וירוס הקורונה, תושבים בסין בתור לסופרמרקט
צילום: China News Service

ממדי המחדל הסיני מתגלים: 5 מיליון תושבים יצאו מווהאן לפני ההסגר

הניסיון להשתקת המחלה יצר את התנאים להתפשטותה. בדומה למחלת ה-SARS, שהקורונה הוא מאותה משפחת וירוסים, נראה כי הווירוס אינו תוקף ילדים, כשמה-22 לינואר רק 4 מקרים אובחנו, אחד בתינוק בן יומו שככל הנראה נדבק מאמו החולה ברחם
ארז ליבנה | (9)

הרצון של הממשל הסיני לשמור על הסדר ולהמעיט בחשיבותו של וירוס הקורונה, שכבר הביא למותם של למעלה מ-560 בני אדם – לפי הדיווחים הרשמיים – והתפשט ל-27 מדינות בזמן קצר, מבהיר את גודל המחדל שהוביל למכה הכי כואבת שחטף ממשלו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, מאז החל את הקדנציה שלו ב-2012.

 

לפי דיווחים מסין, לפני הסגר שהוטל על העיר ווהאן – גראונד זירו של המחלה – שבמחוז ווהאן ב-22 לינואר, לא פחות מ-5 מיליון בני אדם יצאו מהעיר מחשש מהווירוס, שעבר מפה לאוזן עד שקיבל את ההכרה הרשמית של השלטונות.

 >>>לעדכונים בזמן אמת על התפתחות נגיף הקורונה

המשמעות של זה היא ברורה. חוסר הרצון לעורר מהומה הוביל להתפשטות הנגיף והגעתו כמעט לכל היבשות, פרט לדרום אמריקה. סך הכול, אובחנו 28,300 מקרים של קורונה ב-27 מדינות, מתוכם 565 מתו. מרבית המתים כאמור הם סינים, אך מאז ה-23 לינואר קפץ מספר המתים מ-25 בני אדם. כלומר עלייה של 2,200% בקצת פחות משבועיים.

 

בתוך כך, במה שנחשב לחדשות טובות, זו העובדה שילדים אינם נדבקים במחלה. עד כה דווחו רק על ארבעה ילדים שנדבקו, הבוגר מתוכם בן 15, כשהאחרים הם תינוקת בת 9 חודשים, ילדה נוספת מהעיר שנזן, והאחרון הוא תינוק בן יומו, שככל הנראה נדבק ברחם אמו החולה והמאושפזת במחלה. החוקרים אינם יודעים מדוע ילדים.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 13/02/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    ווירוס הקורונה ממשפ' מחוללי השפעת. עם ההתחממות במזג האוויר היא תתפוגג, להתראות בחורף הבא עם ווירוס חדש
  • 6.
    גבי 09/02/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    הסינים פישלו בהתחלה אבל היום הם מתייחסים לבעיה ברצינות.מקווה שבעוד חודש הקורונה תהיה היסטוריה.
  • 5.
    dave921 07/02/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    המעצמה הסינית תתגבר ללא בעיה על הקורונה ואין מה להיבהל !
  • 4.
    אני 07/02/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    שי מנהיג סין חשב שהוא סגנו של אלוהים וביכולתו לישלוט במוחם של מיליארד וחצי תושבי סין. לצערו עדיין אין לאדם בשר ודם יכולת כזו וכולנו ידינו קצרה וימינו קצרים. זו מכה לשי ויתכן גם לימי שילטונו.
  • יוסי 13/02/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    זה לא ישפיע כהוא זה על השלטון בסין.
  • 3.
    דירה = קורת גג 07/02/2020 09:39
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • ואתה דגנרט (ל"ת)
    יוסי 07/02/2020 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 06/02/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
    יש מדינה בעולם שיכולה לעשות סגר על 7 מליון תושבים?!
  • 1.
    בא 06/02/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
    לא תוקף ילדים זה סיפור נוסף. בטח מתו עשרות אלפים .קומוניזם ופשיזם זה אותו דבר .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".