"המבצע הצבאי לא ישפיע על כלכלת ישראל"
מבצע שומר החומות נכנס לחיינו כמעט ללא הודעה מוקדמת, והנזקים שהמדינה ספגה במסגרתו כנראה ילוו אותנו שנים קדימה. מלבד הפגיעות הפיזיות והנפשיות באזרחים, גם כלכלת ישראל עלולה להיפגע, למרות שאמיר איל, הבעלים, יו"ר ואסטרטג ראשי של אינפיניטי לא חושב כך "ביום שהתחילה המלחמה היה אמור להתרחש תרגיל צבאי גדול, אז במקום לתרגל אותו על יבש מתרגלים אותו על רטוב. למרות שתקציב הביטחון נמצא בשיא, משקלו מהתוצר הולך וקטן ככל שהשנים עוברות, ישראל הגיעה בסוף 2019 לכ-400 מיליארד דולר תוצר לאומי גולמי, יותר מצרפת ויותר מבריטניה. כלומר, ככל שהעוגה של היקף הכלכלה גדולה יותר, גם אם תקציב הביטחון גדל, משקלו באחוזים הוא לא כמו שהיה בעבר, להיפך הוא הולך וקטן".
אך במבט לאחור ניתן לראות שכלכלת ישראל נפגעה משמעותית במבצעים הצבאיים, כאשר המדינה הוציאה הון תועפות לממנם. במבצע "עופרת יצוקה" (דצמבר 2008 - ינואר 2009) הוציאה המדינה כ-3.3 מיליארד שקל, על מבצע "צוק איתן" (יולי 2014 - אוגוסט 2014) המדינה הוציאה כ-6.2 מיליארד שקל. במלחמת לבנון השנייה הוצאות המלחמה נאמדו ב-9.4 מיליארד שקל, ובסופו של דבר הממשלה אישרה למשרד הביטחון שיפוי בסך של כ-8.2 מיליארד שקל בלבד.
השיטה התקציבית הקיימת היא שרק לאחר התרחשות מלחמות או מבצעים צבאיים מתחילה ההתחשבנות בין משרד האוצר, לבין משרד הביטחון, שבסופה משרד הביטחון מקבל שיפוי מהממשלה. בהרבה מהמבצעים הצבאיים התרחשה מחלוקת בין האוצר למשרד הביטחון, כאשר משרד האוצר טען שיש לממן חלק גדול יותר מהוצאות המלחמה/ המבצע באמצעות הסטת כספים מתוך מסגרת תקציב הביטחון.
האם אתה חושב שהמצב הביטחוני יגרום נזק לכלכלת ישראל?
"הבורסה לא מתרגשת מזה יותר מידי, ראינו את זה בימים האחרונים - אין פה איום מהותי על ישראל, צריך לזכור שאין פה פגיעה בתיירות, כי ממילא הכול סגור בגלל הקורונה. לפי איך שאני רואה את זה המבצע הזה לא ישפיע על כלכלת ישראל. היקף הכלכלה שלנו הולך וגדל, הוא נמצא על תוואי שיש בו עמודי תווך יוצאי דופן, הראשון הוא כמובן הטכנולוגיה שבקורונה קיבל תשומת לב עולמית, הדבר השני זה הגז הטבעי, והדבר השלישי זה הסכמי אברהם".
- "אחרי המלחמה מדינת ישראל תחווה את תור הזהב שלה; הבנקים הם אופציה על הכלכלה"
- "העלאת הריבית - צעד כלכלי שגוי לחלוטין"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך המבצע הזה יגמר לדעתך?
"לדעתי זה יגמר בכך שהמכה על החמאס תהיה קשה, הסיפור יסתיים בכך שהמבצע הבא יהיה אפילו עוד יותר זמן כי הסכסוך יעמיק - הם רוצים את המקום שלנו וזה לא יקרה. אני מקווה שהמערכה הזו תיקח כמה ימים, זה תלוי בכמה נזקים נגרום להם. גם צריך לזכור שאנחנו לא נלחמים באויב שקול לנו, ולכן אין סיכוי אסטרטגית להיפגע, כי זה לא כוחות. הם עושים טעות איומה ונוראה, אבל הם לא רציונליים - הם מבינים שפה אחת והם משתמשים בה".
איך תראה כלכלת ישראל אחרי המבצע?
- 4.אבו ג'ילדה 13/05/2021 19:44הגב לתגובה זונכון שלישראלים זיכרון קצר, וסחורה זולה תחזיר אותם מהר לכפרים הערבים...אבל הפחד של היחיד מלינץ' יישאר חזק בזיכרון אצל רבים
- 3.משך התקיפה כמתחייב ישפיע גם ישפיע על הכלכלה. (ל"ת)המשך התקיפה ישפיעה 13/05/2021 19:08הגב לתגובה זו
- 2.משך התקיפה כמתחייב ישפיע גם ישפיע על הכלכלה. (ל"ת)המשך התקיפה ישפיעה 13/05/2021 19:08הגב לתגובה זו
- 1.יוני 13/05/2021 17:07הגב לתגובה זוכשהכסף בראש מפחדים להיות נחושים בשדה הקרב

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.