דעה

'זאפ' - הפרסומת תעשה את זה?

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לקמפיין של אתר השוואות המחירים. "הפרסומת מציגה את זאפ כמכשיר שלא רק צריכים אלא אוהבים"
עטרה בילר |

זה היה יכול להיות משעמם וצפוי. אתר להשוואת מחירים של מוצרים, לכשעצמו, אינו קטגוריה מרגשת. המניע השכיח, בסופו של יום, הוא להיכנס לזאפ כדי למצוא את המחיר הזול ביותר ולהשיג את העסקה הטובה ביותר. תקנו אותי אם אני טועה. אני טועה.

אמנם זהו הבסיס הרציונאלי לקיומו של אתר כזה, אבל חווית ההשוואה עצמה היא חלק בלתי נפרד במסע הקניות, אם לא החשוב ביותר. במידה מסוימת, חווית ההשוואה היא כמו כל חווית קנייה. אם באיקאה אני מרגיש כמו בבית, אם בסופר פארם אני חווה 'קפיצה קטנה לחול', אז בזאפ אני חווה חווית השוואה אולטימטיבית.

לא זאפ היא זו שהמציאה את החשק להשוות. לכולנו קיים אינסטינקט להשוות בין דברים, לא רק ברי השוואה כמותית. נהפוך הוא. ההשוואה האיכותית היא זו שלעיתים הופכת אובססיבית וממכרת. מאז שאנחנו זוכרים את עצמינו תמיד נשאל מי יותר יפה, מי יותר סקסי, אל פא'צינו או דה נירו, עיר או כפר...

הפרסומת:

* לקמפיין האינטרנט - לחץ כאן

תמיד נרצה למצוא את ההבדלים בין דברים שנראים זהים. גורי חתלתולים, נעלים בנות אותו מספר, כי אולי זוג אחד נוח יותר, תאומים זהים. הטבע קורא לנו למצוא את השונה, ולנקוט עמדה.

אותו אינסטינקט לעשות סדר בין דברים לבין עצמם, הופך רלוונטי במיוחד כשמדובר בהחלטת קניה. ברור שהמון משתנים משחקים תפקיד. רזולוציה וגודל מסך כשמדובר בטלוויזיה, מותג ומפרט כשמדובר במחשב.

עד שאתר השוואות כמו זאפ נכנס לחיינו כיתתנו רגליים מחנות לחנות, שאלנו את החברים והרמנו טלפונים. ונכון, טכנית זאפ הוא רק אינדקס שמארגן את המציאות על פי מספר חיתוכים ומגיש לנו חוות דעת ממספר מקורות - מומחים וגולשים. וכמו שנאמר בפתיחה, הקמפיין היה עלול להחטיא בקלות את העיקר, ולתאר את זאפ אך ורק על סמך תועלתו הטכנית...

אלא שבקמפיין זאפ מבקשת ילדה קרת מזג ואנאליטית, מהציבור הרחב, לעזור לה לבחור בין אבא לאימא. האקט הקיצוני מסמל את כל מה שזאפ מעניק לנו, גם רציונאלית וגם רגשית. תשוקת ההשוואה המקננת בכולנו הופכת להיות נושא הפרסומת, כאשר התועלת הטכנית, למעשה, ברורה מאליה.

לבחור בין אימא לאבא זה אחד מהטאבואים החמורים של האנושות. הסמן הימני של אובססיית ההשוואה הוא ההשוואה האסורה. הקמפיין חזק כי הוא הולך ישר לשם. לקצה. ולמרות שזאפ מודה ומתוודה שמדובר אך ורק בפרובוקציה קיצונית - מצליחה הפרסומת להגיש את עיקר עיקרי זאפ כמכשיר שלא רק צריכים, אלא אוהבים ומתענגים עליו.

ה-reference המתבקש הוא כמובן מנוע חיפוש בשם גוגל שנכנס לעולם שהיו בו שפע מנועי חיפוש - כולם ממוצבים כלא יותר מ... מנועים. גוגל הבין מיד שמדובר בהזדמנות אסטרטגית ומיצב את עצמו כמושיע מכאוס האינטרנט. מאז הכול היסטוריה. גוגל הפך להיות האשנב דרכו אנו נכנסים למציאות ומעכלים אותה. ניתורי אמת מראים שאנשים מייחסים לגוגל תוכנות אלוהיות וכל יכולות - הרבה מעבר לעובדה שהוא רק אפליקציה שממיינת מידע..

אם זאפ תמשיך להעמיק את פולקלור ההשוואות בלי לפחד מנטישה רגעית של העולם הרציונאלי / טכני/ כדאי שמצוי בליבת המוצר, אזי לא רחוק היום שהיא תהפוך ל-lovemark, ולפועל (to Zap) גם בהקשרים שהם מחוץ לעולמה המיידי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: