הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

תודה לביידן: סקטור ה-EV יקבל דחיפה חזקה, במיוחד טסלה

שוק הרכבים החשמליים יקבל מיליארדים רבים מתוכנית ביידן: הערכות מדברות על שיפור בהטבות המס והסרת מגבלת הרכבים- אם זה יקרה טסלה תהיה המרוויחה הגדולה
אור צרפתי | (5)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן חושף תוכנית גדולה לעידוד הכלכלה האמריקאית, הכוללת השקעות בתשתיות בהיקף של 2 טריליון דולר- אלו חדשות נפלאות עבור סקטור ה-EV, במיוחד עבור טסלה TESLA INC (סימול:TSLA). תוכנית ביידן מתכוונת לחזק את הסקטור הצומח בארה״ב, וכפועל יוצא להגדיל את מקומות העבודה. ״חלקה של ארה״ב במכירות רכבים חשמליים הוא כשליש מגודלו של שוק ה-EV הסיני. הנשיא מאמין שזה חייב להשתנות״, נכתב. 

 

ביידן מתכוון להשקיע 174 מיליארד דולר בשיפור תשתיות EV מקומיות, בכדי שיצרניות הרכב האמריקאיות יוכלו ״להתחרות בשוק הרכבים החשמליים העולמי״. התוכניות צפויה להגדיל את נקודות ההטענה, וכן להוזיל מחירים ולספק תמריצי מס בעת רכישת ״מכוניות חשמליות תוצרת אמריקה״. עדיין לא ברור אם אותם תמריצים יוענקו גם לחברות זרות, כמו BMW ופולקסוואגן. 

 

וול סטריט מתמקדת בתמריצים. כיום עבור כל רכב חשמלי שנמכר, החברות מקבלות זיכוי מס פדרלי בסך 7,500 דולר. החגיגה נגמרת כאשר החברה מוכרת מעל 200,000 כלי רכב, עם זאת לכל מדינה יש את הטבות מס משל עצמה. על פי הערכות האנליסטים, זיכוי המס הפדרלי יעלה ל-10,000 דולר, וכי תקרת ה-200 אלף כלי רכב צפויה להיעלם

 

במהלך 2020, רק כ-300 אלף רכבי EV נמכרו בארה״ב.  באמצעות עידוד ממשלתי, טרנד אופנתי וחברות עם הרי מזומנים שמחפשות להסתער על השוק- המספר רק ילך ויגדל. בוול סטריט מעריכים כי בשנת 2021, טסלה תגדיל את מכירות הרכב בארה״ב בכ-60%. עם כל הכבוד לשוק הסיני ולמרות שאירופה מתקדמת יותר בתחום הרכבים החשמליים, ארה״ב קובעת סטטוס. כשאצלה יצוצו הרבה יותר רכבים חשמליים, המגמה תואץ בשאר העולם המערבי.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אצל הסינים לך תדע….. (ל"ת)
    הסרן 01/04/2021 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נהגוס 01/04/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
    בישראל הולכים להציע נסיעה בחינם באוטובוס לתושבי הפריפריה
  • 2.
    איזה קשקשת, אלוהים ישמור (ל"ת)
    כלכלן. 01/04/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיטל 01/04/2021 01:35
    הגב לתגובה זו
    NIO תככב חזק מאד ! השקעה מדהימה
  • מיטלוש 02/04/2021 00:22
    הגב לתגובה זו
    חברה בחיתולים ששווה 70 מיליארד דולר? יותר מGM ופורד? פחח, בהצלחה עם ההשקעה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.