הרכבת הקלה
צילום: יחצ

דן ודניה סיבוס זכו במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

עם הפעלת הקו הכחול, רשת הרכבות הקלות הירושלמית, הכוללת גם את הקו האדום והקו הירוק תהווה פתרון תחבורתי מתקדם. מנכ"ל קבוצת דניה רונן גינזבורג אמר "מדובר בפרויקט תחבורתי לאומי מהמעלה הראשונה. פרויקט זה הינו חלק מהגשמת האסטרטגיה עליה הצהירה דניה כבר במועד הנפקתה"

עדן ספיר | (1)

פרויקט הקו הכחול בירושלים הינו הפרויקט המורכב ביותר שמבוצע בירושלים עד כה והוא יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership). במסגרת זו, חברת Jtrain ltd, חברה ייעודית שהוקמה לטובת הפרויקט והינה בבעלות משותפת של חברת דניה סיבוס -1.42% , חברת דן וחברת COMSA הספרדית, תקים, תתפעל, תתחזק ותממן את הפרויקט. החברה תפעיל את קווי הרכבת לתקופה של 7 שנים עם אופציה ל-18 שנים נוספות ותתחזק את הרשת למשך 25 שנה. עבודות תכנון הקו הכחול יחלו במהלך השנה הקרובה והפעלת הקו תבוצע בהדרגה החל משנת 2028 ועד להפעלה מלאה ב-2030.

 

פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר. הקו הכחול יכלול מקטע תת קרקעי באורך 2 קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו 3 תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו.  כמו כן יוקם מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל צי של 66 רכבות חדשות תוצרת PESA הפולנית.

 

בדומה לפרויקט ה-JNET ובמטרה לצמצם את ההפרעה לתושבי העיר ולבעלי העסקים בזמן עבודות הזכיין, המדינה ועיריית ירושלים כבר החלו בביצוע עבודות הכנה מקיפות לקראת הנחת המסילות, באמצעות חברת מוריה.

הרכבת הקלה בירושלים. צילום: ביגיהרכבת הקלה בירושלים. צילום: ביגי 

הניסיון המצטבר בהצלחת הקו האדום בירושלים, הפועל בהצלחה כבר למעלה מעשור, מוכיח כי הקו הכחול יקדם ביתר שאת צמצום של שימוש ברכבים פרטיים, ייצר העדפה לתחבורה ציבורית, וכמובן יוביל לשיפור מהותי של איכות הסביבה ושדרוג המרחב העירוני.

 

עם הפעלת הקו הכחול, רשת הרכבות הקלות הירושלמית, הכוללת גם את הקו האדום והקו הירוק (J-NET) תהווה פתרון תחבורתי מתקדם, ובכך היא תוביל שדרוג ושיפור מהותי במטרופולין ירושלים, ותאפשר לתושבי העיר ולמבקרים המגיעים בשעריה ליהנות ממערכת תחבורתית חכמה ומקושרת, המצטיינת בנגישות, זמינות, נוחות ואמינות.

 

הפרויקט הובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד-דקר.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "מדובר באבן דרך משמעותית נוספת, בהקמת רשת הרכבות הקלות שתחבר את מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, בקלות ובנוחות. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד האוצר לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת גילה, דרך תלפיות, המושבה הגרמנית ועד שכונת רמות. המהפך התחבורתי בירושלים, בעיצומו, הן בדרכים המובילות אליה והן בתוך העיר. רשת קווי הרכבת הקלה המוקמים בימים אלה בירושלים, תהפוך את מערך התחבורה בעיר למהיר, הנוח והמתקדם ביותר בישראל".

שרת התחבורה מירי רגב: "הדרך שבה אנו מקדמים במרץ את הארכת הקו האדום, הקו הירוק וכעת את הקו הכחול, מלמדת על העשייה ועל המחויבות שלנו במשרד התחבורה להובלת רשת הרכבות הקלות בירושלים ואת החשיבות שאנו מעניקים ליצירת מציאות תחבורתית פורצת דרך בבירת ישראל. העניין שעורר המכרז בקרב החברות המובילות בעולם בתחום הרכבות הקלות מוכיח שוב את האמון שהתעשייה רוחשת לישראל בכלל ולפרויקט זה בפרט. יחד עם הצוותים במשרד התחבורה נמשיך להוביל את הפרויקט הלאומי הזה ולהפוך את ירושלים למובילה בתחום התחבורה הציבורית".

מנכ"ל קבוצת דניה רונן גינזבורג: "אנו שמחים מאוד על בחירתה של הוועדה בדניה ובדן, יחד עם שותפינו הנוספים, כזוכה במכרז הזכייני של הקו הכחול. מדובר בפרויקט תחבורתי לאומי מהמעלה הראשונה ודניה גאה לקחת חלק בהקמתם של מגה-פרויקטים אלה. פרויקט זה הינו חלק מהגשמת האסטרטגיה עליה הצהירה דניה כבר במועד הנפקתה, להרחיב את פעילותה גם לפרוייקטי PPP בשיתוף המדינה, ומצטרף לשורה של פרויקטים מסוג זה בהם החברה לוקחת חלק, כגון פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן ופרויקט 431. בכוונתה של דניה להמשיך בקו זה, ולהביא לידי ביטוי את יכולותיה הגבוהות בתכנון, הקמה וניהול של מגה-פרויקטים, תוך שהיא נשענת על איתנותה הפיננסית הגבוהה. אנו בטוחים שיחד עם שותפינו בדן, נצלח את הפרויקט על הצד הטוב ביותר לרווחת הציבור כולו".

אופיר קרני, מנכ"ל דן: ״אני גאה שחברת דן הפכה בשנים האחרונות מחברת התחבורה הציבורית המובילה במטרופולין תל אביב, שמובילה כיום גם את מהפכת חשמול התחבורה הציבורית במטרופולין, לחברת התשתיות והתחבורה המובילה בישראל, לאחר זכייתה במכרזים להפעלת הפרויקטים המרכזיים והמורכבים בתחום: הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א, הקמת והפעלת הנתיבים המהירים, וכעת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים".

אופיר קרני. מנכ

אופיר קרני. מנכ"ל דן. צילום: יהונתן בלום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שירי 21/09/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
    זה מובן מאליו-לא יישארו בכלל כבישים בירושלים...
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.