יזהר שי
צילום: רועי בר

בינואר - שר המדע והטכנולוגיה; באפריל - שותף בקרן הון סיכון

יזהר שי קפץ מההייטק לפוליטיקה וחזר במהרה להייטק - האם שר יכול תוך 3 חודשים לחזור לעסקים?
נושאים בכתבה יזהר שי

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי, מצטרף כשותף השקעות בקרן ההון סיכון דיסרפטיב AI. שי כבר היה בעולמות הטכנולוגיה ועשה שם חיל, אך לפני שנתיים בחר בפוליטקה וחבר לכחול לבן ואף התמנה לשר המדע והטכנולוגיה. בינואר הוא אמר עד כאן והתפטר מתפקידו כשר וכעת - באפריל הוא כבר שותף בקרן הון סיכון. האם זה תקין? לא בטוח. זה נראה מוקדם מדי, מר שי. אפילו בשביל הנראות היה מקום לחכות עוד כמה חודשים טובים. לא מאמינים שסידרת לחברים שלך בקרנות ההון סיכון הטבות והנאות, ועדיין -  התפקיד הציבורי מחייב התנהלות ויושרה שלא רק נעשית אלא גם נראית.  

קרן ההון סיכון דיסרפטיב DISRUPTIVE AI, שהוקמה על ידי טל ברנח, מודיעה על הצטרפותו של יזם ההיי-טק, חבר הכנסת ושר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי, כשותף השקעות בקרן ההון-סיכון. שי מצטרף לשותפים בקרן הכוללים את יוראי פיינמסר , אילית גלר , גדי תירוש וטל ברנח.

במסגרת הצטרפותו לקרן יסייע שי באיתור צוותי יזמים וחברות מבטיחות בתחומי הבינה המלאכותית, בהשקעות בחברות האלו ובתרומה לצמיחתן ולהפיכתן לחברות מובילות בתחומן.

יזהר שי הוא יזם היי-טק סדרתי ומשקיע הון סיכון, בעל ניסיון של למעלה מ-25 שנים בתחום בישראל ובחו"ל, כיזם, כמנכ"ל, כמשקיע, כדירקטור וכמנטור ליזמים. שי היה היזם והמנכ"ל של חברת Business Layers, ומנכ"ל חברת V-Secure, שתי חברות שאותן הוביל לאקזיט. הוא השקיע ושימש כדירקטור בחברות רבות וביניהן Prime Sense (נמכרה לאפל) ,וכן חברת N-Trig (נמכרה למיקרוסופט) ועוד.

שי היה שותף בקרן ההון סיכון הבינלאומית Canaan Partners ובמסגרתה היה יזם-שותף להקמתה של Canaan Partners Israel. שי הקים את קהילת היזמים המקוונת הגדולה בישראל, "אצטדיון הסטארט-אפ", המחברת כ 45 אלף יזמות ויזמים, והוא גם מייסד תכנית הרדיו והפודקאסט המצליח "הייטק בפקקים". 

טל ברנח מייסד הקרן: "אנחנו גאים על הצטרפותו של יזהר שי לקרן Disruptive. עם נסיון רב שנים בתחום ההשקעות הטכנולוגיות וההיי-טק, יזהר יוביל יחד איתנו את הקרן לעבר השקעות משמעותיות ורבות בחברות בשלבים שונים בשנים הקרובות".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    איכשהו ליורופאום האלה אף פעם אין מה לאכול (ל"ת)
    אייל 03/05/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מהמקפצה 03/05/2021 15:16
    הגב לתגובה זו
    לפנים
  • 7.
    יהודה אלידע 03/05/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שהפוליטיקה החדשה מריחה טוב יותר מהגירסה הישנה? הדלת בין עסקים וממשל תמיד הייתה מסתובבת, ומי שנכנס ממשיך לצאת גם עם הוא נשאר במקומו. זה לא אומר שהשר הספציפי הזה לא פועל בטוהר ידים וכוונות טובות בכל נפתלות חייו, רק תזכורת שתמיד אפשר למצוא מראית עיין של דופי בכל מה שיעשה אדם בשירות הציבור.
  • 6.
    משקיע מדוכא 03/05/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
    אז מותר לו.. זכותו.. לעשות כרצונו בנכסי המדינה, הרי השמאל הקים את המדינה, היא שלו ובבעלותו
  • 5.
    ארז 03/05/2021 12:26
    הגב לתגובה זו
    זו העובדה שלו כבר שנים רבות, אתם מעדיפים שיחתום בלשכה?
  • 4.
    המדינה הזאת משהו מיוחד (ל"ת)
    אבי 03/05/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורי 03/05/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל הפסידה , אדם ראוי חכם רהוט , הרים את האיי קיו של הכנסת , חבל מאוד שעזב , מאחל לו הצלחה
  • 2.
    ליאב 03/05/2021 10:49
    הגב לתגובה זו
    יזהר היה בתחום קרנסות הון סיכון הרבה לפני הפוליטיקיה בזכותו יש לא מעט סטארטאפים שקמו בישראל
  • 1.
    זה שחיתות לא סיקור אוהד שכולם מקבלים (ל"ת)
    רוני 03/05/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".