וול סטריט חוגגת סילבסטר: המסחר נסגר בעליות של עד 0.6%, הדאו ג'ונס בשיא
NNOX נפלה 6.5%, CEVA עלתה 4.3%, פייבר ירדה 5%, אקסון מובייל תרשום שערוך מחדש בשווי 20 מיליארד דולר - המניה ירדה 0.9%. בסיכום שנתי מדד ה-S&P 500 עלה 16% לאחר שבפברואר ומרץ נפל עד כ-30%
יום המסחר האחרון לשנת 2020 נפתח בירידות קלות אך עבר בשעות המסחר האחרון לעליות שהתגברו לקראת הסיום בעד 0.6%, כאשר הדאו ג'ונס נסגר בשיא. הסקטור שרושם את העליות החדות ביותר הוא סקטור הפיננסים עם עלייה סקטוריאלית של 1.1%. מניות האנרגיה הובילו את הירידות. בסיכום שנתי מדד ה-S&P 500 עלה קצת יותר מ-15% לאחר שבחודשי פברואר מרץ נפל כ-30% משיאו. הנאסד"ק שנהנה מהקפיצה בשווי מניות הטכנולוגיה רשם עלייה מטאורית של 43.4%. טרם המסחר התפרסם מדד התביעות השבועי לדמי אבטלה בארה"ב. הצפי היה לכמות של 833 אלף תביעות, עלייה של כ-30 אלף תביעות חדשות לעומת השבוע שעבר בעקבות הסגרים המונהגים בחלק מהכלכלה הגדולה בעולם. התוצאה עמדה על 787 אלף תובעים בלבד ומצביעה על רגיעה בכמות הפיטורים במדינה. המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21%
האופטימיות בשווקים היא המשך ישיר לאישור חבילת הסיוע למשק בהיקף של 900 מיליארד דולר לסיוע לנפגעי הקורונה ותקציב כולל של 2.3 טריליון דולר שיממן את תקציב הממשל עד ספטמבר 2021. למרות דרישתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, להגדיל את התשלומים לכל אזרח מ-600 דולר ל-2,000 דולר, מי שתוקע את העברת ההחלטה בסנאט הוא יו"ר הבית, הסנאטור מיץ' מקונל, מבעלי בריתו החזקים של טראמפ. מקונל אינו מוכן להגדיל את הקצבאות ללא אישור של הסנאט לבטל את החוק שמסיר אחריות מענקיות הטק לגבי התכנים שמפורסמים בפלטפורמות שלהן. כמו כן, החדשות הטובות מבריטניה, שם חברת אסטרה זנקה ASTRAZENECA PLC (AZN), שפיתחה חיסון לקורונה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, קיבלה אישור מהרגולטורים הבריטים והפצת החיסון תחל בשבוע הבא. (לכתבה המלאה) מניות במרכז אקסון מובייל -EXXON MOBIL החברה תרשום שערוך מחדש לחלק מנכסיה לקראת הרבעון הרביעי. החברה צפויה למחוק 20 מיליארד דולר משווים, על רקע הירידה במחירי האנרגיה. המניה נסחרת בירידות קלות. אפל - APPLE- החברה הסירה 39 אלף משחקים מהאפסטור של החברה בעקבות הטמעת משחקים ללא רישיון שמקורה בדין ודברים עם ממשלת סין. החברה הסירה גם 46 אלף אפליקציות. יצרנית ה-EV הגדולה והמפורסמת ביותר בסין, ניו (סימול:NIO) הונפקה בארה״ב לקראת סוף שנת 2019, החברה הונפקה במחיר של 6.2 דולר וגייסה כמיליארד דולר. לאחר כשנה וחצי של דשדוש, המניה פרצה בחוזקה במחצית השנייה של 2020 כאשר השיא היה מחיר של 54 דולר למניה, זינוק של מעל ל-2000% מתחילת השנה. (לכתבה המלאה) מניית חברת אינטל INTEL CORPORATION מציגה לאחרונה מומנטום שלילי. מתחילת השנה נפלה המניה כמעט 19% בעוד מדד מניות השבבים זינק כמעט 50% באותה העת. הזמנים הקשים של אינטל (סימול: INTC) עלולים להימשך אל תוך 2021, כך לפחות צופה אנליסט הבנק מורגן סטנלי ג'וזף מור. החולשה בקבלת ההחלטות של ההנהלה עשויה לגרום לחוסר אמון של בעלי המניות. המניה סיימה בעליות חדות של 2.2%. טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מסיימת את השנה עם עלייה של 4.3% ונוגעת בשיא כל הזמנים חדש, שנקבע ב-18 לחודש ועומד על 695 דולר למניה. ישראליות במרכז פייבר (סימול: FVRR) - מניית החברה ירדה 5% לאחר תהיות בשוק על כך שהעלייה ב-750% מתחילת השנה הייתה מוצדקת. סקירות לא מחמיאות על יוקר מניית החברה ותהייה אם לא מדובר בהתחממות יתר נרשמות היום. רדהיל (סימול: RDHL)- צוללת 5.08%. החברה הודיעה על נתונים ראשוניים מהניסוי שלב 2 עם opaganib בארה"ב, אשר כלל 40 חולי קורונה מאושפזים ולא תוכנן למובהקות סטטיסטית, הראו כי התרופה בטוחה, ללא הבדלים מהותיים בבטיחות בין זרוע הטיפול עם opaganib וזרוע הביקורת. סיבה (סימול: CEVA) - מניית החברה עולה 4.3%. לא בנמצא חדשות על החברה. CEVA מתכננת מעבדי אותות דיגיטליים, מעבדי בינה מלאכותית, פלטפורמות אלחוטיות ותוכנות משלימות לאיחוי חיישנים, שיפור תמונה, ראייה ממוחשבת ועיבוד קול. כל אלה הן טכנולוגיות מפתח המאפשרות עולם חכם ומחובר יותר. CEVA משתפת פעולה עם חברות מוליכים למחצה ויצרני OEM ברחבי העולם כדי ליצור מכשירים חסכוניים, חכמים ומחוברים למגוון שוקי קצה, כולל ניידים, צרכנים, רכב, רובוטיקה, תעשייה ו- IoT. ננוקס (סימול: NNOX )- מניית יצרנית מכונת הרנטגן הניידת נפלה 6.5%, ללא חדשות מיוחדות. לאחר שלמוניידהעלתה אתמול קרוב ל-10% נוספים, היא תיקנה היום בירידות של יותר מ-5%. קמטק -1.66% ממשיכה בעליות, לאחר שקיבלה מחמאות מאנליסטים בוול סטריט על הביצועים בי
- 3.פריורטק וקמטק ימריאו השנה. (ל"ת)בדיקות לשבבים 03/01/2021 08:12הגב לתגובה זו
- 2.טאואר צריכה לעלות שער 12 (ל"ת)שבבים 31/12/2020 19:45הגב לתגובה זו
- 1.ילדון 31/12/2020 16:21הגב לתגובה זובבר ראשון כל שווקי עולם חוץ מאלו השיקריים של ארצות הברית ממש לא בשיאם ואף רחוקים. האם האופטימיות אצלכם היא עקב "הדברת" המגיפה שממשיכה ועוד תתעצם בעולם ןתעשה שמות או אולי על המצב הכלכלי חברתי ובכלל הרקוב בארצות הברית מן היסוד עד הטפחות..נא בידקו עצמכם לפני שאתם מעלים ראביש ובולשיט מילולי לרוב ומטעים את הצעירים...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
