יהלומים
צילום: Getty images Israel

תעשיית היהלומים חולה בקורונה – המחירים בחנויות לא יפגעו בינתיים

שני מפיקי היהלומים הגדולים בעולם, דה בירס ואלרוסה, מתקשים להשיג קניינים לסחורתם, אנשים רוכשים פחות תכשיטים, אך למרות המצב, הן מסרבות להוריד מחירים כדי לשמור על ערך הסחורה. ומה הקשר הישראלי?
ארז ליבנה | (4)

כבר עשרות שנים שתעשיית היהלומים נשלטת על ידי הדואופול, דה בירס ואלרוסה, שתי השחקניות הגדולות בתחום. בשל השליטה האבסולוטית של שתי כורות ומפיקות היהלומים, הסחורה גם הייתה מהמנוטרות ביותר, כדי לשמור על הביקוש ורמת מחיר גבוהה.

 

מתברר שרכישת יהלומים לא מלוטשים זה לא עסק פשוט. קודם כל צריך להיכנס לרשימה מצומצמת של קניינים ברשימה של אחת מ-2 החברות הללו. ברי המזל שנכנסו לרשימה, צריכים להגיע לשבוע מכירות 10 פעמים בשנה ולקבל את כמות היהלומים במחיר שדורשות החברות. אין משא ומתן. אין התגמשות. יש מחיר שהחברה קובעת, מי שרוצה ברוך הבא. מי שלא, שימצא מקום אחר לקנות בו יהלומים לא מלוטשים, מהסחורות היקרות בעולם. אה, אין כאלה.

 

אבל מאז התפרצות הקורונה, מה שעבר על הסקטור הנפט – שבאפריל לראשונה הגיע למחיר שלילי על החוזים העתידיים – קורה גם בתעשיית היהלומים. דה בירס ואלרוסה מתקשות לגייס את הלקוחות הרגילים שלהן בשל המגפה. זה אומר שהן נשארות עם יותר סחורה. אמנם לרוב זה משפיע גם על המחיר, אבל בתעשיית היהלומים זה לא בהכרח המקרה (נגיע לכך אחר כך).

המחירים לא ירדו - הקניינים לא באו

לפי הדיווח בבלומברג, דה בירס לא הצליחה אפילו לשכנע את הקניינים הרגילים לבוא ולהתבונן על סחורתם. כאמור, ההקפאה במכירות יוצרת עודף של מיליארדים בסחורה במחסנים, שמאיים על התאוששות הסקטור בטווח הארוך – למרות שלא הייתי דואג להם.

 

צריך גם לזכור שבסגרים שהתרחשו ברחבי העולם, חנויות התכשיטים היו סגורות. אבל הסגר פגע בעוד דרך. הקניינים לא יכלו להגיע למטות החברות. אז אמנם ברוח התקופה דה בירס הרשו לקניינים לראות ולהעריך את היהלומים במיקומים חלופיים, אבל כמו במקרה של מלחמת המחירים בנפט, הם לא הורידו מחירים.

 

הקניינים לא התרשמו ולא רכשו. חלק ממפיקי היהלומים הקטנים, שהמגפה פגעה בהם יותר, דווקא הציעו הנחות של עד 25%, מה שאומר שקניינים קטנים עם דרישה מוגבלת רכשו אצלן את הסחורה שהיו זקוקים לה.

 

"דה בירס ואלרוסה בכנות מנסים לשמור על הערך של היהלומים. הם מנסים לעשות את הדבר הנכון, אבל המצב הכלכלי חסר התקדים מגביל גם את המוכרים וגם את הרוכשים", אמר אניש אגארוואל, יועץ בחברת ג'מדאקס.

קיראו עוד ב"גלובל"

הבעיות של אלרוסה, הגמישות של דה בירס

מבין השתיים, אלרוסה בינתיים מציגה קו נוקשה יותר, שכבר עלה לה בשני לקוחות גדולים מאוד באפריל, בהם חברת דיאקור (Diacore) של משפחת שטיינמץ הישראלית. דיאקור היא בין מתווכות היהלומים הגדולות בעולם. בחודש שעבר 3 קניינים נוספים עזבו. זה כבר 5.

 

באלרוסה הרוסית מנסים להקטין את גובה הלהבות. "מדיניות המכירות שלנו קיבלה תמיכה עצומה הן מקניינים והן ממתחרים, כשיציבות המחיר הוא מפתח ללקוחות רבים שלנו ולאפשרות שלא יגיעו לחדלות פירעון, מה שגם מונע ירידת ערך של המניות שלהם", אמר יבגני אגוריב, סמנכ"ל המכירות באלרוסה. "לא מדובר במחיר, אלא דרישה לסחורה לאחר שאנשים ישבו בבית בשל הסגר", הוסיף.

 

בדה בירס קצת יותר גמישים. הם גם יכולים להרשות לעצמם. נכון לשנה שעברה החברה שולטת על 36% מתעשיית היהלומים העולמית. בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת החברה שלטה בלמעלה מ-80% מהשוק – אבל בואו לא נרחם עליהם. תעשיית התכשיטים משובצי יהלומים הוערכה ב-2019 בכ-80 מיליארד דולר. רק התכשיטים.

 

אז דה הירס הרשתה ללקוחות שלה להגיע למטה שבאנטוורפן בבלגיה, במקום לטוס לבוצוואנה כדי לאמוד ולהעריך את הסחורה. כמו כן, היא הרשתה לקניינים שלה לדחות חלק או לשנות חלק מהרכישות שלהם. בעבר, אם לקוח היה מבקש דבר כזה, המשמעות היא שהיה מקבל פחות יהלומים. אבל בתקופת קורונה עסקינן. בכל מקרה, רק בודדים מתוך 80 הקניינים הרגילים של החברה הגיעו להתרשם מהסחורה.

היהלומים ישרדו את המהמורה

בינתיים, המחיר של תכשיטי יהלומים לא צפוי להיפגע. הסיבה המרכזית היא שאם קמעונאים ינסו לחתוך במחירים, הם יגיעו לפשיטת רגל. עם זאת, צריך לזכור שמראש תעשיית היהלומים היא אחת מהתעשיות המנוהלות ביותר, כאשר דה בירס ואלרוסה, כבר עשרות שנים מחזיקות את ידן קצר על שיבר הסחורה, כדי לא להוריד את הערך שלה.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חארטה בלטה 21/06/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחיות בלי יהלומים בכלל אי אפשר בלי דלק ולחם.
  • 2.
    בשביל מה היתה הכתבה הזאת (ל"ת)
    אז 21/06/2020 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש 21/06/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    קים קרדשיאן?ומדונה?רולנאלדו?סבבה תמכרו להם.יהלומים זה פסה ובקרוב מחירים ירדו בחצי לפחות.אין קונים וגם לא יהיה קונים.
  • ברכה 21/06/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    נראים כמו המקור בעשירית מחיר ומייצרים את אותה פוזה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.