דומינוס
צילום: אתר החברה

למרות דוח רבעוני מורכב, דומינו'ס מזנקת בכ-3% בטרום

רשת הפיצות עקפה את התחזיות בצמיחת מכירות, הודות לקמפיינים אגרסיביים, מוצרים חדשים ושיתוף פעולה מוצלח עם DoorDash, למרות ירידה ברווח הנקי, יש שיפור במכירות סניפים זהים

רן קידר |

רשת הפיצות דומינו'ס Domino's Pizza -1.64%   פרסמה את הדוח של הרבעון השני ל-2025, ועולה ממנו תמונה מורכבת: מצד אחד, הרווח הנקי ירד אל מתחת לציפיות השוק; מצד שני, שורת המכירות וסעיף סניפים זהים (same store sales) הכו את התחזיות והדבר מעיד על שיפור בביצועי הסניפים הקיימים (ללא קשר לפתיחת סניפים חדשים) ולכן המניה גם מזנקת בטרום בכ-3%. 

מבחינת הנתונים עצמם, המכירות בחנויות זהות עלו ב־3.4% ברבעון השני, כעשירית האחוז מעל התחזיות. הרווחיות נשחקה בעקבות העלייה בעלויות חומרי הגלם והביטוח, ושיעור הרווח הגולמי של הסניפים שבבעלות ישירה של הרשת ירד ב-2 עשיריות אחוז ל־15.6%. הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.15 מיליארד דולר, עלייה של 4.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהתאם לציפיות. הרווח המדולל למניה ירד לכ-3.8 דולר לעומת 4 דולר אשתקד, ונותר 14 סנט מתחת לצפי האנליסטים.

חשוב להזכיר שוורן באפט סימן את דומינוס כבר לפני שנה, ובמהלך 2024 ותחילת 2025, ברקשייר האת'וויי ביצעה השקעה משמעותית בדומינו'ס פיצה, בהיקף שהגיע לכ-1.2 מיליארד דולר. הרכישה החלה ברבעון השלישי של 2024, אז נרכשו כ-1.28 מיליון מניות תמורת כ-550 מיליון דולר, והמשיכה ברבעונים הבאים עד להחזקה של כ-2.62 מיליון מניות, המהוות כ-7.7% ממניות החברה. אף שבאפט עצמו לא פרסם הצהרות פומביות בנוגע לעסקאות, ההשקעה תואמת את מדיניות ההשקעה המסורתית של ברקשייר: בחירה בעסקים מבוססי מותג עם תזרים מזומנים יציב ושיעורי צמיחה סולידיים, גם בתקופות של שחיקה זמנית ברווחיות.


הצמיחה במכירות נבעה בעיקר ממאמץ שיווקי אינטנסיבי וחדשנות במוצרים. דומינוס הרחיבה את שיתוף הפעולה שלה עם אפליקציות כמו DoorDash DoorDash 1.4%  , דרכן הלקוחות מבצעים את ההזמנה , למרות שהמשלוח עצמו עדיין מתבצע על ידי מערך הנהגים של דומינוס. המודל הזה מאפשר לרשת להרחיב את החשיפה בלי לוותר על שליטה בתהליך האספקה. 

במקביל, הרשת שמה דגש על ערך לצרכן: מבצעים חוזרים, הנחות קבועות ותפריט מתחדש, הכולל גם פיצות עם קרסט ממולא. כל אלה עוזרים לדומינו'ס להציע פתרון אטרקטיבי גם בזמן שהצרכנים מקטינים הוצאות בשל לחצים כלכליים ואינפלציה. מנכ"ל החברה, ראסל וינר, ציין כי דומינוס מחזיקה ב"יחסי עלות-תועלת מהטובים בענף", ומתגאה גם בתקציב פרסום נרחב, מערך לוגיסטי יעיל ותכנית נאמנות מורחבת, מה שנותן לה יתרון מבני מול המתחרים, במיוחד בארה"ב.


מכירות החברה בארה"ב צמחו ב־5% ובשווקים הבינלאומיים ב-6%, ואמנם אלו נתונים חיוביים, אך זוהי צמיחה נמוכה יותר מזו שנרשמה בשנה שעברה (6.8% בארה"ב, 7.7% בינ"ל). ועם זאת, למרות שמדובר בהאטה מסוימת בקצב הצמיחה, בהינתן המצב המקרו-כלכלי הגלובלי, המשקיעים רואים בזה תוצאה סבירה ואפילו חזקה. היכולת של דומינוס להחזיק בקצב צמיחה חיובי – גם אם איטי יותר – תוך שמירה על פעילות רווחית, נחשבת חיונית בתקופה שבה צרכנים מצמצמים הוצאות.

 הקפיצה במניה משקפת את האמון שהשוק נותן באסטרטגיה של החברה, למרות לחצי העלויות והרווחיות השחוקה. המסר של הרבעון השני ברור: כל עוד דומינוס מצליחה להמשיך להתרחב, להציע ערך לצרכן ולשפר את ביצועי הרשת, השוק מוכן לסלוח גם על רווח מעט נמוך מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

שווי השוק של דומינו'ס הוא כ-16 מיליארד דולר. מתחילת 2025 המניה עלתה ב-11% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-13.9%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.