אייפון 17 דוגמהאייפון 17 דוגמה

אפל במבחן: תחשוף בספטמבר את האייפון 17 ועדכוני הבינה המלאכותית

ב־9 בספטמבר תקיים אפל את האירוע השנתי שלה, שבו צפויות הכרזות על דגם האייפון החדש, שדרוגים עתידיים לסירי ותוכניות עיצוב ארוכות טווח — בניסיון להרגיע את המשקיעים אחרי הירידה החדה במניה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל אייפון

משקיעי אפל Apple -0.76%  יקבלו ב-9 בספטמבר את ההזדמנות הראשונה השנה לבחון האם החברה מסוגלת לחזור למסלול צמיחה לאחר ביצועים מאכזבים. האירוע השנתי של החברה, שיכלול את הצגת אייפון 17 ועדכונים בתחום הבינה המלאכותית, מגיע בעת שמניית אפל ירדה 9.1% השנה לעומת עלייה של 9.6% במדד S&P 500.


מנכ"ל אפל טים קוק הבטיח באתר X שהאירוע יהיה "מדהים". החברה זקוקה להכרזות משמעותיות כדי לשכנע את המשקיעים שהיא עדיין מסוגלת לחדשנות טכנולוגית בעידן של תחרות מתגברת. הסיבה המרכזית לירידת המניה טמונה באכזבת המשקיעים מקצב פיתוח תוכנות הבינה המלאכותית. משתמשי האייפון מצפים לשדרוג מהותי של סירי, אך אפל הודיעה כי גרסה מותאמת אישית תהיה זמינה רק בשנה הבאה. עיכוב זה פוגע באמון השוק ביכולת החברה להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים החדשים.


בניסיון להדביק את הפער, אפל בוחנת שותפויות חיצוניות. על פי בלומברג, החברה פנתה לגוגל של אלפאבית לבדיקת פיתוח מודל בינה מלאכותית מותאם שישמש בסיס לסירי המשודרגת. מהלך זה מעיד על הכרה פנימית שהחברה זקוקה לעזרה חיצונית בתחום שהפך קריטי להצלחה בשוק הסמארטפונים.


האנליסטים יעקבו בקפידה אחר הודעות אפשריות על שותפויות כאלה באירוע. שיתוף פעולה עם גוגל או חברות אחרות כמו OpenAI יכול לסמל שינוי אסטרטגי בגישת אפל, שהעדיפה היסטורית לפתח טכנולוגיות באופן עצמאי.


האסטרטגיה העיצובית של אפל

אפל מתכוננת לשנות בצורה יסודית את האסטרטגיה העיצובית של מוצר הדגל שלה במהלך השנים הקרובות. התוכנית כוללת שלושה שלבים: השקת אייפון Air דק במיוחד השנה, מכשיר מתקפל בסתיו 2026, ודגם זכוכית מעוקלת ב-2027. המהלך מגיע בעת שמניית החברה ירדה כמעט 9% השנה, על רקע ספקות גוברים ביכולת החדשנות שלה תחת הנהגתו של טים קוק.


הדיבורים על פיתוח מכשיר מתקפל באפל נמשכים כבר שנים. החברה רכשה פטנטים על טכנולוגיה כזו כבר ב-2014, אך יותר מעשור אחר כך השוק נשלט על ידי סמסונג הדרום-קוריאנית וואווי הסינית. כעת מתרבות הראיות שאפל מתכוננת סוף סוף לכניסה: וול סטריט ג'ורנל דיווח כי מנהלי החברה דוחפים להשקה ב-2026.


האנליסט מינג-צ'י קואו, המתמחה במעקב אחר שרשרת האספקה של אפל, צופה הגעת אייפון מתקפל לקראת סוף 2026 במחיר שבין 2,000 ל-2,500 דולר. מחיר כזה מציב את המוצר כפרמיום אפילו בסטנדרטים של אפל, ומעלה שאלות לגבי היקף הפצתו בשוק הרחב. הסמארטפונים המתקפלים נותרו עד כה מוצר נישה עם נתח של 1.6% בלבד מהשוק הכולל. למרות זאת, הם עשויים למשוך במיוחד חלק מלקוחות אפל הנאמנים, בעיקר אלה הצופים תכנים רבים במכשיריהם. השטח הגדול יותר בעת פתיחת המכשיר יכול לשפר משמעותיות את חוויית הצפייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.