פיירפליי
פיירפליי

פיירפליי מזנקת 8% לאחר רכישת SciTec והתרחבות לסקטור הביטחון

כחודשיים לאחר ההנפקה, פיירפליי רוכשת את SciTec ב-855 מיליון דולר, במטרה להיות שחקנית מרכזית בתחום הביטחוני־חללי של ארה״ב; החברה תשלם 300 מיליון דולר במזומן ו-555 מיליון דולר במניות עבור SciTec, המספקת מערכות התרעה, בינה מלאכותית וניתוח נתונים לצבא האמריקאי
רן קידר |

חברת פיירפליי Firefly Aerospace -12.87% הכריזה על רכישת SciTec, אחת החברות המובילות בארה״ב בפיתוח טכנולוגיות ביטחוניות מתקדמות, בעסקה בהיקף כולל של 855 מיליון דולר, מתוכם 300 מיליון דולר במזומן ו-555 מיליון דולר במניות פיירפליי שיוקצו לבעלי SciTec לפי מחיר של 50 דולר למניה. המהלך מהווה צעד משמעותי באסטרטגיה של פיירפליי להפוך לשחקנית מרכזית בתעשיות הביטחון, החלל והמודיעין הלאומי, באמצעות שילוב טכנולוגיות תוכנה, עיבוד נתונים ובינה מלאכותית במערכות השיגור והשליטה שלה. 

מנכ"ל Firefly, ג׳ייסון קים אמר “אנחנו מחזקים את היכולת להגן על המולדת. רכישת SciTec משפרת באופן דרמטי את היכולת שלנו לתמוך במשימות ביטחון לאומי ולהעניק ללוחמים מידע מדויק בזמן אמת, כדי שיוכלו לקבל החלטות מצילות חיים. הטכנולוגיות של SciTec מאפשרות לנו לספק פתרונות תוכנה מתקדמים למשימות ביטחון קריטיות, ובפרט לתוכנית ‘Golden Dome’ להגנה מפני טילים.” קים הוסיף כי מדובר בצעד אסטרטגי ארוך טווח: “היכולות המשולבות של פיירפליי ו-SciTec יעניקו לארה״ב יתרון תפעולי משמעותי בזירה הביטחונית והחללית. אנו נרגשים לצרף את צוות SciTec למשפחת פיירפליי ולעבוד יחד כדי להבטיח את העליונות הטכנולוגית של ארצנו.” 

יכולות תוכנה, בינה מלאכותית ועיבוד נתונים בזמן אמת 

SciTec מביאה עמה מומחיות מוכחת בתחומי התוכנה, עיבוד הנתונים והחישה מרחוק, עם דגש על מערכות התרעה, ניטור ומעקב בזמן אמת. בין יכולותיה המרכזיות: אזהרת טילים, מעקב והגנה מודיעין, תצפית וסיור (ISR) שליטה ובקרה אוטונומית מודעות תחום החלל (Space Domain Awareness) עיבוד נתונים מבוסס AI וזמני תגובה נמוכים. היכולות הללו ישולבו בפלטפורמות החלל, השיגור והבקרה של פייפליי ויחזקו את שירותי החברה עבור לקוחות ביטחוניים, ממשלתיים ומסחריים כאחד. 

בשנה שהסתיימה ביוני 2025 רשמה SciTec הכנסות של כ-164 מיליון דולר, הודות לשורה של חוזים עם גופי מודיעין, ביטחון ולקוחות מסחריים. לפני כחצי שנה, החברה זכתה בחוזה של 259 מיליון דולר מחיל החלל האמריקאי, במסגרת פרויקט FORGE, תוכנית שמטרתה להקים תשתית עיבוד קרקעי מאובטח ומתקדם לניהול מערכות התרעה מפני טילים. 

מנכ"ל SciTec, ג׳ים ליסובסקי, בירך על המיזוג ואמר: “אנו מאמינים שפיירפליי היא הבית הנכון לעסק ולצוות שלנו. שתי החברות חולקות תרבות דומה של חדשנות מהירה ואומץ להתמודד עם משימות כמעט בלתי אפשריות כדי להבטיח את ביטחון המדינה. יחד נוכל להציע ללקוחותינו פתרונות פורצי דרך באמת.” לאחר השלמת העסקה, SciTec תמשיך לפעול כיחידה עצמאית תחת Firefly, ותישאר תחת ניהולה של ליסובסקי, שתדווח ישירות לג׳ייסון קים.

סקטור החלל הוביל אל סקטור הביטחון 

העסקה החדשה מגיעה כשנתיים בלבד לאחר התייצבותה מחדש של פיירפליי בעקבות פשיטת רגל ב-2017, ובסמוך להנפקתה המוצלחת בקיץ האחרון. ההנפקה בנאסד״ק העניקה לחברה שווי של כמעט 10 מיליארד דולר, והכניסה אותה למועדון המצומצם של חברות החלל הציבוריות בארה״ב. פיירפליי כבר מחזיקה בחוזה של 177 מיליון דולר עם נאס״א, ובהשקעה של 50 מיליון דולר מצד Northrop Grumman Northrop Grumman Corp 0.42%  והמהלך הנוכחי ממקם אותה כשחקנית בולטת בשוק הביטחון האמריקאי, המתאפיין בביקוש גובר לשיתופי פעולה עם חברות מסחריות טכנולוגיות. 

אמנם לפני כשבוע התפוצצה אחת מרקטות החברה במהלך בדיקות, והדבר הוביל לצניחה של 20% במנית החברה, אבל ניתן לומר שאירוע כזה הוא לא חריג בתחום החלל. טכנולוגיית החלל היא תחום מסובך, וגם החברות הכי מצליחות נכשלות. SpaceX, למשל, חוותה לאחרונה פיצוץ של רקטת סטארשיפ במהלך בדיקות, ואיבדה רקטות רבות לאורך השנים. עם זאת, זה לא מנע ממנה להפוך לספקית שירותי השיגור הגדולה בעולם. השנה בלבד SpaceX שיגרה את רקטת הפלקון 9 שלה יותר מ-120 פעמים – יותר ממחצית מכל השיגורים למסלול ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, הרכישה הנוכחית מחישה את מגמת האינטגרציה בין טכנולוגיות חלל למערכות ביטחון לאומי, בעידן שבו גבולות בין מסחרי לצבאי הולכים ומטשטשים. גם לאחר העליות החדות של היום, מנית פיירפליי נסחרת בכ-29 דולר, ירידה של מעל 40% ממחיר ההנפקה. לפני כשבועיים, זמן קצר לאחר פרסום הדוח הראשון של החברה ולפני אירוע פיצוץ הרקטה, פיירפליי קיבלה מחיר יעד של 52% ממורגן סטנלי ו-55 דולר מג'יי פי מורגן. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?