מדען בתעשיית הפארמה קרדיט: הבלוג הרשמי של אנבידיה
מדען בתעשיית הפארמה קרדיט: הבלוג הרשמי של אנבידיה

אנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי

שותפות על נרקמת בין אנבידיה לחברת התרופות אלי לילי לייצור מחשב על, מבוסס בינה מלאכותית, במהלך שעשוי לייצר מהפכה בתעשיית הפארמה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה אנבידיה אלי לילי


חברת הפארמה, אלי לילי (Eli Lilly), הכריזה על שותפות עם אנבידיה (NVIDIA) לבניית מחשב־על חדש שיעמוד בשירות הפיתוח התרופתי. המערכת מבוססת על יותר מאלף יחידות DGX B300 של אנבידיה, ענקית הטכנולוגיה המפתחת שבבי GPU (עיבוד גרפי) מתקדמים ופתרונות בינה מלאכותית, והיא תיבנה במסגרת אחת ממפעלי הבינה המלאכותית הראשונים מסוגה בתעשייה.

שיתוף הפעולה יבוא לידי ביטוי בכך שכל היסטוריית הנתונים של אלי לילי, המכילים ניסויים מעשרות שנים של מחקר, כישלונות והצלחות מכל שנות קיומה, הופכים לנכס מרכזי, כאשר החברה מדגישה כי היא מושכת את "נכס המידע העמוק” שלה ומשלבת אותו עם כוח החישוב, יכולות עיבוד נתונים אינטנסיביות ולמידת המכונה וכך מתכוונת החברה לאמן מודלים על “מיליוני ניסויים” כדי לגלות תרופות פוטנציאליות, לצמצם מחזורי פיתוח ולקדם תרופות מהר יותר."

במקביל לכך, המהלך איננו רק בתחום פיתוח התרופות אלא בעצם משתלב גם בייצור, בבקרת איכות, באימאג’ינג רפואי ובניהול שרשרת האספקה. למשל, השימוש ב-digital twins (רפליקה וירטואלית של אדם או מוצר שקיים בעולם הגשמי), רובוטיקה חכמה ואמצעים חישוביים במסלולי הייצור, כל אלה מוזכרים כיישומים עתידיים בפועל של השותפות.  עם זאת, הציבור הרחב ירגיש את ההשפעה המלאה של המערכת בעוד זמן. בכירים באלי לילי  מדגישים כי גם לאחר גילוי מולקולה מבוססת AI, עדיין דרושות שנים של מחקר, ניסויים קליניים ואישור רגולטורי עד שנגיע לנקודה בה מטופלים יצרכו תרופות שנוצרו מהשותפות.

AI  כשותף מדעי

היתרון המרכזי בשיתוף הפעולה הוא ההבטחה להפחית את הזמן והמשאבים הדרושים לגילוי פוטנציאלי של תרופות. היום תהליך פיתוח תרופה עשוי לארוך מעל לעשור, כשהעלויות מגיעות למיליארדי דולרים. על-פי הדיווחים, המערכת החדשה מאפשרת הרחבת ההיקף במחקר מולקולרי  בדיקה של חלופות רבות יותר ובזירוז ברגע ההתחלתי ובכך “להעביר את המדע משיטת ניסוי-טעות לעיצוב מכוון של תרופות."

בד בבד נמצא פה גם שינוי אסטרטגי בתעשייה: אלי לילי מדגישה כי היא עברה משימוש בבינה מלאכותית ככלי עזר לשימוש שבו היא "שותף מדעי". המשמעות היא שאי אפשר להשאיר את המערכת רק ככלי סטטי אלא היא צריכה להשתלב בשרשרת העבודה המדעית של החברה, משלב גילוי המולקולה ועד לייצור, שיווק ואפילו ניטור לאחר אישור.

עם זאת, צריך לזכור כי ההטמעה אינה מיידית וכי טכנולוגיות מדעי החיים הן מורכבות, כאשר ישנן הרבה הבטחות בתחום הבינה המלאכותית בתרופות שטרם הוציאו לשוק תרופה מאושרת רגולטורית. בנוסף, שימוש בבינה מלאכותית יצריך התאמות רגולטוריות ופתרון של סוגיות אתיות, כמו למשל בהגנת מידע, שקיפות של מודלים, וטיפול בממצאים הנוצרים על-ידי אלגוריתמים.

מפעל לייצור תרופות קרדיט: גרוק
מפעל לייצור תרופות - קרדיט: גרוק


קיראו עוד ב"גלובל"

אלי לילי לא לבד בשותפות עם אנבידיה וישנן חברות נוספות שכבר נכנסות לזירה, כמו למשל שיתוף הפעולה של אנבידיה עם חברת Novo Nordisk, מה שמבהיר כי מדובר במרוץ גלובלי ולא במהלך ייחודי של אלי ליליהשותפות החדשה בין אלי לילי לאנבידיה עדיין עשויה לסמן קפיצה משמעותית ביכולתה של תעשיית התרופות להשתמש בכוח מחשוב ועיבוד מידע מתקדם לכיוון פיתוח מהיר וממוקד יותר של תרופות. אך עם כל ההתרגשות , הדרך עוד ארוכה עד שהפיתוחים יגיעו הגעה לציבור הרחב, ונדרש עוד זמן, השקעה והתמודדות עם רגולציה ומחקרמעבר להשפעה הישירה על קצב הפיתוח, לשיתוף הפעולה בין אנבידיה ללילי עשויה להיות גם השפעה עקיפה על מבנה העבודה בתעשיית התרופות כולה. אם בעבר תהליכי פיתוח נשענו בעיקר על צוותים קליניים, חוקרים ומעבדות, הרי שכיום יכולה להתגבש שכבה חדשה של "מדעני נתונים תרופתיים", חוקרים המשלבים רקע ביולוגי עם הבנה עמוקה במודלים חישוביים ובבינה מלאכותית. המשמעות היא שהשוק עשוי לדרוש סוג חדש של מומחים, המסוגלים לחבר בין עולמות המולקולה והאלגוריתם, וזה עשוי לשנות גם את מבנה כוח האדם בחברות הפארמה הגדולות.

בנוסף, נראה כי מהלך כזה מציב את אנבידיה בעמדה אסטרטגית חשובה במיוחד בתחום מדעי החיים. אחרי שכבשה את תחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, החברה מזהה פוטנציאל עצום ביישום בינה מלאכותית ברפואה, ומפתחת תשתיות ייעודיות לתעשיות רגולטוריות ומורכבות כמו פארמה, ביוטכנולוגיה ובריאות דיגיטלית. אומנם אלי לילי היא אחת הראשונות לאמץ את המודל החדש של מחשוב-על לתרופות, אבל אם השיטה תוכיח את עצמה, ייתכן שענף הפארמה כולו ייכנס לעידן שבו בינה מלאכותית אינה רק כלי תומך – אלא גורם מניע מרכזי בכל שרשרת הערך התרופתית.

אלי לילי (Eli Lilly and Company) הוקמה ב-1876 והמטה שלה נמצא בעיר יָנַָקְפּוֹלִיס, שבאינדיאנה, ארצות הברית החברה מעסיקה כ-47 אלף עובדים ברחבי העולם וכעת היא מפתחת ומייצרת תרופות בתחומים כמו סוכרת, השמנה, אונקולוגיה, אימונולוגיה ונוירולוגיה. בין המוצרים הבולטים: Trulicity, Mounjaro, Zepbound  ועוד. המניה שלה נסחרת בבורסה בניו יורק (NYSE) תחת הסימון LLY. מחיר המניה בזמן האחרון ממש מעל כ-924 דולרים.

אנבידיה (NVIDIA Corporation) הוקמה ב-1993, המטה שלה ממוקם בסנטה קלארה, קליפורניה, ארצות הברית.  החברה מתמחה בפיתוח שבבים גרפיים (GPUs), מערכות על שבבים, תוכנות בינה מלאכותית ותשתיות חישוב גבוה. החברה נסחרת בבורסת נאסד״ק (NASDAQ) תחת הסימון NVDA. ומחזיקה בנתח שוק משמעותי בשבבים למרכזי דאטה ולבינה מלאכותית ואף הוגדרה כמובילה עולמית בסגמנט זה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.