שלי יחימוביץ': "שכר מנכ"ל כיל בסך 20 מיליון שקלים - מופקר; שר המשפטים אשם"

ח"כ שלי יחמוביץ' מבקרת את שכר הבכירים בכיל. "כיל משלמת תמלוגים מגוחכים; הדבר בא על חשבון הציבור"
לירוי פרי | (61)

לפני כיומיים פרסמה חברת כיל את תוצאותיה לרבעון החולף ולשנת 2010 כולה. בתוך כך, עלות שכרו של המנכ"ל עקיבא מוזס חצה את רף ה-20 מיליון שקלים ב-2010. ח"כ שלי יחמוביץ' מצאה לנכון להטיח ביקורת במספרים, בשכר הבכירים בכלל ובדרך ההתנהלות של כיל.

"שכרו של עקיבא מוזס מופקר. זהו שכר מקומם במיוחד נוכח העובדה שערב אישור חוק ההסדרים האחרון הפעילה כי"ל מכבש אדיר של לחצים ואיומים על ועדת הכספים על מנת לקבל הנחות מופלגות במס החברות הנמוך ממילא, בטענה כי שיעור מס רגיל יפגע בחברה ובעובדיה", כך אמרה אתמול יחמוביץ'.

"כעת מוארים הלחצים האלה באור מחוצף ושקרי, שהרי חברה החוששת לחוסנה אינה יכולה לחלק שכר של יותר מ-20 מליון שקלים בשנה למנכ"ל שלה."

יחימוביץ' התרעמה גם על היקף התמלוגים, הנמוך להערכתה, שמשלמת כיל למדינה. "כי"ל עושה את הונה ממחצבים ואוצרות טבע השייכים למדינה, אך משלמת עליהם תמלוגים מגוחכים ביותר. מחיריהם הגבוהים של האשלג והפוספט אינם תוצאה של כישרון של מנהל כזה או אחר. נראה כי פירות המשאבים האלה נעצרים אצל קבוצה קטנה של בעלי השליטה ושל חמשת בכיריה".

עוד לדבריה, "השכר המופקע בחברה בא פעמיים על חשבון הציבור: פעם אחת על חשבון משאבי הטבע של הציבור, ופעם שניה על חשבון הדיבידנד המגיע לחוסכים ולפנסיונרים, המושקעים בכי"ל באמצעות המשקיעים המוסדיים".

יחימוביץ' חתמה את דבריה בכך שאמרה כי "זו חלוקת משאבים בלתי הגיונית.

אחד האשמים המרכזיים בתופעה הבלתי נסבלת הזאת הוא שר המשפטים נאמן אשר סירב לייצר אפילו מנגנון מינימלי לפיקוח על שכר הבכירים."

תגובות לכתבה(61):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 46.
    פשוט צודקת 06/04/2011 16:38
    הגב לתגובה זו
    מפעלי ים המלח שהם לב ההכנסות של כיל היו מפעל ממשלתי עד שנמכרו לאחים עופר. צריך להעלות לחברה את שיעור המס לרווחת תושבי הנגב- וגם לא היה קורה כלום אם משכורת הבכירים הייתה יורדת ב 30-40 אחוז. לפחות שיודיעו שהם תורמים כסף לאוניברסיטה/ בתי חולים בנגב
  • 45.
    גם אני טוקבקיסט 30/03/2011 13:39
    הגב לתגובה זו
    ומה עם הכסף המוגזם שאתה מקבל מכיל כדי לכתוב תשובות טפשיות כאלה???
  • 44.
    ברק 30/03/2011 11:03
    הגב לתגובה זו
    בחודש וחושבים שיום אחד ישלמו גם להם שכר כזה. איפה הוא למד להיות מנכ" ל ? זה לא מה שהוא ו איפה שהוא למד אלא את מי הוא מכיר! ניראה אם בחו" ל מישהוא היה נותן לא עבודה בכלל! שיחזיר את הכסף למשקעים זאת חברה ציבורית, של ציבור המשקעים.
  • 43.
    כוכב עצוב 30/03/2011 11:03
    הגב לתגובה זו
    תמשיכי להלחם נגד השכר המופרז המשולם לבכירים בסוף תצליחי ...
  • 42.
    פלוני 30/03/2011 10:05
    הגב לתגובה זו
    רק הגבלת שכר הבכירים בכל החברות הציבוריות לרף הגיוני תוכל לנרמל את התפגות השכר המעוות הקיימת! האם מנכ" ל כיל עובד קשה יותר או עושה שבודה רגישה יותר משופט עליון או מאלוף פיקוד?
  • 41.
    קובי 30/03/2011 09:54
    הגב לתגובה זו
    יחימוביץ' מחפשת איך לחסום את העשירים.
  • כלכלן 30/03/2011 10:11
    הגב לתגובה זו
    חשבון פשוט למי שעדיין לא הבין
  • 40.
    דן 30/03/2011 09:38
    הגב לתגובה זו
    יש גבול לשכר,5 מיליון לא יספיקו לו? כמה צריך??הוא יעזוב לחו" ל?
  • 39.
    אורי 30/03/2011 09:36
    הגב לתגובה זו
    מביא את הכסף הביתה ? אישתך לא מתביישת ? והילדים לא מתביישים במה שאתה עושה בשנים האחרונות עם הכסף של המשקיעים וחוסכי הפנסיה ? אין להם מה להגיד לאבא שלהם ? כלום ? אבל ממש כלום ? או שגידלו אותם וחינכו אותם עם מוסר מפוקפק שזה התוצאות שלו ? פשוט גועל נפש.
  • 38.
    יעל 30/03/2011 09:30
    הגב לתגובה זו
    את נאמנה של מזכיר ההסתדרות ואני אומרת לך שההסתדרות מכרה את כל העובדים מזמן מי שמרויח זה רק המנכלים והיתר כולם עבדים ההסתדרות חותמת על הסכמי שכר מגוחכים ומוכרת את העובדים לכן זה מה שקורה ובנושא של כיל אחלה חברה אני בגדול מפרגנת למנהלים מוצלחים ואשר למשאבי המדינה אם המדינה תמיד נתנה ממשאביה בחינם בל תלין עכשיו משפ עופר הם אנשי עסקים מוצלחים ואם המדינה נותנת למה לא לקחת ?
  • 37.
    שלמה 30/03/2011 09:18
    הגב לתגובה זו
    עולה לי על העצבים....כל הכבוד להם. הם מצליחים מגיע להם....את חיה במדינה דמוקרטית קפיטליסת....ראש הממשלה שלך כולל שרה מורח את המדינה מכל הצדדים תעיזי לצייץ לכיון שלו......סתם פלוצית ראש מפלגה את בטוח לא תהיי. מסיבה שלא תהיה מפלגה...ילה עופי הביתה נמאס מהפה הגדול שלך.
  • כך כדור להרגיע . תרגיע (ל"ת)
    דר' ז' יוואגו 30/03/2011 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    מה עם עמירם סיוון בני אושמן (ל"ת)
    קובי 30/03/2011 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    מה עם גליה מאור? אלי יונס? וכו (ל"ת)
    קובי 30/03/2011 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    אראל 30/03/2011 09:02
    הגב לתגובה זו
    לכל המצדדים יפי הנפש למינהם . איזה כישרון יש לכם לנהל את כי" ל ולהרוויח את מה שהרויחה . שמתם לב בכלל כמה מס שילמה החברה למדינה בזכות הרווח הנהדר הזה . מי בכם יכול בכלל לחלום על לבנות משהו מיניאטורי שישלם כאלה מיסים . המכנה המשותף לכולכם כנראה הינה צרות עין וצרות אופקים וקטנות המוח אחרת הייתם כמו עקיבא מנכ" ל כי" ל ותגובתכם היתה שונה . תתפוצצו בשקט ובנחת .
  • 33.
    מה עם חברת החשמל ? (ל"ת)
    קובי 30/03/2011 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    מה עם מקורות שנים אומרים בצורת בצורת (ל"ת)
    קובי 30/03/2011 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    קובי 30/03/2011 08:59
    הגב לתגובה זו
    אותם שחכת? למה אין רכבת לאילת? לירושלים? למה לא מתפילים מים ומחזיקים עם שלם כבני ערובה? מה אנחנו צריכים תאגידי מים במקום 3 שח לקוב משלמים12 שח לקוב למה?
  • ומה עם תרופה לסרטן ולנזלת? (ל"ת)
    כדור הארץ לקובי 30/03/2011 10:08
    הגב לתגובה זו
  • הבעיה היא שיש רק שלי יחימוביץ אחת (ל"ת)
    אתה צודק 30/03/2011 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    אזרח 30/03/2011 08:48
    הגב לתגובה זו
    מי אישר לתת להם כזה שכר? זה על חשבוני, בעלי מניות קטן, הרי זה בא על חשבון הדיבידנד שלי. הם לא לקחו סיכון וחילקו להם את הדיבידנד שלי. ב- 2008 כאשר אני הפסדתי במניות הם לא ניפגעו איפו ההיוגיון?
  • 29.
    יוסי 30/03/2011 08:40
    הגב לתגובה זו
    לא לבחור בליכוד, תאמינו לי כולם מושחתים שמה, אני אומר לכם אני לכודניק, הייתי, והיום לא רוצה לשמוע עליהם, כי כל השחיתות באה מהם, נבלות מסריחים.
  • 28.
    אורי דביר 30/03/2011 08:39
    הגב לתגובה זו
    אני מתמוגג לקרא את התגובות של שלי יחמוביץ כאן כשהיא כל פעם מופיעה בשם אחר..למשל .." משה" ..מספר 8.....חחח..זה כל כך שקוף יחמוביץ היא עיתונאית קטנה שרוצה לגזור קופונים מצעקות וכותרות רעשניות.. היא שכחה עובדה אחת:כיל כבר אינה חברה ציבורית ובעל הבית(עופר) מחליט מה לתת כמה ולמי..ואם היה נותן לעקיבא מוזס 10 מיליון ולא 20 היה רושם להונו האישי תוספת של עןד 10 מיליון..אז??? יחימוביץ היא דון קישוט שנלחמת בתחנות רוח בדיוניות..לכי להילחם במקומות שצריכים לוחמים כמו העובדים הסוציאליים והאחיות והמורות... ואדון " משה" הפיקטיבי- אני אומר לך חגיגית שאם שלי תיבחר ליו" ר העבודה אני פורש מרסיס המפלגה שפעם קראו לה העבודה.
  • הפלצן הוא אתה ! איכס איזה ריח מסריח ! (ל"ת)
    כלב גישוש 30/03/2011 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    דניאל 30/03/2011 08:39
    הגב לתגובה זו
    איזה תועלת את מביאה על העלות שלך מעל 2 מיליון ש" ח בשנה את מביאה עשירית מהמנכ" ל הזה???? התשובה היא לא גם מאית את לא מביאה חכן תסתמי את הג' ורה שלך!!!
  • אתה חזק בגסויות. כל הפוסל במומו פוסל ! (ל"ת)
    חצקי 30/03/2011 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    יוסי 30/03/2011 08:38
    הגב לתגובה זו
    שלי אני מצדיע לך, תמשיכ ואל תפחדי, אני תומך בך, ועוד רבים כמוני, בבחירות הבאות אני בוחר במפלגת העבודה רק בזכותך, כי את נלחמת בכל המושחתים, חזקי ואימצי.
  • 25.
    יצחק 30/03/2011 08:34
    הגב לתגובה זו
    תמלוגים אפסיים שמשלמת כיל על אוצרות הטבע " שלנו"
  • 24.
    יוסי 30/03/2011 08:31
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד, סוף סוף יש מישהו שאומר את האמת במדינה הזאת, כולם מושחתים ולא בתביישים, על משכורת כזאת גבוהה? הוא לא יכול להסתפק בסכום של 100000 בחודש? חצוף.
  • 23.
    סופסופ האמת נאמרת - כל הכבוד ! (ל"ת)
    שי 30/03/2011 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    צודקת 100 טחוז ! (ל"ת)
    סוחר 30/03/2011 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    לוינסקי 30/03/2011 08:24
    הגב לתגובה זו
    יכולת לדרוש בשישינסקי לתמוך ולעודד את המשקיעם הקטנים ולאלץ את החברות לחלק דוידנד משופר וכך הם לא היו עושים מה שבא להם מגיעה לך היריקה הזו
  • 20.
    ספקולנט בדימוס 30/03/2011 08:24
    הגב לתגובה זו
    מחר ינשלו את אנשי ערד כדי להרויח עוד מיליארדים ולחלק בין ההנהלה.
  • 19.
    ראובן 30/03/2011 08:21
    הגב לתגובה זו
    כל כספי הציבור נשדדים על ידי חבורת פריצים
  • 18.
    ומה עם בנק הפועלים 30/03/2011 08:21
    הגב לתגובה זו
    והמשקיעים קיבלו כלום. יש להם עובדים קבועים שבקושי גמרו תיכון או בוגרי סמינר למורות והם נהיו מנהלי מח אשראי גם רשעים וגם טפשים במיוחד זה בנות שנהיו פתאום משהו בחיים ומקבלים משכרת עתק במקום להיות בחוץ
  • 17.
    big bear 30/03/2011 08:20
    הגב לתגובה זו
    כמה פעמים נכנס שכר מינימום ב - 20 מיליון ? ועוד מספרים לנו שהעבדות חלפה מן העולם . מי שעובד תמורת שכר מינימום ועוד מזכירים לו יום יום שעושים לו טובה שיחשוב על עקיבא מוזס ודומיו שאת משכורתם עושים על חשבון אותם עובדים שמפוטרים יום יום או שעובדים תמורת שכר מעליב. שימו לב שלאט לאט מרוקנים את המדינה מנכסיה והכל עובר למספר אנשים בודדים. יום אחד והוא לא רחוק זה יתפוצץ לכולם בפנים.
  • 16.
    המשקיעים בכיל 30/03/2011 08:19
    הגב לתגובה זו
    כפול
  • 15.
    צבור הנפגעים 30/03/2011 08:17
    הגב לתגובה זו
    קבלנו דיבידנד עלוב למרות רווחי שיא !! לידיעתך אנחנו גם משקיעים בחברה את מיטב כספנו והנה המניה ירדה כ 3% לאחר דוחות שנחשבו הכי טובים . אותו דבר בטבע גם טבע נהנית מהמדינה היא משלמת פחות מס ואנחנו צבור המשקיעים רק מפסידים 8 שנים השקעתי בטבע וקיבלתי פחות מאג" ח ודיבידנד עלוב כרגע אני בהפסד על טבע למה על זה את לא אומרת כלום? אם המדינה עוזרת לטבע במס מופחת למה אנחנו מפסידים על מניית הזבל הזאת?
  • 14.
    יגאל 30/03/2011 08:16
    הגב לתגובה זו
    שלי יקרה אני מסכים איתך מילה במילה וכיל לבושת מדינת ישראל לא היחידה אנא ממך יקירתי בידקי גם כנל את חברת העם טבע וחברות נוספות
  • גם אני טוקבקיסט 30/03/2011 13:41
    הגב לתגובה זו
    זה לא אותו דבר
  • 13.
    שלי יחימוביץ תקראי 30/03/2011 08:13
    הגב לתגובה זו
    ומה היא תעשה בשבילנו? עד עכשיו כלום למרות מס על הבורסה אין לנו רכבת אין לנו כבישים כל המדינה פקק ארוך מחירי המכוניות כפולים מאשר בחול והעיקר סל התרופות שלנו עלוב אנחנו משלמים על הכל. ובמיוחד בעיות של נשים למשל בדיקת צפיפות עצם שעולה בסך הכל כ 150 שח בלבד נעשית על חשבון הנשים כל עוד הם מתחת לגיל 60 בגיל 60 סל התרופות פתאום מכסה את הבדיקה והתרופות אבל אליה וקוץ בה בריחת סידן מתחילה לנשים מתחת לגיל 60!!!! כך שיוצא שהם משלמות שנים על התרופות היקרות ועל הבדיקות. אם את כל כך חכמה תפעלי למען הנשים בזה. ודרך אגב הצבור נפגע כבר אנחנו משקיעים כסף בחברה וקיבלנו דיבידנד עלוב. וזה בגלל התקשורת
  • גם אני טוקבקיסט 30/03/2011 13:40
    הגב לתגובה זו
    וואללה! תמשיך לעבוד ב- 20 שקל לשעה בזמן שמר מוזס לוקח סכומים הזויים
  • 12.
    יחימוביץ רואה את הדברים נכון! זו שערוריה (ל"ת)
    יהודה 30/03/2011 08:11
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אתם מטומטמים היא צודקת,ההפקרות על חשבונכם (ל"ת)
    טוני סופרנוס 30/03/2011 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גבי 30/03/2011 08:02
    הגב לתגובה זו
    בוקר טוב לך שלי יחמוביץ .לפחות מישהו יתעורר.
  • 9.
    20 מיליון שקל 30/03/2011 07:58
    הגב לתגובה זו
    האדון הנכבד קובע את מחירי האשלג בעולם. הוא גילה את ים המלח הוא גילה את השוק הסיני. הוא שווה כל מיליון
  • 8.
    משה 30/03/2011 07:58
    הגב לתגובה זו
    חברי ואני עומדים להתפקד למפלגת העבודה רק בגללך, מאחלים לך המשך עבודה רצינית ופוריה. הלוואי ועוד נשים כמוך בפוליטיקה הכל כך נמוכה בארצנו.
  • 7.
    שלי 30/03/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לשלי אומרת אמת האוצרות של המדינה
  • 6.
    גבי 30/03/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
    השכר מתאים אפילו אפשר להכפיל 40 מיליון. משק חופשי הכל חופשי ?
  • 5.
    בטח בלעדיו החברה היתה מרויחה פחות (ל"ת)
    20 מיליון שקל 30/03/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ומה את מתכוננת לעשות בנדון (ל"ת)
    רפי 30/03/2011 07:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יורם 30/03/2011 07:49
    הגב לתגובה זו
    אין לך זכות דיבור . אם את רוצה לדבר בשם הציבור לו את דואגת תהיי מושקעת במניות ואז דעתך תהיה רלוונטית . יותר מכל אם יהיה רוב לדעתך בקרב בעלי המנית אז אולי תוכלי לשנות משהו . כל דרך אחרת היא רעה ודורסת את הציבור עליו לכאורה את רוצה להגן .
  • המוכיח 30/03/2011 09:50
    הגב לתגובה זו
    סתם להגיב זה לא חכמה גדולה. וחוץ מזה אתה רוצה לסתום פיות ? מה אין לה זכות דיבור אם היא לא מושקעת במניות לדבריך ?
  • יורם 30/03/2011 14:22
    כנראה שלא שמעת על גילוי נאות . אם היתה מושקעת היתה אומרת . וחוץ מזה אם היתה מושקעת לא היתה מדברת מילה כל רווחים וניהול חברה טובים מביאים ערך לבעלי המניות ולא כל מנכ" ל מסוגל להביא קבלות ביצוע . כשימך כן אתה המוכיח שרוצה לסתום פיות ולא מבין מהי דמוקרטיה אמיתית , היא כן יכולה לדבר אבל לא כח" כ שמנצלת במה תיקשורתית ופוגעת בציבור " כאילו" כדי להגן על הציבור .
  • 2.
    אראל 30/03/2011 07:45
    הגב לתגובה זו
    שלי יקרה אולי את תעברי לנהל את כי" ל ואת חברות האנרגיה וכל השאר ותקחי שכר מינימום כלשהו . נשמח מאוד רק תעשי טובה תדאגי שהחברות האלה ירויחו משהו הרי הכשרונות שלך כאלה נפלאים ואת השאר נחלק לציבור כדיבידנד או איזה המצאה יפה אחרת שלך . הקינאה שלך לא אמיתית והיא עוד תוציא אותך מהעולם טרם עת חלילה .
  • כמה כסף שילמו לך כי" ל עבור הטוקבק ההזוי שלך ? (ל"ת)
    המוכיח 30/03/2011 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שם 30/03/2011 07:39
    הגב לתגובה זו
    תסתקלי בצלחת שלך!מה שעל חשבון הציבור זה 40 אלף שקל משכורת שאת מקבלת בחודש ועוד מאות אלפי שקלים תחזוקה של משרדים שלך ועוזרים יחד עם יועצים לענניני כלום שעובדים אצלך! ואנשיעסקים שאת כל כך נגדם בנו אימפריות שלהם במו ידם והם לקחו סיכונים, לא ישנו לילות ולמדו המון שנים בשביל הצלחה הזאת! צפסיקי כבר לנבוח על כל מי שזז יחימוביץ!
  • ל1.אתה קשקשן.הסיכונים על חשבון ציבורהמשקיעים (ל"ת)
    z 30/03/2011 14:42
    הגב לתגובה זו
  • המוכיח 30/03/2011 09:47
    הגב לתגובה זו
    היא צודקת. ולגבי שכר החכי" ם תפעל להורידו. לא מתרצים עוול אחד בעוול שני!
  • אורי 30/03/2011 09:33
    הגב לתגובה זו
    אם קוראים לזה " משכורת" אז זה לא נחשב לגניבה ברישיון אם זה לא סביר ? זה לא כסף ולא חברה של אבא שלו. הוא שכיר שיושב בתוך הצלחת, לא על יד הצלחת, אלא ממש בתוך הצלחת, אז נדמה לו שהצלחת של אבא שלו. איש נטול בושה. איש עם מוסר מפוקפק. אם זמין לך כסף של אחרים אז אתה חייב לחמוד אותו ? אין בך הגינות ? זה גועל נפש. אז מה אם הוא עבד קשה ולמד ? זה מאפשר לו לחמוד כספם של ציבור המשקיעים ? של ציבור החוזכים בקרנת הפנסיה ?
  • חן99 30/03/2011 08:08
    הגב לתגובה זו
    זוהי קליקה אשר החליטה לחלק משאבי המדינה לעצמה בסיוע המנהיגים. דוגמת שר המשפטים אשר מתנהג כבית היענה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?


ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

כיתה
צילום: ללא

השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חופשה של כמאה ימים בשנה, שנת שבתון (כל 7 שנים) ותנאים סוציאליים נדיבים הופכים את החבילה הכוללת של המורים ליותר ממה שרובכם משתכרים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מורים שכר

האם שכר המורים בישראל באמת נמוך? זו שאלה שחוזרת על עצמה בכל שביתה או משא ומתן קיבוצי. התשובה של רוב הציבור היא כן. אלא שהתשובה האמיתית היא ממש לא. השכר של מורים הוא שכר טוב, שכנראה שעולה על השכר של רובכם. בדיקה של הנתונים מגלה כי כשלוקחים בחשבון את כל החבילה - חופשות נדיבות שמגיעות לכ-100 יום בשנה, שבתון ממומן כל שבע שנים, שעות עבודה מוגבלות ותנאים סוציאליים יוצאי דופן - השכר האפקטיבי נהפך למשמעותי הרבה יותר, ליותר מ-22 אלף שקל בחודש למשה מלאה. והיינו שמרנים. 

השכר הממוצע של המורים עובדי המדינה זינק בשנים האחרונות כששכר ממוצע למשרה מלאה מגיע ל-16,622 שקל ועם נתון חציוני של 13.8 אלף שקל ברוטו. חשוב להדגיש שזה השכר למשרה מלאה, כשמורים בשנה הראשונה-שנייה מועסקים ב-60%-70%, והשכר שלהם נע סביב 7,500 שקל (כ-11 אלף שקל למשרה מלאה). המורים הצעירים מקבלים שכר נמוך כי דור א' ו-ב' לוקחים את הקופה. ועדיין, גם אצלם יש עליית שכר משמעותית וכמבינים שכמו בכל עבודה השנים הראשונות הן סוג של "התמחות" והשכר עולה בהמשך, אז זו בהחלט משרה עם שכר סביר, ויותר מכך - זו משרה שמאפשרת גמישות רבה. 


משרה מלאה של מורה כוללת רק 156 שעות בחודש, לעומת 185-182 שעות במגזרים אחרים. זה אומר ששכר שעתי אפקטיבי גבוה משמעותית - אפילו מורה מתחיל עם 65% משרה (כ-101 שעות) המרוויח 7,450 שקל, מקבל בפועל כ-73 שקל לשעה, לעומת 60-50 שקל בממוצע במשק. מורה וותיק מקבל פי שניים, מורה בשכר ממוצע מקבל יותר מ-100 שקל לשעה. 

מי שנשאר במקצוע זוכה לזינוק משמעותי

מורה ותיק יכול להגיע ליותר מ-20 אלף שקל - מעל הממוצע הארצי. זה שכר ברוטו, כשהשכר האפקטיבי הוא כ-30 אלף שקל. שכרם של מנהלי בתי ספר יסודיים הסתכם ב-2024 ב-30 אלף שקל בחודש בממוצע, ושל סגני מנהלים ב-23.8 אלף שקל. אפקטיבית זה שכר של יותר מ-30 אלף שקל. 

השוואה בינלאומית: הפער מצטמצם והולך

שכרם ההתחלתי של מורי התיכונים בישראל נמוך ב-30% מהשכר הממוצע המקובל בחברות ב-OECD, עם שכרו של מורה מתחיל שהגיע ב-2023 ל-31.4 אלף דולר. אבל הפער מצטמצם והולך, כשההטבות מסביב בארץ משמעותיות יותר וסוגרות חלק מהפער. לעומת עובדים אחרים במשק, השכר של המורים, בהשוואה לממוצע ה-OECD, וגם באופן אבסולוטי - הוא שכר טוב. מורה ממוצע מרוויח בהחלט טוב. הבעיה היא כאמור רק בשנתיים הראשונות, אבל גם שם זו לא באמת בעיה גדולה, כי בתוך שנתיים-שלוש הפער מצטמצם משמעותית.