מסקנות ועדת טרכטנברג - תזכיר חוק לשינוי חברתי כלכלי (תיקוני חקיקה) (מיסים) התשע"ב-2011
בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה, פורסם תזכיר "החוק לשינוי חברתי
בגליון "פקס-טקס" קודם מיום 27.10.2011 פרסמנו את המלצות ועדת טרכטנברג בכל הקשור למסים.
בעקבות החלטת הממשלה מיום 30.10.2011 לאמץ את מסקנות הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, פורסם היום תזכיר "החוק לשינוי חברתי כלכלי (תיקוני חקיקה) (מיסים), התשע"ב-2011", המעגן את המלצות הוועדה.
אנו מביאים לפניכם לקט מסעיפי הפקודה המוצעים לתיקון וחוקי מסים אחרים:
שם החוק המוצע
תזכיר חוק לשינוי חברתי כלכלי (תיקוני חקיקה) (מיסים), התשע ב-2011
תיקון פקודת מס הכנסה
הגדלת שיעורי מס על הכנסות ושיעורי מס חברות
מוצע להגדיל את שיעורי המס כלהלן: להגדיל את שיעור מס ההכנסה על בעלי הכנסה גבוהה החל מ- 40,231 ש ח לחודש (בערכי שנת המס 2011) וזאת כך ששיעור המס על מדרגת המס העליונה יוגדל משיעור של 44% לשיעור של 48% על הכנסה מסכום זה ואילך. כמו כן מוצע להגדיל את שיעור מס החברות ל-25%, חלף השיעור החל בשנת המס 2011 של 24% (ושיעור של 23% שהיה צפוי לפי המתווה שבחוק ההתייעלות לגבי שנת המס 2012).
היטל בגין הכנסות גבוהות
מוצע להטיל מס נוסף על הכנסות גבוהות. מדובר במס שיוטל על הכנסתו החייבת של אדם העולה על מיליון ש ח לשנת מס (הכנסה חודשית של כ-83 אלף ש ח), מכל מקור שהוא (משכורת, עסק, משלח יד, ריבית, דיבידנד, רווח הון וכו'). על הכנסה חייבת כאמור מעל מיליון שקלים חדשים יוטל מס אחיד בשיעור של 2%, בין אם מדובר במקור הכנסה אחד ובין אם במספר מקורות הכנסה מכל מקור שהוא.
נקודות זיכוי לאב לילד עד גיל שלוש
לאור נתוני ההכנסות החייבות במס, נמצא כי ניצול מיטבי של ההקלה יהיה כנגד הכנסתו של האב, שכן מרביתם המכריע של הגברים בעלי ההכנסה מגיעים לחבות מס בעוד רק מיעוט מהנשים מגיעות לחבות מס ונהנות כבר היום מנקודות זיכוי בגין ילדים. לפיכך יוענקו 2 נקודות זיכוי מעת לידת הילד ועד הגיעו לגיל שלוש בחישוב המס על הכנסתו של האב מיגיעה אישית .
שיעורי מס על ריבית דיבידנד רווח הון ושבח ריאלי
החל משנת המס 2012 יועלה שיעור המס על ריבית, דיבידנד, רווח הון ושבח ריאלי מ- 20% ל25% ולגבי בעל מניות מהותי יעלה שיעור המס כאמור מ25% ל30%. בהתאם יחול שיעור מס של 30% על שבח ריאלי בידי בעל מניות מהותי באיגוד מקרקעין.
תיקון חוק ביטוח לאומי
הכנסה מרבית בביטוח לאומי
מוצע לקבוע כי ההכנסה המרבית לענין תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות תעמוד על חמש פעמים השכר הממוצע במשק, החל מיום 1 בינואר 2012.
תיקון חוק מיסוי מקרקעין
העלאת שיעור המקדמות
סעיף 15 לחוק מיסוי מקרקעין עוסק במקדמות על חשבון המס במכירת זכות במקרקעין. לאור העלאת שיעור המס המוצע בגין השבח, מוצע להעלות במקביל גם את שיעור המקדמות שנקבע, מ- 15% ל 18.5% מהתמורה במכירת זכות במקרקעין שיום הרכישה שלה הוא לפני יום התחילה, ומ-7.5% ל-9.5% מהתמורה במכירת זכות במקרקעין שיום הרכישה שלה הוא מיום התחילה ואילך.
העלאת שיעורי מס שבח
בתיקון המוצע לפרק חמישי לחוק מיסוי מקרקעין, מוצע להעלות את שיעור המס על השבח ולקבוע, ככלל, שיעור מס של 25% על שבח בידי יחיד שאינו מוכר נייר ערך של חברה שהוא בעל מניות מהותי בה ושיעור מס של 30% ליחיד המוכר נייר ערך של חברה שהוא בעל מניות מהותי בה. המס על השבח בידי חברה יהיה בשיעור מס החברות, שנקבע ל- 25%. לגבי נכסים שנרכשו לפני תחילת התיקון המוצע, ייערך חישוב ליניארי לצורך קביעת שיעור המס אשר יחול על השבח , ואשר יביא בחשבון תקופות החזקה בנכס שבהן חל שיעור מס שונה. סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין מגדיר מונחים שונים לענין פרק חמישי, העוסק בסכום המס. הואיל ובתיקון זה מוצעת תקופת חישוב נוספת לגבי נכסים שנרכשו טרם תחילתו, מוצע לבטל חלק מההגדרות הקיימות ולהוסיף הגדרות חדשות אשר יביאו בחשבון את שלוש תקופות החישוב של השבח.
ככלל, תחולת התיקונים המוצעים לעיל ביום 1.1.2012 ואילך.
הערת מערכת: הבאנו לקט מצומצם מתוך עיקרי השינויים והתיקונים המוצעים בחוקי המס השונים. תזכיר הצעת החוק המלא מתפרסם באתר "כל-מס" ובירחון "ידע למידע" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ.

טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".
בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.
בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.
בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.
- כל השמות בפרשת "יד לוחצת יד"
- אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.
