מדאיג: 9 בורסות שחטפו חזק ונמצאות רשמית בשוק דובי

הכלכלות מסביב לעולם נחלשות, המשקיעים מפחדים ממשבר, והבורסות מגיבות בחריפות
מתן בן ברוך | (1)

התרסקות שוק המניות בסין הביאה לירידות שערים חדות גם בבורסות מסביב לעולם. חלק מהבורסות אף נכנסו רשמית להגדרה "שוק דובי". המונח הזה מתאר ירידה של 20% מאז השיא האחרון. אתר CNN Money פרסם רשימה ובה 9 בורסות בולטות מסביב לעולם שחטפו חזק (גם לאחרונה) ונמצאות בשוק דובי:

1. סין

מדד שנחאי הסיני שמרכז עניין רב בשבועות האחרונים צלל כבר 42% מאז חודש יוני האחרון. שינוי מגמה לא נראה בקרוב בשוק הסיני וזאת למרות התמריצים של הממשל הסיני למנוע את החרפת המשבר. גם הכלכלה הריאלית בסין נמצאת במצב לא מעודד, כאשר פעילות הייצור הסינית, כך דווח רק לאחרונה, ירדה לשפל של 6 שנים.

2. רוסיה

המדינה, בראשותו של ולדימיר פוטין סובלת בעיקר מהירידה החדה במחירי הנפט והאנרגיה, ואם זה לא מספיק אז גם הסנקציות הכלכליות מצד מעצמות העולם נוכח העימות הצבאי של רוסיה עם אוקראינה לא מוסיפות לכלכלה הרוסית. מדד המניות המרכזי ברוסיה ה-RTS צנח ב-40% ב-12 החודשים האחרונים, הכלכלה צפויה להתכווץ ב-3.4% השנה והמטבע הרוסי, הרובל, נמצא בשפל של חצי שנה.

3. ערב הסעודית

גם הבורסה באחת המדינות העשירות בעולם נכנסה בסוף השבוע האחרון רשמית לטריטוריה דובית, כאשר היא השלימה מהלך ירידות של יותר מ-20% מאז השיא האחרון באפריל. החברה הבולטת בקרטל אופ"ק נפגעה גם היא מהירידה החדה במחירי הנפט ואף הודיעה לאחרונה כי תתחיל ללוות כסף בכדי לסתום את החור בתקציב.

4. ברזיל

עוד כלכלה מתפתחת שסובלת מבעיות כלכליות קשות. הכלכלה של המדינה שנשענת בעיקר על סחורות, סובלת מהירידה החדה במחירי הסחורות בעולם, החל מפולי קפה, נפט ועד לסוכר, כל הסחורות האלו צללות ויוצרות כאב ראש גדול לכלכלה בברזיל. אם זה לא מספיק, שותפת הסחר הגדולה ביותר של ברזיל, סין, נמצאת גם היא בהאטה כלכלית.

5. ארגנטינה

המדינה שעדיין לא הצליחה להתאושש לגמרי מחדלות הפרעון שלה ב-2001 בה היא לא הצליחה להחזיר חובות של כ-95 מיליארד דולר מתקשה כעת עוד יותר כאשר שותפות הסחר הגדולות ביותר שלה - רוסיה וסין נמצאות גם הן בהאטה.

6. הונג קונג

ההאנג סאנג, מדד המניות המרכזי של הונג קונג צלל ביותר מ-24% מאז השיא שלו באפריל האחרון. ביום חמישי האחרון המדד נכנס רשמית לשטח הדובי, בעיקר על רקע החרפת המשבר בסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

7. טאיוואן

מדד Taiex הוא עוד מדד אסייאתי מרכזי שצנח בשבוע שעבר אל תוך הטריטוריה הדובית וזאת לצד בורסות אחרות באסיה כמו אינדונזיה, מלזיה, סינגפור ותאילנד.

8. טורקיה

מדינה מתפתחת נוספת ברשימה, המדינה סובלת מהסערה האחרונה בשווקים שכן היא תלויה בהשקעות זרות רבות שכעת משכו את הכסף מהמדינה. גם במישור הפוליטי, חוסר הודאות סביב הבחירות לפרלמנט לא מוסיף ביטחון למשקיעים.

9. גרמניה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכתבה והמסקנות נכונות ל8 הראשונות, גרמניה (ל"ת)
    לא בשוק דובי! 27/08/2015 07:37
    הגב לתגובה זו
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.