5 חדרים בקומה 19: כמה עולות הדירות בקומות הכי גבוהות שמחוץ לת"א?
חלום הבית בכפר הטובל בגינה ירוקה מתחלף בשנים האחרונות בחלום של דירה יוקרתית ומרווחת בקומה גבוהה. תופעת מגדלי היוקרה בתל אביב שהחלה עם בנייתם של מגדלי אקירוב ומגדלי יו מתחילה לזלוג לערים השכנות. חלק מהבניינים אכן מציעים דירות יוקרה, אולם בחלקם מדובר בדירות רגילות בנות 5 חדרים הממוקמות בקומה גבוהה, גבוהה מאוד.
"הביקוש לדירות 5 חדרים במגדלים", אומר ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "הפך בשנים האחרונות את רמות המחירים שלהם לתרמוסטט הממחיש את רמות הביקושים לאותה עיר ספציפית וכמובן את רמות המחירים, ובמיוחד בקומות הגבוהות והמבוקשות ביותר".
כהן מדגיש כי רמות המחירים של דירות 5 חדרים בקומות גבוהות מגלמות 3 מרכיבים עיקריים:
1. רמות מחירי הקרקע באותה עיר
2. הקהל המפולח המבקש בכל מחיר לגור בדירת יוקרה במגדל
3. ערכים נוספים דוגמת מיתוג הפרויקט, גודל הדירות, הפסיליטיס והנוף הנשקף מהדירה.
בתל-אביב אומר כהן, "דירת 5 חדרים בצפון הוותיק או בפרוייקט צמרות בקומה גבוהה מחירה מגיע לכ- 30-40 אלף שקל למ"ר, ולעיתים קרובות אף יותר, במידה ומדובר בדירת פרימיום גדולה במיוחד, כלומר המחיר עשוי להרקיע ל- 6-8 מיליון שקלים ואף 10 מיליון שקל ויותר, גם אם אין מדובר בדירת פנטהאוז או דירה עם מרפסת ענק ושטח בלתי שגרתי, כשאז כמובן, המחירים עשויים להיות מוכפלים ומשולשים". כהן מדגיש כי "במהלך השנים נוצרה מעין "מדרגה" ענקית של מחירים בין תל אביב לבין ערי הלווין, המוסברת לא רק באיכויות של העיר העברית הראשונה, אלא גם בפסיכולוגיה של "אני גר בתל אביב", כשאותה פסיכולוגיה שווה הרבה, הרבה כסף, עד כדי עשרות רבות של אחוזים ולעיתים אף מאות". יחד עם זאת, מדגיש כהן, פערי המחירים בין ת"א לערי לווין מרכזיות ומבוקשות הצטמצם ובמקרים מסוימים אף כמעט השתווה לאלה של תל-אביב.
ואכן, בתקופה האחרונה אנו עדים לשינוי בקו הרקיע בערים רבות באזור המרכז, גם בערים בעלות צביון כפרי דוגמת הוד השרון ובמקומות חדשים כמו רמלה.
ניסים אחיעזרא מנכ"ל "אחים דוניץ" אומר כי בפרויקט "קריית האומנים" בראשון לציון, שיכיל עם השלמתו כ 14 מגדלי מגורים, נמכרות דירות 5 חדרים בקומות הגבוהות במחירים של כמעט 1.7 מיליון שקל. לדוגמא, בקומה 19, הקומה הגבוהה במגדל, נמכרה דירת 5 חדרים בשטח של 140 מ"ר, כולל סוויטת הורים בשטח של 25 מ"ר + 9 מ"ר מרפסת + 5 מ"ר מחסן צמוד בקומה, במחיר של 1.69 מיליון שקל.
גם ברחובות השכנה גוברת מגמת הבנייה לגובה. זאב מילנר מנכ"ל י.זילברמינץ ובנו, הבונה את פרויקט "אייזנברג גורדון" במרכז העיר, פרויקט הכולל 2 מגדלי מגורים ואשר בימים אלו הולך ונבנה המגדל הראשון העתיד להכיל 116 יח"ד, אומר כי יש ביקוש גבוה לדירות 5 חדרים והמחיר שלהן עולה בהתאם לעלייה בקומות המגדל.
אם לדוגמא, מציין מילנר, נמכרה דירת 5 חדרים בשטח של כ-140 מ"ר בקומה 11 במחיר של 1.75 מיליון שקל, הרי שבקומות הגבוהות היא תימכר בסביבות ה-2 מיליון שקל ומעלה. בין הרוכשים בפרויקט ניתן למצוא רופאים מב"ח קפלן ומדענים ממכון ויצמן כמו גם משפרי דיור מהאזור המעוניינים לגור בדירת פאר במגדלי יוקרה כמו בתל אביב, במחירים שהם כמובן הרבה יותר נוחים.
בבת-ים, עיר הזוכה להתעניינות ניכרת בשנתיים האחרונות, מוקמים בתקופה האחרונה מגדלי יוקרה בקרבת החוף. יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה ישראל, אומר כי קיים מחסור ממשי במגדלי יוקרה בעיר. החברה מקימה את מגדל "רוטשילד TOWER" במרכז העיר, הממוקם במרחק 10 דקות הליכה מחוף הים. הפרויקט מציע תמהיל דירות מגוון של 3,4,5 חדרים ופנטהאוזים, וכולל 39 יחידות דיור המתפרשות על 14 קומות. אטרקצ'י מדגיש כי ביקוש גדול במיוחד נרשם לדירות בנות 5 חדרים ובעיקר בקומות הגבוהות ששטחן כ- 110 מ"ר עם מרפסת בשטח 10 מ"ר הנמכרות במחיר ממוצע של כ- 1.7 מיליון שקל.
גם ברמלה, עיר שעד לאחרונה סבלה מדימוי בעייתי, ניתן לראות ניצנים של בנייה לגובה. תמיר לולו, סמנכ"ל השיווק של חברת מ.אביב הבונה את מגדלי "פארק צפון" בעיר, אומר כי כבר בעשור הקודם, החברה ראתה את הפוטנציאל הנדל"ני במקום וכבר אז הסתמן הביקוש למגדלים באזור. המתחם שנבנה כולל כ-900 יח"ד וממוקם בסמוך לשכונת מנחם בגין, ובממשק לצירי תנועה ראשיים ותחנת הרכבת. הפרויקט, מציין לולו, מציע תמהיל דירות מגוון של 3,4,5 חדרים עם מרפסת ופנטהאוזים, כאשר לאחרונה, מדגיש לולו, חל ביקוש מפולח משמעותי בקרב משפרי דיור בעלי אמצעים מרמלה והסביבה ואוכלוסיות איכותיות מגוש דן והמרכז, לדירות 5 חדרים במגדל. כך למשל דירת 5 חדרים בשטח 124 מ"ר בתוספת מרפסת של 12 מ"ר בקומה ה-12, מחירה כיום החל 1.08 מיליון שקל.
בהוד השרון, עיר המאופיינת בבנייה כפרית, הוקמו בשנים האחרונות בניינים רבי קומות, במיוחד במתחם 200 הסמוך לכפר סבא. באזור מרכז העיר הולכים ומוקמים בימים אלה בניינים רבי קומות כחלק מתכנית חידוש מרכז העיר. דוגמה לכך הוא מגדל 'גמלא' שיתנשא לגובה של 17 קומות הנמצא במרחק הליכה למרכז העיר. לדברי שלומי חסון, מנכ"ל חברת פריזט חסון, דירות 5 חדרים 126 מ"ר בקומות הגבוהות מוצעות במחיר של כ- 1.9 מיליון שקל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
