גם אירופה פתחה באדום בשל רמיזותיו של גרינספאן
גם אירופה פתחה את יום המסחר השלישי בשבוע מוטרדת מרמיזתו של יו"ר הפדרל רזרב האמריקני, אלן גרינספאן (לצד העלאת הריבית הצפויה ב-0.25% ל-2.75%) אמש, כי העלאות הריבית ימשכו לאורך תקופה משמעותית, וזאת בכדי לבלום לחצים אינפלציוניים המופעלים על המערכת הכלכלית של ארה"ב.
בפרנפקורט, פתח הדאקס בירידה בת 0.67% לרמה של 4,291.92 נקודות. הפוטסי נסחר בלונדון בירידה של 0.625 לרמה של 4,906.8 נקודות. הקאק הפריזאי מצטרף אל השניים עם ירידה בת 0.7% לרמה של 4,018.94 נקודות.
מניות חברת בולגרי נופלות הבוקר ב-2.8%. יצרנית התכשיטים השלישית בגודלה בעולם דיווחה על נפילה של 3.9% ברווח יהרבעון הרביעי של 2004 ל-46.3 מיליון אירו (כ-61 מיליון דולר), בעקבות הוצאות חד פעמיות הקשורות, בין היתר, למענקים לעובדים. התחזיות בשוק דיברו אמנם על ירידה ברווחי בולגרי אך ירידה מתונה יותר עד ל-48 מיליון אירו.
עוד משוכות את תשומת הלב הבוקר - מניות חברות האנרגיה. מניות הגדולה באירופה, BP פתחו בנפילה של 1.6% ואלו של טוטאל צנחו בפאריז ב-1.3%. ברקע לירידות השערים, ניצבת רגיעה בזירת הנפט העולמית. מחיר חבית נפט גולמי בניו יורק השלים אמש שלושה ימי ירידות, נרגע משיא אליו הגיע בסוף השבוע וסובב סביב 55.55 דולר בשעות המסחר האלקטרוני שבבורסת הסחורות בניו יורק.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
