רכבת ביבי
צילום: צילום קובי גדעון לעמ

ראש הממשלה נתניהו השיק את הקו הראשון של הרכבת הקלה

אל מול המפגינים השיק נתניהו את הקו הראשון של הרכבת הקלה, ה'דנקל', המחבר את בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה תושבי גוש דן יוכלו לעלות על הרכבת כבר מחר
נחמן שפירא | (6)

ראש הממשלה נתניהו השיק את הקו הראשון של הרכבת הקלה, ה'דנקל', המחבר את בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. תושבי גוש דן יוכלו לעלות על הרכבת כבר מחר, יום ו', בשעה 5:40 בבוקר, שבה תצא הנסיעה המסחרית הראשונה של הרכבת מפתח תקווה.

נתניהו אמר "אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו - כולם ישתמשו ברכבת הזאת. זהו יום חג לישראל. אנחנו מגשימים היום את חזון התחבורה של ישראל - הבטחנו ואנחנו מקיימים. הבטחנו לחבר בין הערים ובתוך הערים ובין המדינות - ואנחנו עושים את כל שלושת הדברים".

ביבי צילום דוברוות משרד התחברוה

נתניהו ורעייתו. צילום קובי גדעון לע"מ.

אירוע השקת הקו האדום של הרכבת הקלה, הדנקל, התקיים במרכז התפעול של הרכבת בקריית אריה, מאות מפגינים ציפו לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו. באירוע השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ, סגן שרת התחבורה אורי מקלב, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק, מנכ"ל נת"ע חיים גליק, מנכ"ל תבל מטרו עמירם אוחיון, ראשי הרשויות בתוואי הקו ובכירים נוספים.

 

ראש הממשלה ורעייתו, יחד עם השרים ומוזמנים נוספים, הגיעו לטקס ההשקה בנסיעה ברכבת החדשה. במהלך הנסיעה, הוצגה בפני המוזמנים מוכנות הרכבת להפעלה מסחרית מלאה, לצד המאמצים שהושקעו לקראת פתיחתה.

נתניהו ורעייתו. צילום דוברות משרד התחבורה

 הטקס . צילום קובי גדעון לע"מ.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "זהו יום היסטורי, וכמה סמלי שהיום אנו חונכים קו שמהותו הוא "חיבור". דווקא בימים של פילוג והקצנה, הקו החדש מלמד אותנו לחבר ולגשר על השונה - בין תושבי בני-ברק לתל אביבים, בין השכונות הוותיקות של בת ים למגדלי העסקים החדשים ברמת גן, בין ותיקי גבעתיים לגרעינים הצעירים בפתח תקווה. קו אדום עם כל הגוונים שיתרום לאיכות החיים של מיליוני אזרחים".

קיראו עוד ב"בארץ"

   

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן אמר  "זהו יום חג לכל תושבי מטרופולין גוש דן ולכל אזרחי ישראל, ובעזרת השם נחגוג עוד רבים כאלה עם חנוכתם של הקווים הבאים ברשת הסעת ההמונים שתכסה את כל גוש דן מצפון לדרום וממזרח למערב. אנו נכנסים לתקופת הרצה של הרכבת. בחודשים הקרובים נגביר את התדירות ואת המהירות והדנקל יהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו. אני מזמין את כל מי שמתגורר, עובד או לומד במטרופולין לבדוק כיצד הרכבת הקלה תסייע לו להגיע למחוז חפצו, אני בטוח כי רבים מכם ימצאו את השילוב האופטימלי שיחסוך לכם עמידה בפקקים וחיפוש חניה, ויביא אתכם ליעדכם במהירות ובנוחות".

נתניהו ורעייתו. צילום דוברות משרד התחבורה

 ברכבת. צילום קובי גדעון לע"מ.

הקמת הקו האדום ארכה שמונה שנים, מאז הריסת גשר מעריב בשנת 2015. פתיחת הקו האדום היא השלב הראשון של רשת הסעת המונים שתכסה את כל חלקי גוש דן, אשר תכלול את הקו הירוק והקו הסגול שהעבודות ההקמה שלהם מצויות בעיצומן, את רשת קווי המטרו ורשת קווי אוטובוס מהירים BRT.

 

הקו האדום עובר בערים בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. אורך הקו 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ מתחת לפני הקרקע. בקו 34 תחנות, מהן 10 תת-קרקעיות ו-24 במפלס הרחוב. המרחק בין התחנות העיליות הוא כ-500 מטר, ובין התחנות התת קרקעיות - כקילומטר. הקו האדום צפוי להסיע כ-80 מיליון נוסעים בשנה. פתיחת הקו האדום נדחתה מאוקטובר 2021 לנובמבר 2022, ולאחר מכן ליום העצמאות האחרון, ולבסוף נדחתה להיום.

עלות הקמתו של הקו האדום מוערכת בכ־18.7 מיליארד שקל. התקציב עם תחילת העבודות של נת"ע ב-2015 עמד על 14.6 מיליארד שקל.

 

הקו האדום מנוהל ומתופעל על ידי חברת תבל מטרו, המעסיקה כ-350 עובדים ובהם נהגים, אנשי תפעול ואחזקה ועובדי מרכז הבקרה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמיאל 17/08/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    תבורכו על כך ושלפיד וחבורתו ימותו מקינאה
  • 2.
    שיהיה בהצלחה לעם ישראל ולנוסעים (ל"ת)
    אלקין 17/08/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יגאל 17/08/2023 16:51
    הגב לתגובה זו
    אבל עשו מיזה פוליטיקה במיטב הריקבון נתניהו/רקב, לא תמריא.מהדורה נוספת של התחנה המרכזית החדשה.באיחור של 50 שנה...
  • גיל 17/08/2023 19:00
    הגב לתגובה זו
    תתביישו, עשיתם מהארוע מרמרה 2 אתה פשוט אנשים שלא מסוגלים לפרגן אפילו למשהו קטן וטוב שקורה במדינה. בושה!
  • בזכות. נתניהו וכץ יש לך רכבת קלה אבל אתה אדיוט (ל"ת)
    משה ראשל"צ 17/08/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
  • דני 17/08/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
    חמוצים להחמיץ בהנאה מרובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.