פרוקטר אנד גאמבל. קרדיט: רשתות חברתיות
פרוקטר אנד גאמבל. קרדיט: רשתות חברתיות

פרוקטר אנד גאמבל עולה לאחר דוחות טובים

מניית ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל  מזנקת לאחר דוחות חזקים מהצפוי; הביקוש למוצרי יופי דוחף את הצמיחה, אך המכסים ממשיכים להעיב על התחזיות

רן קידר |
נושאים בכתבה פרוקטר אנד גמבל

מניית ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל  Procter & Gamble Co עולה קלות, לאחר שפרסמה דוחות רבעוניים חזקים מהצפוי וכללו עלייה בהכנסות ובמכירות האורגניות מעבר לציפיות האנליסטים. החברה, הנחשבת כאינדיקטור מוביל לבריאותו של שוק הצריכה העולמי, נהנתה מביקוש יציב למוצרי יופי, טיפוח אישי וגילוח, תחומים שהובילו את הצמיחה, אך במקביל הדגישה כי עלויות המכסים צפויות להמשיך ולהכביד על הרווחיות במהלך השנה.

ברבעון שהסתיים בסוף ספטמבר רשמה החברה רווח ליבה של 1.99 דולר למניה, לעומת ציפיות השוק שעמדו על 1.9 דולר, והכנסות של 22.39 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 22.18 מיליארד דולר. זוהי עלייה של 3% לעומת השנה הקודמת, וצמיחה אורגנית של 2%, מעל ציפיות השוק שעמדו על 1.4%. הרווח הנקי עמד על 4.75 מיליארד דולר, לעומת 3.96 מיליארד דולר אשתקד. בכך השלימה החברה את הרבעון ה-40 ברציפות של צמיחה אורגנית, נתון נדיר בענף מוצרי הצריכה.

לדברי המנכ"ל ג'ון מולר, "תוצאות הרבעון הראשון משקפות ביצוע מצוין של האסטרטגיה המשולבת שלנו, צמיחה אורגנית, חיזוק המותגים והשקעה בחדשנות שמייצרת ערך לצרכן".  מולר הוסיף כי החברה "ממשיכה להשקיע בהאצת החדשנות וביצירת ביקוש כדי לחזק את נאמנות הצרכנים ולהגדיל את הצמיחה בקטגוריות המרכזיות". 

תחום היופי ממשיך להוביל את הצמיחה

הביקוש למוצרי יופי וטיפוח היווה מנוע עיקרי לצמיחת החברה גם ברבעון האחרון. חטיבת היופי, הכוללת את מותגי Olay, Pantene ו-SK-II, רשמה עלייה של 6% במכירות האורגניות לעומת השנה הקודמת. בתחום הטיפוח והשיער, המכירות עלו באחוזים בודדים, בהובלת עלייה בנפחי המכירות וחדשנות במחירים, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה. לעומת זאת, השפעות שליליות בהרכב המוצרים והאזורים הגיאוגרפיים ריככו חלק מהעלייה.

חטיבת הגילוח (ג'ילט ו-Venus) הציגה עלייה של 3% במכירות האורגניות, הודות להעלאות מחירים מונעות חדשנות וצמיחה קלה בנפחים, גם כן בצפון אמריקה ובאירופה. חטיבת הבריאות עלתה ב־1% בלבד, בעוד שתחום הבדים והניקיון הביתי, הכולל את Tide, אריאל ו-Swiffer, נותר ללא שינוי.

לצד הצמיחה במכירות, בחברה מציינים כי הביצועים בארה"ב, השוק המרכזי שלה, מצביעים על שינוי בדפוסי הצריכה: צרכנים בעלי הכנסה גבוהה מעדיפים לרכוש אריזות גדולות יותר ברשתות דיסקאונט ובחנויות אונליין, במטרה להשיג “ערך טוב יותר”, בעוד צרכנים בעלי הכנסה נמוכה נזהרים יותר בהוצאות וממצים כל מוצר עד תומו לפני רכישה חוזרת. תופעה זו, שמכונה “כלכלה בצורת K”, ניכרת גם אצל חברות צריכה אחרות כמו קוקה קולה ויוניליוור.

שחיקה בשולי הרווח – בעיקר עקב מכסים ומחירי סחורות

למרות הצמיחה בהכנסות, שיעור הרווח הגולמי של החברה נשחק ב־0.5% לעומת השנה שעברה, ובנטרול השפעות מט"ח , ירידה של 0.3%. לפי הנתונים, התייעלות תפעולית של 1.4%, התאמות מחירים של 0.5% ותרומות קטנות נוספות, התקזזו במלואן בשל תוצאות שליליות שנבעו מעלייה בשיעור של מוצרים עם רווחיות נמוכה, השקעות חוזרות בחדשנות והתייקרות חומרי הגלם והמכסים.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה ציינה כי נרשמה השפעה שלילית של 0.7% מעלויות סחורות ומכסים, 0.7% נקודות מהשקעות במוצרים, ו-0.1% מרווחיות נמוכה. במלים אחרות, שחיקת שולי הרווח אינה נובעת מירידה בביקוש, אלא מהשפעת גורמים חיצוניים ומדיניות תמחור שמרנית שמטרתה לשמר נתח שוק.

בהקשר זה, P&G עדכנה כי לשנת הכספים 2026 היא צופה כעת עלייה נוספת במחירי הסחורות של כ-100 מיליון דולר לאחר מס, וכן עלויות מכסים של כ-400 מיליון דולר לאחר מס, בשיקוף של הסביבה הגלובלית המאתגרת. מדובר אמנם בהפחתה לעומת התחזית הקודמת (800 מיליון דולר), אך הנהלת החברה הבהירה כי שינוי במדיניות הסחר בין ארה"ב לקנדה או למדינות נוספות עלול להביא לגל עלויות חדש.

התחזית השנתית נשמרת – צמיחה יציבה למרות הלחצים

למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, הנהלת P&G שמרה על תחזיותיה לשנת הכספים 2026: צמיחת מכירות כוללת בטווח של 1% עד 5%, צמיחה אורגנית בטווח של 0% עד 4% ורווח למניה בטווח של 6.83 עד 7.09 דולר. 

החברה מעריכה כי השפעת שערי החליפין והעסקאות צפויות לתרום כ-1% לצמיחה הכוללת. במקביל, היא מתכננת להגדיל השקעות בחדשנות ובביקוש צרכני כדי להמשיך ולחזק את ערך המותגים ולתמוך בצמיחה אורגנית גם בתנאי שוק מאתגרים. לדברי מולר, “המפתח להמשך הצלחה של P&G הוא חיזוק האמון במותגים שלנו, באמצעות חדשנות, איכות עקבית, ותגובה מהירה לשינויים בהתנהגות הצרכן. אנחנו לא מוּנעים רק על ידי עליות מחירים, אלא על ידי יצירת ערך אמיתי לצרכן.”


מניית הדגל של סקטור הצריכה

פרוקטר אנד גמבל נחשבת לאחד ה"ברומטרים" המרכזיים של שוק הצריכה העולמי. החברה מוכרת מגוון עצום של מוצרים יומיומיים, ממזון ותכשירי ניקיון ועד מוצרי טיפוח אישי, ולכן ביצועי החברה משקפים כמעט באופן מיידי וישיר את מצבו של הצרכן הממוצע. כאשר פרוקטר מציגה עלייה במכירות, זה בדרך כלל סימן לכך שהצרכנים ממשיכים לקנות ולהוציא כסף, גם בתקופות של אינפלציה או האטה כלכלית. לעומת זאת, חולשה במכירות שלה עשויה להצביע על זהירות צרכנית רחבה יותר בשוק. בנוסף, היקף הפעילות הגלובלי של החברה, הפיזור הרחב שלה בין קטגוריות ומדינות, והיכולת שלה לשמור על יציבות גם בזמני משבר – הופכים אותה למדד אמון מרכזי עבור משקיעים וכלכלנים בבואם להעריך את מצבו של מגזר הצריכה בעולם.

המניה נכללת במדדים ובקרנות הצריכה המובילות בארה"ב, ובהן Vanguard Consumer Staples (VDC), iShares U.S. Consumer Staples (IYK) ו־Fidelity MSCI Consumer Staples (FSTA). מתחילת השנה נחלשה המניה בכ־9%, אך לאחר פרסום הדוחות, היא חוזרת להיחשב למדד אמון חשוב בשוק האמריקאי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.