ב-180 מיליון שקל: מהדרין וטראלייט מקימות פרויקט אגרו-וולטאי בצפון
מהדרין וטראלייט יקימו פרויקט אגרו-וולטאי צפונית לקיבוץ דן על גבול סוריה; התושבים פונו והקרקעות נזנחו, האם השקעה של כ-180 מיליון שקל תציל את חקלאות מושבת מטולה?
זה הולך להיות אחד מהפרויקטים האגרו-וולטאיים הגדולים בישראל התוכניות מתפרסות על שטח של כ-448 דונם במטעי מושבת מטולה. שם, בשיתוף מהדרין (שבשליטת קבוצת דלק) וחברת האנרגיה המתחדשת טראלייט יחד עם אגודת חקלאי מטולה - יוקם פרויקט שיביא עדנה מחודשת לחקלאות
באיזור ובאותו הזמן יפיק 40 מגה-וואט מאנרגיית השמש. בשדות החקלאיים יותקנו פאנליים סולארים מוגבהים בקונסטרוקציה חדשנית, שלא יפריעו לשגרת הפעילות החקלאית בשדות וגם הפעילות האגרונומית תתנהל כסדרה.
הפרויקט יוקם צפונית לקיבוץ דן וישקיף על סוריה כשיתארך עד כקילומטר מהגבול. הוא יוקם על קרקעות של כ-30 משפחות מתושבי מטולה שפונו מאז תחילת הלחימה ב-7 באוקטובר. מאז המלחמה הופסקה כמעט לחלוטין הפעילות החלקאית באיזור והקרקעות החקלאיות חוו הזנחה. היה סיכון ממשי לטייל
עם טרקטור בשדות שיכולים להיות מטווחים על ידי חיזבאללה ואף נרשם מקרה טרגי בו ב-31 לאוקטובר 2024 חקלאי ישראלי בשם עומר וינשטיין ועוד 4 פועלים תיאלנדים נפגעו מפגיעת רקטה קרוב לגבול לבנון בקרקעות החקלאיות של מטולה מה שמשקף את סכנת החיים שלוותה את עבודת האדמה באיזור
הצפון. בשל שיפור ההרתעה ובזכות ההסכם החדש יחזרו הקרקעות לפעילות יצרנית תוך שילוב חקלאות עם ייצור אנרגיה מתחדשת ויובילו להזרמת הכנסות ישירות לתושבים המפונים ולמושבה כולה.
הפרויקט במטולה, מצטרף להסכמים דומים שכבר נחתמו לאחרונה לקידום פרויקטי אגרו-וולטאי
ביישובי התענכים וביישובי מטה יהודה. השקת הפרויקט קיבלה רוח גבית מתוכנית המתאר החדשה (תמ״א 24/1) שאותה אישרה לאחורנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התכנית מסדירה לראשונה את תחום המתקנים האגרו-וולטאיים בישראל, ומאפשרת באופן רשמי ייצור חשמל סולארי מעל שדות חקלאיים
פעילים. מדובר בפריצת דרך רגולטורית שצפויה לשנות את פני משק האנרגיה המקומי ולקרב את המדינה ליעדה – הפקת 30% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2030. התוכנית, שגובשה על ידי משרד האנרגיה והתשתיות, מאפשרת להציב פאנלים סולאריים בשדות מבלי לשנות את ייעוד הקרקע או לפגוע בגידולים,
בתנאי שנשמר יבול איכותי לאורך זמן. בנוסף, אושרה הגדלה של 5,000 דונם במכסת הקרקעות המותרות להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים. המהלך כולו ממקם את ישראל בין המדינות הראשונות בעולם שמסדירות באופן פורמלי את תחום השימוש הדו-שימושי בקרקע, ומהווה פתרון יעיל לבעיית המחסור
בשטחים – ללא פגיעה באספקת המזון המקומית - תוכנית חדשה תאפשר ייצור חשמל סולארי מעל שדות חקלאיים.
עם השנים נאלצת האגודה להתמודד עם שורה של אתגרים
משמעותיים, בהם איומים ביטחוניים מתמשכים, מחסור בכוח אדם חקלאי, פערי תיווך גבוהים, ועלויות שינוע כבדות הכרוכות בהובלת התוצרת מהצפון אל השווקים המרכזיים ברחבי הארץ.
- ההשקעה הקטנה של יצחק תשובה בדרום אמריקה וההשקעה שהניבה לו רווח של 70% בשנתיים
- תשובה מנסה להקים לתחייה את אימפריית הנדל"ן שלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דרור יעקובוביץ', נציג אגודת חקלאי מטולה,
מסר: "אגודת חקלאי מטולה מגלמת את הרוח החלוצית של ההתיישבות החקלאית בגליל העליון. עם אלפי דונמים של מטעים, שיתוף פעולה מסחרי חזק, ומאבק מתמשך לשמירה על זכויות החקלאים - מדובר בגוף מרכזי לשמירה על עצמאות חקלאית בפריפריה, בשילוב מורשת והמשכיות רב-דורית".
מטעם שותפות מהדרין-טראלייט נמסר: "מהדרין וטראלייט גאות להוציא לדרך את אחד מפרויקטי האנרגיה האגרו-וולטאיים הגדולים בישראל, שיוקם על קרקעות חקלאיות שעמדו שוממות מאז פרוץ הלחימה. יחד נהפוך את השטחים לפרויקט שמחבר בין
חקלאות לאנרגיה מתחדשת – כזה שיניב הכנסות למושבת מטולה, יחזק את הכלכלה המקומית, ויהווה צעד חשוב בשיקום הצפון ובהצבת תשתיות של תקווה וצמיחה לעתיד".
- 1.אילן 24/05/2025 15:05הגב לתגובה זומחזיק את מהדרין בכמות לא מבוטלת נתקלתי בה באתר ספונסר על ידי הגולש וינטו כתב עליה וסימן אותה כאחת הטובות בשנים הבאות אחוז הפגיעות של הבחור פשוט מדהים אני איתו בפנים

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.