תוכנית חדשה תאפשר ייצור חשמל סולארי מעל שדות חקלאיים

שני צעדים במשק האנרגיה: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה להעביר להפקדה תמ"א שקובעת לראשונה אסדרה תכנונית לייצור חשמל מעל שדות חקלאיים. ישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם שמקדמות אסדרה תכנונית למתקנים אגרו וולטאיים. כמו כן, אישרה המועצה תוספת של 5 אלף דונם למכסת המתקנים הקרקעיים של אנרגיה מתחדשת

הרצי אהרון | (5)


המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה לאחרונה שני צעדים דרמטיים שצפויים לשנות את פני משק האנרגיה בישראל: קידום תוכנית חדשה למתקני חשמל אגרו־וולטאיים - שיאפשרו ייצור חשמל מעל שדות חקלאיים, לצד הגדלת מכסת הקרקעות המיועדות להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים.

מדובר בצעדים חשובים לקראת עמידה ביעדי הממשלה לייצור 30% מהחשמל בישראל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. במרכז ההחלטה: תמ"א 24/1 – תוכנית מתאר ארצית שמסדירה לראשונה את האפשרות לשלב בין חקלאות פעילה לבין ייצור חשמל סולארי. המהלך, שגובש על ידי משרד האנרגיה והתשתיות בשיתוף גורמים ממשלתיים נוספים, צפוי לחולל שינוי תפיסתי בכל הנוגע לשימוש בקרקעות חקלאיות. תחת התנאים החדשים, ניתן יהיה להציב פאנלים סולאריים מעל גידולים חקלאיים, בתנאי שיישמר יבול איכותי לאורך זמן.  


לצד זאת, הוחלט גם על הגדלת המכסה להקמת מתקנים קרקעיים לאנרגיה מתחדשת – תוספת של 5 אלף דונם לעומת המכסה שנקבעה לפני כשנתיים. הצעד הזה נועד לאפשר הקמה של פרויקטים סולאריים גדולים ויעילים יותר, תוך חיסכון בעלויות הרשת ותגובה לביקושים הגוברים.

במשרד האנרגיה מדגישים כי השילוב בין גידולים חקלאיים לבין פאנלים סולאריים לא ידרוש תכנון מחדש של השטח - אלא יוכל להתבצע גם דרך קבלת היתר בנייה בלבד, בכפוף לעמידה בקריטריונים סביבתיים וחקלאיים. עוד צוין כי המודל האגרו־וולטאי צפוי לתרום תרומה משמעותית לעמידה ביעדי האנרגיה של ישראל, מבלי לפגוע באספקת המזון המקומית.

מדובר במהלך שיכול להציב את ישראל בחזית החדשנות העולמית בתחום - כאחת המדינות הראשונות שמסדירות באופן פורמלי את התחום. בזמן שמדינות רבות מתמודדות עם המחסור בקרקעות, המודל הדו־שימושי מציע פתרון אפקטיבי: אותה קרקע – שני שימושים.



 

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מסר: ״הצעדים אותם אנו מקדמים מגדילים את מקורות האנרגיה של ישראל, מחזקים את העצמאות האנרגטית, ומאפשרים ייצור חשמל במחיר תחרותי. פרויקטים אלו, המשלבים ערכים של חקלאות, ציונות ואנרגיה ירוקה ונקייה מסמלים את החדשנות והיצירתיות הישראליים. נמשיך לפעול להסרת רגולציה ולעידוד תחרות במשק האנרגיה, תוך ייצור חשמל שאינו מזהם, לטובת בריאות הציבור.״


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 22/05/2025 12:53
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן היה אפשר לעשות דו שימושי . מעל חממה מותר לכסות כ 10 אחוז בפאנלים סולארים.
  • 4.
    אנונימי 21/05/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
    שמעתי על פיתוח שאיזו חברה עובדת עליו שהוא יהיה החדשנות של התחום!!
  • 3.
    אנונימי 21/05/2025 15:00
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לכסות הכבישים בפנלים.יהיה מספיק אנרגיה סולרית לכל הארץ כמה פעמים . לכסות את הכבישים בפנלים סולארים ..ויפה שעה אחת קודם .
  • 2.
    יוני 21/05/2025 14:09
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה לשים מעל חניוני רכבת בצד של כבישים הבסיסים כמו צאלים כאילו חסר שטח
  • 1.
    אוהד 21/05/2025 12:48
    הגב לתגובה זו
    במצב היום אי אפשר לשמור על כל לוח חשמליאם לא ילחמו בפרוטקשן כמו בטרור לא יהיה כאן כלום
דלק בנזין תדלוק תחנה
צילום: Image by IADE-Michoko from Pixabay

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?

בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הדלק

תחזיות האנרגיה הגלובליות אינן מצביעות על ירידה מהירה במחירי הנפט. מתחים גיאופוליטיים שומרים על רמות מחירים גבוהות. סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה שהביקוש העולמי לנפט ימשיך לגדול, במיוחד מצד מדינות מתפתחות באסיה. מדיניות אופ"ק פלוס של קיצוצי ייצור ממשיכה לתמוך במחירים. ייתכן שרק התחזקות נוספת של השקל תוכל להקל על הציבור בטווח הקרוב.

הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.

בינתיים, ההוצאה על דלק עולה בכל בית - תוספת של עשרות שקלים בחודש למשקי בית, ומאות שקלים לעסקים עם צי רכבים או חברות הובלה. למשפחה ממוצעת עם שני רכבים שנוסעים כ־2,000 ק"מ בחודש כל אחד, מדובר בתוספת של כ־50-60 שקלים בחודש. 

על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.

בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.