הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

תודה לביידן: סקטור ה-EV יקבל דחיפה חזקה, במיוחד טסלה

שוק הרכבים החשמליים יקבל מיליארדים רבים מתוכנית ביידן: הערכות מדברות על שיפור בהטבות המס והסרת מגבלת הרכבים- אם זה יקרה טסלה תהיה המרוויחה הגדולה
אור צרפתי | (5)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן חושף תוכנית גדולה לעידוד הכלכלה האמריקאית, הכוללת השקעות בתשתיות בהיקף של 2 טריליון דולר- אלו חדשות נפלאות עבור סקטור ה-EV, במיוחד עבור טסלה TESLA INC (סימול:TSLA). תוכנית ביידן מתכוונת לחזק את הסקטור הצומח בארה״ב, וכפועל יוצא להגדיל את מקומות העבודה. ״חלקה של ארה״ב במכירות רכבים חשמליים הוא כשליש מגודלו של שוק ה-EV הסיני. הנשיא מאמין שזה חייב להשתנות״, נכתב. 

 

ביידן מתכוון להשקיע 174 מיליארד דולר בשיפור תשתיות EV מקומיות, בכדי שיצרניות הרכב האמריקאיות יוכלו ״להתחרות בשוק הרכבים החשמליים העולמי״. התוכניות צפויה להגדיל את נקודות ההטענה, וכן להוזיל מחירים ולספק תמריצי מס בעת רכישת ״מכוניות חשמליות תוצרת אמריקה״. עדיין לא ברור אם אותם תמריצים יוענקו גם לחברות זרות, כמו BMW ופולקסוואגן. 

 

וול סטריט מתמקדת בתמריצים. כיום עבור כל רכב חשמלי שנמכר, החברות מקבלות זיכוי מס פדרלי בסך 7,500 דולר. החגיגה נגמרת כאשר החברה מוכרת מעל 200,000 כלי רכב, עם זאת לכל מדינה יש את הטבות מס משל עצמה. על פי הערכות האנליסטים, זיכוי המס הפדרלי יעלה ל-10,000 דולר, וכי תקרת ה-200 אלף כלי רכב צפויה להיעלם

 

במהלך 2020, רק כ-300 אלף רכבי EV נמכרו בארה״ב.  באמצעות עידוד ממשלתי, טרנד אופנתי וחברות עם הרי מזומנים שמחפשות להסתער על השוק- המספר רק ילך ויגדל. בוול סטריט מעריכים כי בשנת 2021, טסלה תגדיל את מכירות הרכב בארה״ב בכ-60%. עם כל הכבוד לשוק הסיני ולמרות שאירופה מתקדמת יותר בתחום הרכבים החשמליים, ארה״ב קובעת סטטוס. כשאצלה יצוצו הרבה יותר רכבים חשמליים, המגמה תואץ בשאר העולם המערבי.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אצל הסינים לך תדע….. (ל"ת)
    הסרן 01/04/2021 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נהגוס 01/04/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
    בישראל הולכים להציע נסיעה בחינם באוטובוס לתושבי הפריפריה
  • 2.
    איזה קשקשת, אלוהים ישמור (ל"ת)
    כלכלן. 01/04/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיטל 01/04/2021 01:35
    הגב לתגובה זו
    NIO תככב חזק מאד ! השקעה מדהימה
  • מיטלוש 02/04/2021 00:22
    הגב לתגובה זו
    חברה בחיתולים ששווה 70 מיליארד דולר? יותר מGM ופורד? פחח, בהצלחה עם ההשקעה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.