זוכי פרס נובל לכלכלה: ג'ואל מוקר, פיליפ אג'יון ופיטר הוויץ' על תיאוריית ההרס היצירתיזוכי פרס נובל לכלכלה: ג'ואל מוקר, פיליפ אג'יון ופיטר הוויץ' על תיאוריית ההרס היצירתי
פרס נובל

"תיאוריית ההרס היצירתי" - על המחקרים שהובילו לפרס נובל בכלכלה ואיך זה מתחבר לצמיחה?

פרס נובל לכלכלה לג'ואל מוקר, פיליפ אג'יון ופיטר הוויץ' על תיאוריית ההרס היצירתי

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה פרס נובל

פרס נובל לכלכלה הוענק לשלושה מהכלכלנים הבולטים של תקופתנו: ג'ואל מוקר, פיליפ אג'יון ופיטר הוויץ'. ההכרזה שניתנה על ידי האקדמיה המלכותית השוודית למדעים הייתה קצרה וברורה: "על תרומתם לתיאוריה של צמיחה כלכלית מתמשכת באמצעות הרס יצירתי". שלושה חוקרים, שלוש גישות, חוט אחד שמחבר ביניהן - ההבנה שצמיחה כלכלית איננה תוצאה של יציבות, אלא של תהליך בלתי פוסק של חידוש, תחרות ושבירה של הקיים.

המושג "הרס יצירתי" (creative destruction) נטבע כבר בשנות ה-40 של המאה הקודמת על ידי יוזף שומפטר, אך רק בזכות עבודתם של אג'יון והוויץ', ולאחר מכן בזכות העמקה והרחבת המידע ההיסטורי של מוקר, הפך לתיאוריה שלמה, מדידה ומשפיעה. לפי מודל זה, צמיחה איננה תוצר של עוד מאותו הדבר, אלא של שבירה של תהליכים ישנים, טכנולוגיות שכבר אינן מייצרות ערך, מערכות ביורוקרטיות נוקשות או מבנים כלכליים ריכוזיים. במקומם מופיעות חדשנות, יזמות ותחרות שמניעה את כל השוק קדימה, גם במחיר של פירוק שיטות עבודה ישנות ויציאה של שחקנים קיימים מהמשחק.

ג'ואל מוקר, היסטוריון כלכלי בהכשרתו, פרופסור באוניברסיטת נורתווסטרן, חקר לעומק את התנאים התרבותיים, החברתיים והטכנולוגיים שאפשרו את המהפכה התעשייתית. הוא הראה כי החדשנות לא הופיעה בחלל ריק, אלא הייתה תוצאה של מוסדות תומכים, השקעה בחינוך, פתיחות תרבותית כלפי רעיונות חדשים, ויכולת של מדינות להכיל שינוי. עבודתו טענה, למעשה, שנכונות לחידוש היא תוצאה של אקלים רעיוני שבו ניסוי וטעייה, ולא שימור מסורת, מהווים בסיס למדיניות ציבורית. התובנה של מוקר הייתה פשוטה: תרבות יכולה לקדם או לחסום חדשנות, ובכך לעצב את מסלול הצמיחה של מדינות.

פיליפ אג'יון, כלכלן צרפתי שפועל כיום ב-LSE, INSEAD וב-Collège de France, הוביל בעשורים האחרונים את התיאוריה המודרנית של צמיחה מבוססת חדשנות. יחד עם פיטר הוויץ', מאוניברסיטת בראון האמריקאית, הם ניסחו מודל צמיחה שבו כל שיפור טכנולוגי גורם להיעלמות של טכנולוגיה ישנה. במילים אחרות: כל חדשנות דוחפת קדימה, אך גם מדיחה את הקיים. ההרס איננו תופעת לוואי, הוא חלק בלתי נפרד מהשיפור.

במודל של אג'יון והוויץ', חברות שואפות להשיג יתרון תחרותי זמני באמצעות פיתוח חדשנות, וכאשר הן מצליחות, הן מרוויחות, אך במקביל גורמות להרס של יתר החברות שלא התאימו את עצמן. כך נוצרת דינמיקה מחזורית של צמיחה: חדשנות גוררת צמיחה, הצמיחה יוצרת תמריץ לחיקוי ולפיתוח נוסף, אך בו זמנית מוחקת את התשתית שעליה התבססה הצמיחה הקודמת.

אחת התובנות החשובות שעלו מעבודתם של השלושה היא שחוזק כלכלי של מדינות לא נקבע רק על ידי רמת ההכנסה לנפש או על ידי כמות ההון, אלא על ידי היכולת של המדינה לאפשר את המחזוריות הזו של הרס ויצירה. מדינות שחונקות תחרות, מגנות על טכנולוגיות קיימות או מגבילות כניסת חדשנות, עשויות להיראות יציבות לטווח קצר, אך לעיתים קרובות סובלות מקיפאון לטווח ארוך.

הזכייה של מוקר, אג'יון והוויץ' גם מחברת בין דיסציפלינות: כלכלה, היסטוריה, פילוסופיה של מדע ומדיניות ציבורית. היא מצביעה על כך שחדשנות אינה רק המצאה טכנולוגית, היא תוצר של הקשר תרבותי, רגולטורי וכלכלי.

קיראו עוד ב"גלובל"


מעבר לכך, יש לקרוא את ההחלטה של ועדת נובל גם כהצהרה מוסרית: אנו בתקופה שבה הדיון סביב טכנולוגיה, בינה מלאכותית, שינויי אקלים והעברת תעשיות הופך מרכזי. בעולם כזה, היכולת של חברות ושל מדינות להרוס את המוכר ולבנות את החדש היא קריטית. יש בפרס סוג של קריצה לכך שהעולם כפי שאנו מכירים עומד כנראה להרס, כשהבינה המלאכותית ושיפורים נוספים יצמיחו את הכלכלות בעולם. 

בשנים האחרונות ניכר שפרסי נובל לכלכלה הולכים ומתרחקים ממודלים מתמטיים סגורים, ומתקרבים יותר ויותר לעבר כלכלה שיש לה נגיעה למציאות. מהשפעות הקולוניאליזם על צמיחה (2024), דרך חקר מגדר בשוק העבודה (2023), ועד ניתוח משברים פיננסיים (2022), פרס נובל הפך לפלטפורמה שבאמצעותה הקהילה הכלכלית מציבה סדר יום. והסדר היום השנה ברור: יצירתיות, חדשנות, מהפכה טכנולוגית חיוניות לצמיחה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יגאל 13/10/2025 14:03
    הגב לתגובה זו
    הדת היא אויבת הקידמה. מדינת ישראל פועלת הפוך ממסקנות זוכי הנובל.
דיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיותדיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיות

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה

השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן

רן קידר |

דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים. 

שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.

הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים

נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.

ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.

לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

אנבידיה ו-AMD מזנקות, מניות המינרלים מזנקות - מה צפוי היום בוול סטריט

על החוזים, טסלה, והדוחות הצפויים השבוע

צוות גלובל |

החוזים מאותתים על עליות נאות בוול סטריט. החוזים על הנאסד"ק בעלייה של 1.6%, החוזים על S&P 500 בעלייה של 1.1% והדאו בעלייה של 0.8%. העליות האלו מגיעות לאחר ירידות חדות ביום שישי. אז אמר טראמפ שהוא עומד להטיל מכסים של 100% על סין בגלל שהיא מגבילה ייצוא של מינרלים נדירים משטחה למערב.

אלא שטראמפ פרסם אמש הודעה מרגיעה: "הכול יהיה בסדר". המסר הקצר מוביל לעליות. ההתאוששות בולטת במיוחד במניות הטכנולוגיה והמינרלים הנדירים שספגו מכה קשה בסוף השבוע. אנבידיה (NVIDIA Corp. ) עולה ב-3.4% ואדוונסד מייקרו דיווייסס (Advanced Micro Devices ) מוסיפה 4.2%, לאחר שצנחו 4.9% ו-7.7% בהתאמה ביום שישי על רקע החששות ממלחמת סחר מחודשת.

כוכבת היום: אם פי מטריאלס (MP Materials)

החברה לכריית יסודות נדירים אם פי מטריאלס (MP Materials ) היא הכוכבת של היום עם זינוק של 10% במסחר המוקדם, המצטרף לעלייה של 8.4% מיום שישי. המניה נסחרת ברמת שיא של 78.3 דולר ורשמה עלייה מדהימה של 402% מתחילת השנה.

הסיבה לעליות: השקעה משמעותית של משרד ההגנה האמריקאי בחברה כחלק מהמאמץ להבטיח גישה אמריקאית עצמאית ליסודות נדירים. החברה מייצרת תחמוצות ניאודימיום ופרסאודימיום - רכיבים קריטיים במגנטים למוצרי היי-טק כמו רכבי חשמל ומטוסי F-35. זוהי השנה הטובה ביותר בתולדות החברה.

מניות נוספות בסקטור זוכות לרוח גבית: יו.אס.איי ריר ארת' (USA Rare Earth ) מזנקת ב-22%, רמקו ריסורסס (Ramaco Resources ) עולה ב-6.1%, וכורת הליתיום אלבמרל (Albemarle Corp. ) מוסיפה 6.1%.