הקורונה "עושה קאמבק" בסין - מרחיבה את הסגרים בשל עלייה בנדבקים. ומה יהיה עם האולימפיאדה ביפן?
בעוד העולם כולו שורי לגבי סין ואזור מזרח אסיה ב-2021, השנה החדשה רק נפתחה ונראה שמתחיל מיני-שחזור של 2020. זאת לאחר שגם בטוקיו וגם במחוז הבאי שליד בייג'ינג, ישנה עלייה משמעותית במספר מקרי הקורונה שהתגלו, שמכריחים את המדינות להחיל שורה של הגבלות.
הממשלה היפנית הודיעה היום כי ממחר יוכרז על מצב חירום למשך חודש (עד ה-7 לפברואר) בבירה טוקיו ובשלושה מחוזות סמוכים לעיר, בשל העלייה המדאיגה במספר החולים. אתמול התגלו בטוקיו קרוב ל-1,600 מקרים מאומתים חדשים של חולי קורונה, כשהצפי שהיום יתגלו כבר למעלה מ-2,000 מקרים חדשים. בסך הכול התגלו במדינה אתמול 6,000 מקרים חדשים.
היפנים לא רוצים לסגור את הבירה - כדי לא לפגוע באולימפיאדה בקיץ
כשהראש שלו כבר באולימפיאדה שאמורה להתרחש בטוקיו בקיץ הקרוב, ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, מתנגד לסגירה הרמטית של הבירה של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. הוא אמר כי ההגבלות כפי שהן הצליחו להוריד את מספר הנדבקים במחוזות האחרים. העובדות אומרות אחרת. באוסאקה, שאותה נתן כדוגמה, אתמול התגלו 560 מקרים חדשים של חולים מאומתים.
בכל מקרה, נכון לכרגע, ובהתחשב בסגר בישראל, ההגבלות החדשות ביפן די מצחיקות. מסעדות וברים ב-4 המחוזות יסגרו את שעריהם ב-8 בערב, האזרחים יתבקשו להישאר בבתיהם (אבל לא חובה) ותהיינה הגבלת נוכחות באירועים ל-5,000 איש.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, די בדיחה, שכנראה תחזור ליפנים כמו בומרנג, או לפחות כך אנשי בריאות הציבור במדינה סבורים. "הכול תלוי באיך נראה את ההתפשטות מתקדמת, ייתכן ונצטרך להכריז על מצב חירום לאומי", אמר טושיו נקאגווה, יו"ר ארגון הבריאות של יפן במסיבת עיתונאים.
לפי סימולציות שערכו ביפן, כבר בחודש הבא מספר המקרים יכול להאמיר ל-7,000 מקרים ביום, אם לא יוטלו הגבלות ונראה שהמדינה בדרך לשם.
סין סוגרת מחוז ליד בייג'ינג
בסין, נכון לכרגע, המצב פחות חמור אמנם, אבל הסינים, כמו הסינים, לא מתמהמהים. ביומיים האחרונים התגלו במחוז הבאי שליד ביג'יינג למעלה מ-230 חולים נדבקים חדשים, מתוכם 144 חולים א-סימפטומיים.
בבירת מחוז הבאי, שיג'יאזהואנג, עיר עם 11 מיליון תושבים, שנמצאת רק במרחק של 3 וחצי שעות נסיעה מהבירה הסינית הופסקו הנסיעות באוטובוסים ונוסעים אינם מורשים להיכנס לתחנות הרכבת בעיר, כשגם הכבישים המהירים נסגרו וגם מערכת החינוך בעיר סגורה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות שבסין אומרים כי הצליחו להשתלט על הנגיף, לפי גורמי הבריאות במדינה, ההתפרצות החדשה מעידה על כך שהנגיף דגר לא מעט זמן. "הווירוס הוא לא הווירוס שהיה פה בשנה שעברה, אלא כזה שיובא למדינה", אמר פנג זייאן, סגן מנהל המרכז למניעת מחלות בסין, בראיון לעיתונות הסינית. "כרגע מספר החולים ממשיך לעלות, מה שמעיד שהווירוס החדש דגר בסתר במשך זמן רב", הוסיף.
- 5.לא הגיע הזמן לתבוע את הסינים?! (ל"ת)זרון 14/01/2021 15:24הגב לתגובה זו
- 4.ברור כי אתם ממשיכים לאכול נחשים ועטלפים (ל"ת)קארמה 14/01/2021 08:27הגב לתגובה זו
- 3.יוני 08/01/2021 03:12הגב לתגובה זוחפשו CHINA UNCENSORED ביוטיוב
- אביחי 09/01/2021 18:18הגב לתגובה זוגם זאת מדינה ענקית ועוד הצליחו.
- 2.דודאברהםandjelכהן 07/01/2021 20:50הגב לתגובה זולהחריב את סין בימי שלטונך האחרונים
- 1.רוני 07/01/2021 18:16הגב לתגובה זוחייתי ביפן 4 שנים ומה שהחליטו ביפן לעשות זה כנראה הדבר הנכון לעשות. הם בודקים לעומק נתונים לא כמו אצלנו שסוגרים את המסחר פותחים את החינוך פשוט החלטות חסרות אחריות ואינטילגנציה. אנחנו רחוקים שנות אור מהיפנים צריך להיות שם כדי להבין איך מנהלים מדינה .
- אנה 12/01/2021 10:13הגב לתגובה זוהמוטציות מתרבות ומגיעות אל היפנים והסינים מאחורה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
