מדאיג: 9 בורסות שחטפו חזק ונמצאות רשמית בשוק דובי
התרסקות שוק המניות בסין הביאה לירידות שערים חדות גם בבורסות מסביב לעולם. חלק מהבורסות אף נכנסו רשמית להגדרה "שוק דובי". המונח הזה מתאר ירידה של 20% מאז השיא האחרון. אתר CNN Money פרסם רשימה ובה 9 בורסות בולטות מסביב לעולם שחטפו חזק (גם לאחרונה) ונמצאות בשוק דובי:
1. סין
מדד שנחאי הסיני שמרכז עניין רב בשבועות האחרונים צלל כבר 42% מאז חודש יוני האחרון. שינוי מגמה לא נראה בקרוב בשוק הסיני וזאת למרות התמריצים של הממשל הסיני למנוע את החרפת המשבר. גם הכלכלה הריאלית בסין נמצאת במצב לא מעודד, כאשר פעילות הייצור הסינית, כך דווח רק לאחרונה, ירדה לשפל של 6 שנים.
2. רוסיה
המדינה, בראשותו של ולדימיר פוטין סובלת בעיקר מהירידה החדה במחירי הנפט והאנרגיה, ואם זה לא מספיק אז גם הסנקציות הכלכליות מצד מעצמות העולם נוכח העימות הצבאי של רוסיה עם אוקראינה לא מוסיפות לכלכלה הרוסית. מדד המניות המרכזי ברוסיה ה-RTS צנח ב-40% ב-12 החודשים האחרונים, הכלכלה צפויה להתכווץ ב-3.4% השנה והמטבע הרוסי, הרובל, נמצא בשפל של חצי שנה.
3. ערב הסעודית
גם הבורסה באחת המדינות העשירות בעולם נכנסה בסוף השבוע האחרון רשמית לטריטוריה דובית, כאשר היא השלימה מהלך ירידות של יותר מ-20% מאז השיא האחרון באפריל. החברה הבולטת בקרטל אופ"ק נפגעה גם היא מהירידה החדה במחירי הנפט ואף הודיעה לאחרונה כי תתחיל ללוות כסף בכדי לסתום את החור בתקציב.
- "יש שיטה להרוויח בבורסה, הבעיה שרוב המשקיעים הפרטיים נכנעים לרגשות במקום לרווחים"
- בורסות יכולות לרדת לאורך זמן - מבט על התשואות של הבורסות הגדולות ב-20 השנה האחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
4. ברזיל
עוד כלכלה מתפתחת שסובלת מבעיות כלכליות קשות. הכלכלה של המדינה שנשענת בעיקר על סחורות, סובלת מהירידה החדה במחירי הסחורות בעולם, החל מפולי קפה, נפט ועד לסוכר, כל הסחורות האלו צללות ויוצרות כאב ראש גדול לכלכלה בברזיל. אם זה לא מספיק, שותפת הסחר הגדולה ביותר של ברזיל, סין, נמצאת גם היא בהאטה כלכלית.
5. ארגנטינה
המדינה שעדיין לא הצליחה להתאושש לגמרי מחדלות הפרעון שלה ב-2001 בה היא לא הצליחה להחזיר חובות של כ-95 מיליארד דולר מתקשה כעת עוד יותר כאשר שותפות הסחר הגדולות ביותר שלה - רוסיה וסין נמצאות גם הן בהאטה.
6. הונג קונג
ההאנג סאנג, מדד המניות המרכזי של הונג קונג צלל ביותר מ-24% מאז השיא שלו באפריל האחרון. ביום חמישי האחרון המדד נכנס רשמית לשטח הדובי, בעיקר על רקע החרפת המשבר בסין.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
7. טאיוואן
מדד Taiex הוא עוד מדד אסייאתי מרכזי שצנח בשבוע שעבר אל תוך הטריטוריה הדובית וזאת לצד בורסות אחרות באסיה כמו אינדונזיה, מלזיה, סינגפור ותאילנד.
8. טורקיה
מדינה מתפתחת נוספת ברשימה, המדינה סובלת מהסערה האחרונה בשווקים שכן היא תלויה בהשקעות זרות רבות שכעת משכו את הכסף מהמדינה. גם במישור הפוליטי, חוסר הודאות סביב הבחירות לפרלמנט לא מוסיף ביטחון למשקיעים.
9. גרמניה
- 1.הכתבה והמסקנות נכונות ל8 הראשונות, גרמניה (ל"ת)לא בשוק דובי! 27/08/2015 07:37הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
