וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

סגירה ירוקה: הדאו עלה ב-0.25%, למונייד זינקה בכ-10%

אינטל ירדה 1.3% לאחר דרישה לבחון אסטרטגיה חדשה: קומפיוג'ן עלתה ב-4.4%, דריו הילת׳ זינקה ב-12.4%, קמטק הוסיפה עוד כ-6%: מחר יום המסחר האחרון לשנת 2020, ה-S&P רושם תשואה שנתית של כ-15.5%: באידו בשיא כל הזמנים חדש לאחר שעלתה 12.6%: טסלה נגעה בשיא, וסגרה בעלייה של 4.3%: ניו עלתה כ-5%

מערכת Bizportal | (5)

יום המסחר בוול סטריט התנהל בעליות שערים קלות החל מהפתיחה. הנאסד"ק עלה 0.15%. המדדים קרובים לשיאים חדשים, לאחר שאתמול המסחר נסגר בירידות קלות. בארה"ב נרשמים מדי יום יותר מאלפיים מקרי מוות כאשר קיימים כ-180 אלף נדבקים, והיום התגלה המקרה הראשון של המוטציה הבריטית. נותר עוד יום מסחר אחרון לשנת 2020. מתחילת השנה הדאו ג'ונס הוסיף 6.16%, ה-S&P500 עלה 15.5%. בחדשות אחרות, בבריטניה אושר הסכם הברקזיט, אך אושרו גם הגבלות חמורות יותר בעקבות עלייה בכמות נדבקים נגיף הקורונה. בחדשות המאקרו, מדד מלאי הנפט השבועי הציג ירידה של 6 מיליון חביות. סממן שעשוי להצביע על התחממות כלכלית על בסיס גידול בשימוש באנרגיה.  המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                      דאו ג'ונס 0.16%                                                                          נאסד"ק -0.21%                                                                        

  • טרם החל המסחר הרציף
הצטרפו לערוץ הטלגרם של ביזפורטל מאקרו שבועות ספורים מכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב הפרשנים עוסקים בגישה בה ינקוט בנוגע למסחר עם סין. ב-CNBC נמסר כי ביידן לא יבטל את השינויים בהם נקט טראמפ, אך יצמצם אותן לתחומים מסוימים. 

האופטימיות בשווקים היא המשך ישיר לאישור חבילת הסיוע למשק בהיקף של 900 מיליארד דולר לסיוע לנפגעי הקורונה ותקציב כולל של 2.3 טריליון דולר שיממן את תקציב הממשל עד ספטמבר 2021.  למרות דרישתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, להגדיל את התשלומים לכל אזרח מ-600 דולר ל-2,000 דולר, מי שתוקע את העברת ההחלטה בסנאט הוא יו"ר הבית, הסנאטור מיץ' מקונל, מבעלי בריתו החזקים של טראמפ. מקונל אינו מוכן להגדיל את הקצבאות ללא אישור של הסנאט לבטל את החוק שמסיר אחריות מענקיות הטק לגבי התכנים שמפורסמים בפלטפורמות שלהן.  כמו כן, החדשות הטובות מבריטניה, שם חברת אסטרה זנקה ASTRAZENECA PLC (AZN), שפיתחה חיסון לקורונה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, קיבלה אישור מהרגולטורים הבריטים והפצת החיסון תחל בשבוע הבא. (לכתבה המלאהמניות במרכז יצרנית ה-EV הגדולה והמפורסמת ביותר בסין, ניו (סימול:NIO) הונפקה בארה״ב לקראת סוף שנת 2019, החברה הונפקה במחיר של 6.2 דולר וגייסה כמיליארד דולר. לאחר כשנה וחצי של דשדוש, המניה פרצה בחוזקה במחצית השנייה של 2020 כאשר השיא היה מחיר של 54 דולר למניה,  זינוק של מעל ל-2000% מתחילת השנה. (לכתבה המלאה) הביטקוין הוא הכוכב אבל הטכנולוגיה היא הסיפור: טכנולוגית הבלוקצ׳ין צפויה לצמוח בקצב שנתי ממוצע  של 50% בשנים בקרובות, יותר חברות גדולות מאמצות את הטכנולוגיה במגוון רחב של מגזרים. Riot Blockchain  (סימול: RIOT) היא מניית בלוקצ׳יין טהורה, ויש מעט מאד כאלה בסביבה, המניה עלתה הערב ב-9.3%.הענקית IBM   INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES     (סימול:IBM) היא אחת המובילות בעולם וחלוצה בתחום הבלוקצ׳יין, מתגאה בלמעלה מ-500 פרויקטים.  מניית חברת אינטל  INTEL CORPORATION טיפסה אתמול ב-5%, לאחר שדניאל לואב, מנהל קרן הגידור Third Point ומהמשקיעים המוערכים בוול סטריט, פרסם כי השקיע באינטל 1 מיליארד דולר, אך דרש מיד לאחר מכן לעשות רביזיה לאסטרטגיית החברה. החדשות הביאו לקפיצה הכי משמעותית של המניה ב-8 החודשים האחרונים, אך הערב סיימה בירידות. חברת עליבאבא  ALIBABA GROUP BABA) עלתה הערב בוול סטריט, לאחר שעלתה גם בשווקים בסין. כאמור בתחילת השבוע המניה מחקה כמעט את כל העליות שלה מתחילת השנה, בשל לחץ רגולטורי ופתיחת חקירות נגד ANT ועליפליי. (לכתבה המלאה) בידו (סימול: BIDU) - המניה שוברת שיא כל הזמנים חדש, לאחר יום שני של עליות, כחלק מהתאוששות המניות הטכנולוגיות הסיניות, על רקע הקשיים הרגולטוריים שיש לחברות אלו. זאת לאחר שהמשטר הסיני יצא בחוקים אנטי מונופוליסטים. מניית חברת הסייבר פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES (PLTR) עלתה הערב לאחר שירדה כ-4% בטרום וקראודסטרייק  CROWDSTRIKE HOLDINGS INC (CRWD), גם כן חברת סייבר, עלתה גם היא לאחר שירדה בלמעלה מ-3%. החברות עלו בשבועיים האחרונים בעקבות פרשת הריגול החדשה שבה נפרצו לפחות סוכנויות ממשל אמריקאיות.  טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מסיימת את השנה עם עלייה של 4.3% ונוגעת בשיא כל הזמנים חדש, שנקבע ב-18 לחודש ועומד על 695 דולר למניה.  ישראליות בוול סטריט נצבעו בירוק, בהקשר זה נציין את מניית  פייבר (FVRR), שמחברת בין נותני שירותים ללקוחות פרטיים. מנייתה של חברת הביטוח  למונייד (LMND), לאחר שביום המסחר אתמול עלתה בכ-10%. מנייתה של חברת  טבע (US) , ומנייתה של ג'יי פרוג  JFROG (FROG). קמטק -1.66% (סימול: CAMT) - המנייה זינקה  לאחר שאנליסטים חזו מכירות רבעוניות של 43.1 מיליון דולר ברבעון הפיסקלי. זאת לעומת מכירות של 33 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. במילים אחרות מדובר על קצב גדילה של כמעט 30%.  קומפיוג'ן קומפיוגן (US) (סימול: CGEN) רשמה עלייה הערב. המניה סובלת מתנודתיות חדה לאחרונה לאחר שהציגה את תוכניות הפיתוח שלה ושל חברות בנות שלה לשנה הקרובה. המשקיעים 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רון 31/12/2020 06:54
    הגב לתגובה זו
    אני מרוויח המון על שורט אל על וחברות תעופה לונג דאקס מעולה ולונג אס אנד פי
  • 4.
    תעשו כמוני שורט על אל על ולונג בנקים (ל"ת)
    חיים 30/12/2020 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לקנות מניות אין מה לפחד (ל"ת)
    שרון 30/12/2020 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוני 30/12/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    ולא בתיירות קנו בנקים ולונגים
  • 1.
    רוני 30/12/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    לא לגעת במניות התעופה הן יתרסקו.אני בדואט על אל על קנו לונג דאקס אסאנד פי חמניות בנקים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.