לא מתקיימים יחסי עובד מעביד כאשר מטרת ההתקשרות הנה הכשרה לימודית מעשית

סע 1738-07-11 רולא גרייב נ' מכבי שרותי בריאות, בבית דין אזורי לעבודה חיפה, ניתן ב 14/04/2013, תקציר פסק הדין מאת עו"ד אילנית מילוא

העובדות

----------

רולא גרייב (להלן: "התובעת") למדה בביה"ס הארצי להנדסאים שבטכניון את מקצוע הטכנולוג הרפואי וביצעה במכבי שירותי בריאות (להלן: "מכבי") הכשרה מעשית לאורך תקופה של 10 חודשים.

ההכשרה המעשית שביצעו הסטודנטים במכבי הוסדרה באמצעות שני הסכמים: האחד "הסכם לביצוע הכשרה קלינית" אשר הסדיר את היחסים בין מכבי לביה"ס. והשני "הסכם מיוחד להכשרת משתלם" אשר הסדיר את היחסים בין הסטודנט למכבי. בשני ההסכמים הובהר, כי אין בביצוע ההכשרה המעשית ע"י הסטודנטים כדי ליצור יחסי עובד מעביד בין הסטודנטים למכבי.

התובעת עתרה למתן פסק דין הקובע, כי בתקופת ההכשרה התקיימו יחסי עובד מעביד ולכן זכאית לשכר עבודה ולזכויות נוספות.

לטענת מכבי, ההכשרה המעשית שקיבלה התובעת אצלה הייתה חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מתכנית לימודיה כאשר מטרתה העיקרית הייתה הקניית ידע ומיומנות מקצועית.

פסק הדין

-----------

בית הדין סבר, כי מטרת ההתקשרות לא הייתה יצירת יחסי עובד מעביד לשם ביצוע עבודה אלא הכשרה לימודית מעשית כחלק מתכנית הלימודים.

בית הספר הוא ששלח והפנה את התובעת למכבי עפ"י התחומים בהם ביקשה להשתלם, ומסר בידי התובעת את ההסכם להכשרת המשתלם.

התובעת החלה בהכשרה במכבי בעקבות הפניית בית הספר מבלי שנערך לה במכבי ראיון קבלה לעבודה אלא שיחת תיאום ציפיות בלבד בסמוך לתחילת ההכשרה.

דובר בהכשרה מעשית, שהינה חלק מתוכנית הלימודים ותנאי להשלמתה ולקבלת ההסמכה כמו גם חובת התובעת להגיש פרויקט גמר.

התובעת לא הוכיחה, כי נכחה באופן סדיר וקבוע. התובעת לא הציגה בפני ביה"ד רישום כלשהו שערכה לגבי שעות ההכשרה ולא הביאה עדים מטעמה להוכחת שעות עבודתה.

הוכח בפני ביה"ד, כי מצד מכבי לא היה פיקוח ורישום מדויק של שעות הגעתה של התובעת.

בנוסף, בניגוד לעובדים מן המניין של מכבי, למכבי לא היה פיקוח צמוד על שעות עבודתה של התובעת ולא היה לה כרטיס נוכחות.

ביה"ד שוכנע, כי התובעת לא עבדה באופן עצמאי אלא עבדה תמיד במקביל לעובדים אחרים ותחת פיקוחם. התובעת אף אישרה בעדותה, כי לא הייתה עצמאית לגמרי בבדיקות אלה, מאחר שהייתה עליה השגחה וכי לא עבדה ללא המצאות משגיח ממונה בעבודה.

ביה"ד קבע, כי התובעת ביצעה הכשרה מעשית לפי הפניית ביה"ס ולא נבחרה לביצוע עבודה ע"י מכבי, על שעות הכשרתה לא היה פיקוח או רישום כנהוג לעובדי מכבי ולמכבי לא היה עניין של ממש בהגעתה או באי הגעתה שכן היא התלוותה לעובדים אחרים בעבודתם. התובעת לא היוותה חלק ממערך כוח האדם במכבי ולא "חסכה" למכבי העסקה של עובדים.

ביה"ד אף העיר, כי טענת התובעת שפוטרה "ללא סיבה מוצדקת" וללא הודעה מוקדמת אינה מובנת שהרי התובעת ידעה מלכתחילה את ארכה של תקופת ההכשרה ומועד סיומה.

לאור האמור לעיל, התביעה נדחתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".