
תקלה טכנית במטוס מוןרידה את המניה
תקלה טכנית שנייה ב-3 חודשים: אלסקה אייר משביתה טיסות ומפרסמת תוצאות מאכזבות
חברת התעופה האמריקאית אלסקה איירליינס (Alaska Airlines) חווה שוב תקלה טכנית חמורה במערכות המידע שלה, בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים בלבד. התקלה הובילה להשבתת כל טיסותיה ברחבי ארצות הברית, גרמה לביטולים רבים והשפיעה על אלפי נוסעים. התקלה אותרה על הקרקע.
החברה הודיעה כי הביטולים יימשכו גם היום כשכבר אתמול בוטלו כ-90 טיסות, ועוד עשרות נוספות עוכבו משמעותית.
תוצאות כספיות מתחת לציפיות
במקביל לתקלה התפעולית, פרסמה אלסקה אייר תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון השלישי. הרווח הנקי המתואם עמד על 1.05 דולר למניה, נמוך מהתחזיות של אנליסטים שעמדו על 1.09 דולר. ההכנסות הרבעוניות הגיעו ל-3.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-23% בהשוואה לשנה קודמת, אך הרווחיות הושפעה לרעה מהתקלה הטכנית הקודמת בקיץ 2025 וממזג אוויר קיצוני. התקלה הנוכחית תשפיע לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי.
שולי הרווח לפני מסים עמדו על 4.6% בלבד, נמוך מהצפוי. הדבר מעיד על לחצים תפעוליים מתמשכים ועל קושי של החברה לתרגם את העלייה בביקוש בתחום התעופה, להגדלת הכנסות ורווחים.
לפי הודעת החברה, התקלה הנוכחית היא תקלה במערכות IT שפגעה במערכות תפעול קריטיות, אך היא הדגישה כי הבטיחות לא נפגעה. רשות התעופה הפדרלית (FAA) הורתה על עצירת כל הטיסות המיועדות לנחות בשדה התעופה המרכזי של החברה בסיאטל-טקומה, מה שגרם לבלבול נרחב ולשיבושים בלוחות זמנים ארציים. אלפי נוסעים נתקעו בשדות תעופה מרכזיים כמו סיאטל, פורטלנד ולוס אנג'לס, ורבים פנו לרשתות החברתיות כדי להתלונן על חוסר תקשורת מצד החברה.
ב-20 ביולי, חוותה אלסקה אייר תקלה דומה שנבעה מכשל בחומרה במרכז נתונים, שהובילה להשבתה של כשלוש שעות ולהשפעה על יותר מ-200 טיסות ו-15,600 נוסעים. התקלה ההיא פגעה ברווחיות הרבעון השלישי, כפי שציינה החברה בדוחותיה. מקורות שונים, כולל רויטרס ו-CNBC, מדווחים כי שתי התקלות קשורות לבעיות תשתית IT, אך החברה לא חשפה פרטים מדויקים על הסיבה הנוכחית.
הפחתת תחזית רווח
אלסקה אייר עדכנה את תחזית הרווח שלה לשנת 2025 כלפי מטה באופן משמעותי. תחזית הרווח לרבעון הרביעי ירדה ל-0.40 דולר למניה לפחות, ולכל השנה כולה ל-2.40 דולר - ירידה דרמטית מהתחזית הקודמת שעמדה על 3.25 דולר למניה. מנכ"ל החברה, בן מיניקוצ'י, ציין כי "הביצועים החזקים בביקוש לא התממשו באופן מלא עקב אתגרים תפעוליים".
השוק הגיב בירידות, אם כי מתונות - מניית אלסקה אייר (Alaska Air Group Inc. ) איבדה כ-2.2% והשלימה ירידה של כ-28% מתחילת השנה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
