, מה שצפוי להמשיך וללחוץ למעלה את מחיר הליתיום.
הצפי ללחץ הזה גרם ללא מעט משקיעים להשקיע במתכת, בשל הידיעה כי גם אם יימצאו מכרות ליתיום נוספים בעולם, יקח שנים עד שאלה יהפכו למבצעיים. עכשיו, שתי היצרניות הגדולות בעולם, שוב חוזרות ומזהירות מפני עלייה במחירים, אבל צריך לקחת את התחזית שלהן עם כוכבית. נגיע לזה.
כורת הליתיום הגדולה בעולם, ג'יאנגשי גאנגפנג, והספקית של טסלה (TSLA) וב.מ.וו. (BMWYY) צופה שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שיימשכו הביקושים הגבוהים. ואכן הביקושים גבוהים. בכל רבעון טסלה מוכרת ומוסרת יותר רכבים, וכך גם מתחרותיה, כולל ענקיות הרכב הגלובליות, כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), שמגבירות את נוכחותן בשוק הרכבים החשמליים.
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- הסכם סחר? אל תמהרו לפתוח את השמפניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגאנגפנג מצפים שהמכרה החדש והענק בארגנטינה, שממנו יפיקו 40,000 טון ליתיום בשנה, יתחיל להיות מבצעי במחצית הראשונה של 2022. המכרה הזה לבדו יהווה רבע מכל הכרייה של החברה, שכרגע עומד על 120,000 טון בשנה.
איך ישפיע מחסור השבבים על הליתיום?
אבל למה צריך לקחת את התחזיות עם כוכבית? א. כי אנחנו למודי קורונה. ב. כי שוק הרכבים החשמליים מסובך בתסבוכת אחרת לגמרי. מחסור השבבים העולמי גרם ללא מעט חברות, בהן כל החברות שצוינו למעלה, לעצור עבודה במפעלים ובפסי ייצור של רכבים באופן כללי. נכון המחקר והפיתוח לא נפסק, אבל זה לא מה שחשוב.
המשמעות של המחסור תהיה ירידה במסירות של רכבים חדשים ועלייה במחירים של הרכבים שמיוצרים היום. המחסור צפוי להסתיים רק בסוף השנה, אבל הפקק שנוצר והלחץ על היצרנים יעלה את המחירים של כלל המוצרים מבוססי הצ'יפים. כלומר כמעט כל מכשיר אלקטרוני שאנחנו מכירים.
- עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
- "הבינה המלאכותית משנה את מפת הסייבר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
- 4.חיים 07/04/2021 08:07הגב לתגובה זוסקטור בהמראה ......
- 3.בועז 06/04/2021 14:05הגב לתגובה זוהטכנולוגיה של חברת אלקטריאון מפחיתה את גודל ומשקל הסוללה שזה למעשה הרכיב היקר ברכב החשמלי
- 2.לילי 06/04/2021 13:59הגב לתגובה זויש שתי קטגוריות לרכבים חשמליים - רכבי יוקרה ורכבים כלכליים. מחירי דלק יורדים יקטין את הכדאיות של רכבים חשמליים כלכליים .
- 1.ריקי 06/04/2021 12:52הגב לתגובה זוכאשר אין חמאה למריחה , מחפשים תחליפים אחרים.

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום
רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה
צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI.
צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב.
חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור.
הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות.
- פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?
- צ'ק פוינט רוכשת את Veriti הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת
AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.