
פרוקטר אנד גאמבל עולה לאחר דוחות טובים
מניית ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל מזנקת לאחר דוחות חזקים מהצפוי; הביקוש למוצרי יופי דוחף את הצמיחה, אך המכסים ממשיכים להעיב על התחזיות
מניית ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל Procter & Gamble Co עולה קלות, לאחר שפרסמה דוחות רבעוניים חזקים מהצפוי וכללו עלייה בהכנסות ובמכירות האורגניות מעבר לציפיות
האנליסטים. החברה, הנחשבת כאינדיקטור מוביל לבריאותו של שוק הצריכה העולמי, נהנתה מביקוש יציב למוצרי יופי, טיפוח אישי וגילוח, תחומים שהובילו את הצמיחה, אך במקביל הדגישה כי עלויות המכסים צפויות להמשיך ולהכביד על הרווחיות במהלך השנה.
ברבעון שהסתיים בסוף ספטמבר רשמה החברה רווח ליבה של 1.99 דולר למניה, לעומת ציפיות השוק שעמדו על 1.9 דולר, והכנסות של 22.39 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 22.18 מיליארד דולר. זוהי עלייה של 3% לעומת השנה הקודמת, וצמיחה אורגנית של 2%, מעל ציפיות השוק שעמדו על 1.4%. הרווח הנקי עמד על 4.75 מיליארד דולר, לעומת 3.96 מיליארד דולר אשתקד. בכך השלימה החברה את הרבעון ה-40 ברציפות של צמיחה אורגנית, נתון נדיר בענף מוצרי הצריכה.
לדברי המנכ"ל ג'ון מולר, "תוצאות הרבעון הראשון משקפות ביצוע מצוין של האסטרטגיה המשולבת שלנו, צמיחה אורגנית, חיזוק המותגים והשקעה בחדשנות שמייצרת ערך לצרכן". מולר הוסיף כי החברה "ממשיכה להשקיע בהאצת החדשנות וביצירת ביקוש כדי לחזק את נאמנות הצרכנים ולהגדיל את הצמיחה בקטגוריות המרכזיות".
תחום היופי ממשיך להוביל את הצמיחה
הביקוש למוצרי יופי וטיפוח
היווה מנוע עיקרי לצמיחת החברה גם ברבעון האחרון. חטיבת היופי, הכוללת את מותגי Olay, Pantene ו-SK-II, רשמה עלייה של 6% במכירות האורגניות לעומת השנה הקודמת. בתחום הטיפוח והשיער, המכירות עלו באחוזים בודדים, בהובלת עלייה בנפחי המכירות וחדשנות במחירים, בעיקר בצפון
אמריקה ובאירופה. לעומת זאת, השפעות שליליות בהרכב המוצרים והאזורים הגיאוגרפיים ריככו חלק מהעלייה.
- פרוקטר אנד גמבל עקפה את הציפיות והעלתה תחזית - המניה עולה ב-4%
- פרוקטר אנד גמבל עקפה את הציפיות; ההכנסות נפגעו ב-6% עקב שערי החליפין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת הגילוח (ג'ילט ו-Venus) הציגה עלייה של 3% במכירות האורגניות, הודות להעלאות מחירים מונעות חדשנות וצמיחה קלה בנפחים, גם כן בצפון אמריקה ובאירופה.
חטיבת הבריאות עלתה ב־1% בלבד, בעוד שתחום הבדים והניקיון הביתי, הכולל את Tide, אריאל ו-Swiffer, נותר ללא שינוי.
לצד הצמיחה במכירות, בחברה מציינים כי הביצועים בארה"ב, השוק המרכזי שלה, מצביעים על שינוי בדפוסי הצריכה: צרכנים בעלי הכנסה גבוהה מעדיפים
לרכוש אריזות גדולות יותר ברשתות דיסקאונט ובחנויות אונליין, במטרה להשיג “ערך טוב יותר”, בעוד צרכנים בעלי הכנסה נמוכה נזהרים יותר בהוצאות וממצים כל מוצר עד תומו לפני רכישה חוזרת. תופעה זו, שמכונה “כלכלה בצורת K”, ניכרת גם אצל חברות צריכה אחרות כמו קוקה קולה
ויוניליוור.
שחיקה בשולי הרווח – בעיקר עקב מכסים ומחירי סחורות
למרות הצמיחה בהכנסות, שיעור הרווח הגולמי של החברה נשחק ב־0.5% לעומת השנה שעברה, ובנטרול השפעות מט"ח , ירידה של 0.3%. לפי הנתונים, התייעלות תפעולית של 1.4%, התאמות מחירים של
0.5% ותרומות קטנות נוספות, התקזזו במלואן בשל תוצאות שליליות שנבעו מעלייה בשיעור של מוצרים עם רווחיות נמוכה, השקעות חוזרות בחדשנות והתייקרות חומרי הגלם והמכסים.
- חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
- המהפכה שיכולה לשנות את שוק התרופות לכולסטרול
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה ציינה כי נרשמה השפעה שלילית של 0.7% מעלויות סחורות ומכסים, 0.7% נקודות מהשקעות
במוצרים, ו-0.1% מרווחיות נמוכה. במלים אחרות, שחיקת שולי הרווח אינה נובעת מירידה בביקוש, אלא מהשפעת גורמים חיצוניים ומדיניות תמחור שמרנית שמטרתה לשמר נתח שוק.
בהקשר זה, P&G עדכנה כי לשנת הכספים 2026 היא צופה כעת עלייה נוספת במחירי הסחורות של כ-100
מיליון דולר לאחר מס, וכן עלויות מכסים של כ-400 מיליון דולר לאחר מס, בשיקוף של הסביבה הגלובלית המאתגרת. מדובר אמנם בהפחתה לעומת התחזית הקודמת (800 מיליון דולר), אך הנהלת החברה הבהירה כי שינוי במדיניות הסחר בין ארה"ב לקנדה או למדינות נוספות עלול להביא לגל עלויות
חדש.
התחזית השנתית נשמרת – צמיחה יציבה למרות הלחצים
למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, הנהלת P&G שמרה על תחזיותיה לשנת הכספים 2026: צמיחת מכירות כוללת בטווח של 1% עד 5%, צמיחה אורגנית בטווח של 0% עד 4% ורווח למניה בטווח של 6.83 עד 7.09 דולר.
החברה מעריכה כי השפעת שערי החליפין והעסקאות צפויות לתרום כ-1% לצמיחה הכוללת. במקביל, היא מתכננת להגדיל השקעות בחדשנות ובביקוש צרכני כדי להמשיך ולחזק את ערך המותגים ולתמוך בצמיחה אורגנית גם בתנאי שוק מאתגרים. לדברי מולר, “המפתח להמשך הצלחה של P&G הוא חיזוק
האמון במותגים שלנו, באמצעות חדשנות, איכות עקבית, ותגובה מהירה לשינויים בהתנהגות הצרכן. אנחנו לא מוּנעים רק על ידי עליות מחירים, אלא על ידי יצירת ערך אמיתי לצרכן.”
מניית הדגל של סקטור הצריכה
פרוקטר אנד גמבל נחשבת לאחד ה"ברומטרים"
המרכזיים של שוק הצריכה העולמי. החברה מוכרת מגוון עצום של מוצרים יומיומיים, ממזון ותכשירי ניקיון ועד מוצרי טיפוח אישי, ולכן ביצועי החברה משקפים כמעט באופן מיידי וישיר את מצבו של הצרכן הממוצע. כאשר פרוקטר מציגה עלייה במכירות, זה בדרך כלל סימן לכך שהצרכנים ממשיכים
לקנות ולהוציא כסף, גם בתקופות של אינפלציה או האטה כלכלית. לעומת זאת, חולשה במכירות שלה עשויה להצביע על זהירות צרכנית רחבה יותר בשוק. בנוסף, היקף הפעילות הגלובלי של החברה, הפיזור הרחב שלה בין קטגוריות ומדינות, והיכולת שלה לשמור על יציבות גם בזמני משבר – הופכים
אותה למדד אמון מרכזי עבור משקיעים וכלכלנים בבואם להעריך את מצבו של מגזר הצריכה בעולם.
המניה נכללת במדדים ובקרנות הצריכה המובילות בארה"ב, ובהן Vanguard Consumer Staples (VDC), iShares U.S. Consumer Staples (IYK) ו־Fidelity MSCI Consumer Staples (FSTA). מתחילת השנה נחלשה המניה בכ־9%, אך לאחר פרסום הדוחות, היא חוזרת להיחשב למדד אמון חשוב בשוק האמריקאי.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
תרופות (גרוק)חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, מניית פריגו צנחה בכ-25% ביום אחד, הנפילה החדה ביותר זה שנים שהפילה אותה לרמות מחיר שלא נראו שנים רבות; החברה הורידה תחזיות, הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, ומתקשה לשכנע את השוק שהתמקדות מחודשת בתחום התרופות
ללא מרשם תספיק כדי לעצור את ההידרדרות
פריגו (Perrigo Co. -1.32% ) ממשיכה לאכזב את המשקיעים. אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, רשמה המניה קריסה נוספת של כ-25%, הנפילה היומית הגדולה ביותר של החברה זה שנים. בכך השלימה ירידה מצטברת של כמעט 50% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר בלבד וחזרה לרמות שלא נראו מזה כמעט 20 שנה.
הדוחות האחרונים אכזבו את המשקיעים כמעט בכל קנה מידה: ההכנסות ירדו ביחס לציפיות, תחזית השנה כולה קוצצה, והחברה הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, מהלך שנתפס בשוק כהודאה בכך שהשוק הזה הפך לנטל. לצד זאת, המנכ"ל פטריק לוקווד-טיילור הודה כי "הסביבה העסקית השתנתה במהירות", והבהיר כי פריגו מתמקדת בחזרה לליבת פעילותה, מוצרים ללא מרשם (OTC), אך גם שם נרשמה חולשה מסוימת בצריכה. עבור המשקיעים, זהו שיא של תקופה מאכזבת, שבה הציפייה להתאוששות בחברה ותיקה עם מותגים מוכרים, לא מצליחה להתממש.
מה היה בדוחות האחרונים ולמה המשקיעים התאכזבו
הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.04 מיליארד דולר (ירידה של 4.1% משנה קודמת) והרווח המתואם למניה עמד על 0.80 דולר לעומת 0.81 דולר אשתקד. החברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2025: כעת היא צופה כי ההכנסות האורגניות שלה ירדו ב-2% עד 2.5% לעומת השנה הקודמת, בעוד שבעדכון הקודם דיברה על צמיחה מתונה. גם הרווח המתואם למניה (Adjusted EPS) עודכן מטה, לטווח של 2.70-2.80 דולר, במקום 2.90-3.10 דולר בתחזית הקודמת. כלומר, פריגו מודה שהרווחיות שלה צפויה להיות נמוכה יותר מהצפוי, על רקע ביקושים חלשים וירידה בתרומת תחום תחליפי החלב. במקביל הוכרזה בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב לתינוקות והמשך בחינה לעסקי ה-Oral Care.
דבר המנכ״ל, פטריק לוקווד-טיילור:
“הסביבה החיצונית השתנתה במהירות, וההתאמה של עסקי תחליפי החלב לפורטפוליו ה-OTC שלנו הפכה לפחות אסטרטגית” לדבריו, פריגו מעדכנת את תחזית 2025 כלפי מטה כדי לשקף את התנודתיות בשוק תחליפי החלב ואת החולשה בצריכת מוצרי ה-OTC, “החברה מתמודדת עם האתגרים במשמעת תפעולית,
תוך ניצול גידול בנתחי השוק ויוזמות לשיפור הרווחיות”.
הוא הוסיף כי פריגו “ממשיכה להתאים את מבנה הפעילות שלה ולהתבסס סביב תחומים רווחיים ויציבים יותר”, וציין את בחינת מכירת חטיבת הדרמקוסמטיקה, את הסקירה האסטרטגית של תחום
הטיפוח האוראלי, ואת הבחינה החדשה לעסקי תחליפי החלב, אותם הגדיר כצעד פרואקטיבי ליצירת פרופיל צמיחה ממוקד ועקבי יותר.”
מגמה מתמשכת של חולשה
ברבעון השני הציגה פריגו תוצאות מאוזנות. הרווח המתואם למניה עלה ל-0.57 דולר לעומת 0.46 דולר ברבעון המקביל, אך ההכנסות כמעט שלא צמחו, והחברה דיווחה על “Variability”, תנודתיות בייצור תחליפי החלב, שהובילה לגריטות ייצור ולשחיקה בשולי הרווח. גם אז ציינה ההנהלה כי הצמיחה האורגנית עומדת סביב האפס, וכי צריכת מוצרי OTC מסוימים, בעיקר בקטגוריות עונתיות, נותרה חלשה. במקביל, החברה הדגישה שהעלייה בנתחי השוק של מותגי הבית שלה בארה"ב לא הצליחה לקזז את הירידה בנפחי המכירה בחלק מהקטגוריות.
