קורונה וירוס סין מגפה
צילום: istock, Manjurul

במוקד: שאלת אמינות הנתונים סביב נגיף הקורונה

לאחר זינוק חד שנרשם אמש במספר הנדבקים והנפטרים מנגיף הקורונה בסין, הנתונים היום מצביעים על התייצבות אך סימני השאלה ממשיכים להתגבר. הרשויות בסין טוענות  כי 108 גופות נספרו אתמול פעמיים. במקביל, שינויים תכופים בשיטות הספירה ואיסור על משלחת של ארגון הבריאות העולמי להיכנס למדינה
עמית נעם טל | (13)

כל משקיע שהתעסק בעשורים האחרונים עם הכלכלה הסינית יודע שצריך להוסיף כוכבית ליד כל נתון כלכלי שמתפרסם. הסיבה לכך היא העדויות הרבות כי הרשויות במדינה "משפצות" את הנתונים לפני הפרסום. ברקע להתפרצות נגיף הקורונה בשבועות האחרונים, יהיה מפתיע כי הממשל הסיני מפרסם נתונים שגויים?

סוגיית האמינות של הנתונים מסין עולה שוב לכותרות ביומיים האחרונים. הנתונים שפורסמו אתמול (ה') הצליחו להפתיע את העולם: זינוק חד של מספר הנדבקים כאשר במקביל עלה מספר הנפטרים עלה לרמה של 1,367 איש. חלק מהערכות הצביעו ביממה האחרונה כי מדובר בתיקון טכני בלבד, שנתייחס אליו בהמשך, אך הנתון היום הוא המעניין יותר. 

הנתון היום הצביע עלייה מתונה יחסית במספר הנדבקים החדשים, כאשר במקביל מספר הנפטרים מהנגיף עלה ב-121 איש. בסה"כ, הרשויות בסין טענו הבוקר כי מספר הנפטרים מהנגיף הסתכם ב-1,380 איש. רגע, איך 121 פלוס 1,369 מיום חמישי מסתכמים ב-1,380 נפטרים? התשובה לכך היא שהרשויות  במדינה טוענות כעת כי 108 נפטרים נספרו אתמול פעמיים! 

ההודעה הבוקר של הרשויות בסין: ספירה כפולה של גופות?

כעת נשאלת השאלה כיצד ניתן לבצע ספירה כפולה על גופות באירוע בסדר גודל כזה, כאשר כל העולם מחכה לראות את הנתונים? אם זה המצב (ולא מדובר בשיפוץ של הנתונים), הסיטואציה מבחינת התנהלות הרשויות במדינה  נראית רע. 

בתוך כך, שווה להזכיר כי אם מחליטים בכל זאת להעניק משמעות לנתונים שמפרסמות הרשויות בסין, אז נגיף הקורונה מתנהג באופן מושלם מבחינה מתמטית. באופן די מדהים, היחס בין מספר הנדבקים מהנגיף למספר הנפטרים עומד על רמה של 2.1%-2.2% בכל החודש האחרון, למעט יומיים בלבד.

היחס הנ"ל נשמר למרות שהרשויות בסין ביצעו פעמיים בשבוע האחרון שינוי בתהליך ספירת הנדבקים. בתחילת השבוע החליטו הרשויות בסין לספור בסעיף הנדבקים רק חולים שמראים על סימפטומים של חולי. תהליך זה הוריד את מספר הנדבקים בתחילת השבוע. ביומיים האחרונים נטען כי הרשויות שוב ביצעו  שינוי באופן ספירת הנבדקים. עם כל שינויים אלו והספירה הכפולה של הנפטרים, זה פשוט נראה "טוב מידי מכדי להראות אמיתי".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    המסכה לא עוצרת ווירוסים .תיבדקו אותי . (ל"ת)
    בא 16/02/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שלמה 15/02/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
    בקיצור אי אפשר להאמין להם באף נושא. הם משקרים בהתאם לאינטרסים שלהם
  • 8.
    הסינים אמינים יותר מהישראלים (ל"ת)
    שחר 15/02/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סטודנט בסין 15/02/2020 06:07
    הגב לתגובה זו
    תעשו את החישוב לבד - כמה שורפים בשעה, כפול 24 ביום, כפול 50 לכל הפחות.
  • לפי הספירה שלך, מתים יותר מאשר נדבקים.. מעניין (ל"ת)
    אייל 16/02/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שם נוסף לקורונה,שפעת ספרדית. (ל"ת)
    בא 14/02/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבי 14/02/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    קאפיש?
  • 4.
    וירולוג 14/02/2020 17:46
    הגב לתגובה זו
    ולפי 2% מדובר על 20,000 מתים. מה שמסביר את קצב העבודה בעשרות משרפות הגופות שעובדות 24/7
  • 20 אחוז. (ל"ת)
    בא 14/02/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המהפכן 14/02/2020 17:39
    הגב לתגובה זו
    מסלפים ומשפצים את נתוני האמת, למרות זאת הכלכלה העולמית תיכנס למיתון עמוק!!
  • 2.
    לפי המודל של LANCET מספר החולים כבר חצה את המיליון. (ל"ת)
    וירולוג, הדסה 14/02/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המבין 14/02/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
    שיטת הביביזם ,משפצים נתונים ,כולם מאושרים ואף אחד לא חולה
  • פייק ניוז (ל"ת)
    בא 14/02/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.